Jeg har brug for råd om, hvordan jeg skal fastgøre over- og underliggerne i stolperne. Over- og underliggerne er 45x95, som skal fastgøres i stolperne (95x95). Malet træ, ikke trykimpregneret.
Jeg ser tre muligheder, men har svært ved at afgøre, hvad der er bedst
1) skrue ovenfra og ned i stolperne. Det simpleste, men føles som den dårligste mulighed, da der vil opstå vandansamling i skruehullerne
2) skråskrue nedefra, evt. med pocket holes
3) vinkelbeslag
Bare fordi det er malet træ, er mulighed 1 udelukket med det samme.
Da du har malet træ, synes jeg, at du skal vinkle stolperne, så overliggeren hælder en smule. Så slipper du helt for vandsamlinger på toppen, og det hele vil holde meget længere. Hvis du vinkler overliggeren, kan du heller ikke bruge vinkelbeslag, så den mulighed er også udelukket.
Med andre ord har du intet valg. Du kan kun vælge at skrueskruve nedefra.
Netop fordi det er malet træ, så falder alternativ 1 bort direkte.
Eftersom du har malet træ synes jeg du skal vinkle stolperne, så overliggeren hælder en smule. Så slipper du helt for vandansamlinger på toppen og det hele kommer til at holde meget længere. Hvis du vinkler overliggeren, kan du heller ikke bruge vinkelbeslag, så falder det alternativ også bort.
Med andre ord har du intet valg. Du kan kun vælge at skrueskrue nedefra.
Overliggeren er vinklet 15 grader. Hvorfor skulle det ikke fungere med (et mindre) vinkelbeslag?
Förstår inte riktigt... Och blir det starkare än att skruva?
I stolpen gør du et udtag som er 45 mm højt og 45 mm dybt. I overliggeren gør du et udtag som er 45 mm dybt. Nu kan du lime fast overliggeren i udtaget i stolpen. Skruv eller plug gennem samlingen.
Andre varianter er at lave en tap i enden af overliggeren og tilsvarende hul i stolpen. Her fungerer plugger bedst, men hullerne skal ikke være i linje uden hullet gennem stolpen skal være nogle millimeter længere ind mod bunden af hullet, så når en plug slås ind vil overliggeren blive tvunget længere ind i hullet.
Så findes der teknikker, jeg aldrig har testet/lykkedes med, f.eks. at lave svalehaler. Uden en fræser og en god skabelon er det svært at få til.
Indfældningerne ovenfor med et godt udendørslim er sandsynligvis stærkere end at skruv, men gode skruv er i sig selv meget stærke, så det er mest eksempler på forskellige fastgørelsesmetoder.