5,821 læst ·
16 svar
6k læst
16 svar
Råd om Tretex vægge, rive eller ej?
Ah, så var væggen planer end det først lød på din beskrivelse.P Pär Nordqvist sagde:Då visar jag det i stället. Her er et billede af disse pap,- eller træstrimler, som nok holdt bidrog til at danne luft mellem tømmeret og tretexskiverne samt at de måske gjorde dem mere lige. Vedhæfter også et billede af spændpapiret og hvordan det ser ud efter at samlingen er gået løs i en del af rummet, et par meter.
(Det er nok forresten masonit og ikke pap)
Hvis du vil have isolering på plads igen, ville jeg lave en ramme op, isolere og sætte gips op.
Hvis det er en indervæg og du ikke ønsker mere isolering, kan du jo sætte nogle gipsstrimler på lignende vis med CC 60 for at få en lille afstand mellem gips og væg og et mere jævnt underlag, og så skrue gipsen fast på dem. Ulempen er, at du får et ret dårligt mellemrum mellem træ og gips, som vil gøre det tricky at fastgøre ting i væggen uden at den buler ind eller ud, afhængigt af hvilken type fastgørelse man vælger. Hvis du laver rammer som normalt, undgår du det problem, men "mister" nogle cm gulvplads.
Tak for svaret! Ja, jeg ved ikke hvordan det bliver. Jeg skal alligevel have en tømrer her. Det er meget højt til loftet, 2,88 m. Tretexpladerne ser ud til at være af den størrelse, der er ingen samlinger. Men nu om dage findes der vel ikke så høje plader, uanset materiale, tror at 2,30 er maks, da lofthøjden ikke er nær så stor i dag.Dowser4711 sagde:
Ah, då var väggen planare end det først lød på din beskrivelse.
(Det er nok i øvrigt masonit og ikke papp)
Hvis du vil have isolering på plads igen, ville jeg lave en regl op, isolere og sætte gips.
Hvis det er en indervæg og du ikke ønsker nogen yderligere isolering, kan du jo sætte nogle gips-strimler på en lignende måde med CC 60 for at få en lille afstand mellem gips og væg og et mere jævnt underlag, derefter skrue gipsen på dem. Ulempen er, at du får et ret dårligt mellemrum mellem træ og gips, der vil gøre det vanskeligt at fastgøre ting til væggen uden at den bøjer ind eller ud afhængigt af hvilken type befæstelse man vælger. Reglerer du som normalt, slipper du for det problem, men "mister" nogle cm gulvareal.
Så er der en træpanel, der er 49 cm høj fra gulvet, og tretexen går bagved den plus at den går ind under en bred loftliste, kuppet. Så den skal også løsnes for at få en ny plade bagved den. Tages den ned risikerer man at spændetapetet følger med. Åh, åh, hvilken elendighed! Jeg som troede jeg var dygtig, da jeg begyndte med dette, men det var jeg ikke, jeg var dum.
Senest redigeret:
Klik her for at svare