Hej!
Min mor har et hus fra -64, hvor der er vandbåret system i både underetage og overetage.
Dette varme med en gammel elpande. Der sidder noget ekspansionsbeholder, ca. 12L.
Min bror har boet i huset siden sidste vinter, og vi har gennem ham haft lidt korrespondance, når det har været for koldt/for varmt.
Nu senest opdagede han, at panden gik lidt vel varm (ca. 55-60 grader), og returvarmen lå omkring 35.
Trykket lå da på 0,9 Bar.
Jeg har testet luftventilen under ekspansionsbeholderen, og der kom kun luft, intet vand.
Vi slukkede for panden som følge, og mens kredsen kølnede, faldt trykket yderligere til 0,2 Bar.
Jeg har forsøgt at fejlfinde bedst muligt, hvorefter jeg ikke gjorde nogen ændring mere end at fylde kredsen til 1,0 Bar igen, tændte for panden, og nu efter 2 dage er trykket faldet til 0,6 Bar igen.
Panden varmer jo rigtig godt, ca. 50 grader ved udløb.
Jeg undrer mig over, hvad I tror, fejlen kan være?
Jeg byttede sidste vinter en sikkerhedsventil (1,0 Bar) til en gammel Jordvarmepumpe ude i Garagen, som er koblet i den samme kreds. Jeg byttede den, fordi den lækkede. Ingen store mængder, men lidt.
Kan det muligvis være sådan, at sikkerhedsventilen på ekspansionsbeholderen er defekt og skal skiftes?
I så fald ved jeg jo hvordan, med hør og rørpasta.
Men... som jeg har forstået, så har det lækket lidt vand fra ekspansionsbeholderen, men ingen større mængder - Kan det virkelig være det?
Tak
/Meads
Min mor har et hus fra -64, hvor der er vandbåret system i både underetage og overetage.
Dette varme med en gammel elpande. Der sidder noget ekspansionsbeholder, ca. 12L.
Min bror har boet i huset siden sidste vinter, og vi har gennem ham haft lidt korrespondance, når det har været for koldt/for varmt.
Nu senest opdagede han, at panden gik lidt vel varm (ca. 55-60 grader), og returvarmen lå omkring 35.
Trykket lå da på 0,9 Bar.
Jeg har testet luftventilen under ekspansionsbeholderen, og der kom kun luft, intet vand.
Vi slukkede for panden som følge, og mens kredsen kølnede, faldt trykket yderligere til 0,2 Bar.
Jeg har forsøgt at fejlfinde bedst muligt, hvorefter jeg ikke gjorde nogen ændring mere end at fylde kredsen til 1,0 Bar igen, tændte for panden, og nu efter 2 dage er trykket faldet til 0,6 Bar igen.
Panden varmer jo rigtig godt, ca. 50 grader ved udløb.
Jeg undrer mig over, hvad I tror, fejlen kan være?
Jeg byttede sidste vinter en sikkerhedsventil (1,0 Bar) til en gammel Jordvarmepumpe ude i Garagen, som er koblet i den samme kreds. Jeg byttede den, fordi den lækkede. Ingen store mængder, men lidt.
Kan det muligvis være sådan, at sikkerhedsventilen på ekspansionsbeholderen er defekt og skal skiftes?
I så fald ved jeg jo hvordan, med hør og rørpasta.
Men... som jeg har forstået, så har det lækket lidt vand fra ekspansionsbeholderen, men ingen større mængder - Kan det virkelig være det?
Tak
/Meads
Begynd med at stille noget under udløbet for exp ventilen. På den måde kan du se, om den lækker. Når du måler trykket, er det med cirkpumpen tændt? Derefter kan det også være godt at tjekke fortrykket i beholderen, inden man begynder at lede efter fejl dybere i systemet.
Interessant.C cap sagde:
Spiller det en rolle med circ. pumpen tændt eller slukket mener du? Hvorfor?
Cirkpumpen er indbygget i elpanden og tændes/slukkes når panden er tændt/slukket.
Så for at svare på spørgsmålet, trykket måler jeg på manometeret, som findes både indbygget i elpanden samt der findes en ekstra på ekspansionsbeholderen ovenfor, om jeg skulle ønske at dobbeltjekke.
Trykket har jeg målt med panden (og cirk pumpen) tændt.
Venlig hilsen,
/meads
Satte dit glas i aften, må se om det lækker noget til i morgen eller dagen efter det. Tak for tippet.C cap sagde:
Årsagen til spørgsmålet er, om manometeret er forbundet til retur kan pumpen sænke trykket, når man har så lavt tryk og ingen temp. Eller omvendt, hvis der er mange termostater lukkede, og manometeret sidder på tryksiden, så stiger trykket for så at falde, når termostaterne åbner.
Normalt bør man altid måle med cirkpumpen slukket for at være sikker på, at man ser det statiske tryk og ikke det dynamiske.
Normalt bør man altid måle med cirkpumpen slukket for at være sikker på, at man ser det statiske tryk og ikke det dynamiske.
Klik her for at svare