Hej,

Jeg er ved at skifte vinduer i vores hus, men har stødt på et problem med to vinduer på overetagen.
Da jeg fjernede de gamle vinduer, viste det sig, at den regel, der sidder under vinduerne, er rådnet.
Den er ikke rådnet helt igennem, men jeg har skrabet en hel del væk. Den er ikke våd. Se billede.

Spørgsmålet er, hvad jeg skal gøre nu.

1. Lade det være og indsætte nyt vindue.

2. Udskifte den del af reglen, der er dårlig, og sammensplejse den med den gamle.

3. Udskifte hele reglen (besværligt da dele af væggen skal fjernes for at komme til)

Helst ville jeg gerne gøre alternativ 2. Men hvordan er det at sammensplejse horisontale regler på denne måde? Påvirker det noget for husets bærende evne osv.? Jeg vedhæfter en tegning, hvor jeg tænkte at save af og udskifte (røde streger).

Taknemmelig for hjælp.
 
  • Murken træregel under fjernet vinduesramme, synligt med skade fra råd, en radiator bagved.
  • Illustration af husgavl med to nye vinduer. Træstrukturen omkring vinduerne er synlig, med antydning af udskæringer ved de røde linjer.
  • Billedet viser to vinduer med rammer inden i en delvist færdig trævægskonstruktion med tegnede røde streger, der angiver en risikoområde.
Hej! Hvis reglingerne ser ud som på dine billeder, så bærer de ingenting overhovedet, men er der kun for at kunne montere vinduerne i. Så gå efter mulighed to, det bliver rigtig godt. Hvis du skærer som du har tegnet, kan du lægge kraftige vinkeljern model lidt større på "ydersiden" (altså modsatte side af vinduerne) af de vandrette regler og ud på den vandrette regel. Vælg tilstrækkeligt store, så de når til den friske del af reglarne, så det bliver nemt at sammenføje de nye reglar med de gamle. Hvor er det nemt at forstå, hvad nogen mener, når der er så gode tegninger. (y)
 
  • Synes
Schwen92
  • Laddar…
Hej tak for svar. Det lyder fint, det er lidt sådan jeg tænker med at det ikke burde have nogen bærende funktion.

Jeg ved ikke rigtig om jeg forstår hvordan du mener med kraftvinklerne dog, da jeg ikke kan komme til at sætte fast dem. Jeg har jo kun adgang ind fra vinduet, dvs den lille glug jeg saver af på den stående regel. Men jeg tænker måske forkert?
 
Nej dom bør jo ikke have det om det ser ud som du har tegnet op. Det ville være noget andet, hvis de havde gået helt op mod loftet og fortsat ned forbi vinduet. Ikke så mærkeligt at du ikke forstår det, var mig som tænkte forkert at væggen var åben men da havde det jo været nemt at bytte hele vejen. Men du kan måske lægge vinklerne i vinduesåbningen i stedet, bare det ikke bliver sådan, at de går for højt, så det bliver et problem, når du skal montere vinduet, at vinklen støder mod karmskruen. Men du kan ligeså godt bare skrues fast med skrå. Årsagen til jeg tænkte, at det måske var en smart løsning, var fordi, det ser ud som det bliver et ganske lille stykke du skal skarve på de lodrette regler, og at de måske sprækker let, men bare brug en tyndere skrue.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.