5,816 læst ·
16 svar
6k læst
16 svar
Råd om Tretex vægge, rive eller ej?
Hejsa hejsa!
Er i gang med at planlægge en renovering i et rum, der har Tretex-vægge, huset er fra 59, ved ikke, hvad der er bag væggene, da jeg ikke har turdet rive noget ned endnu.
Har læst en del om, at mange foretrækker at skifte al Tretex ud med gips, mens nogle ikke gør det, rummets akustik og karakter synes at ændre sig betydeligt med en "gips-opdatering", hvad jeg har læst.
Nogen der har nogen tips eller tanker? Er total nybegynder vil jeg tilføje!
Vedhæftet et gammelt mæglerbillede af rummet, som det så ud før, en del at friske op😅
Er i gang med at planlægge en renovering i et rum, der har Tretex-vægge, huset er fra 59, ved ikke, hvad der er bag væggene, da jeg ikke har turdet rive noget ned endnu.
Har læst en del om, at mange foretrækker at skifte al Tretex ud med gips, mens nogle ikke gør det, rummets akustik og karakter synes at ændre sig betydeligt med en "gips-opdatering", hvad jeg har læst.
Nogen der har nogen tips eller tanker? Er total nybegynder vil jeg tilføje!
Vedhæftet et gammelt mæglerbillede af rummet, som det så ud før, en del at friske op😅
Behøver du ikke at rive tretexen ud så ville jeg ikke gøre det bare for at gøre det.Schentleman sagde:Hejsan hejsan!
Er i gang med at planlægge en renovering i et rum med Tretex-vægge, huset er fra 59, ved ikke hvad der er bag væggene da jeg ikke har turdet rive noget ned endnu.
Har læst en del om at mange foretrækker at udskifte al Tretex med gips mens nogle ikke gør det, rummets akustik og karakter synes at ændre sig væsentligt med en "gips-opdatering" hvad jeg har læst.
Nogen der har nogle tips eller tanker? Er total nybegynder vil jeg tilføje!
Vedhæftet et gammelt ejendomsmæglerbillede af rummet som det så ud før, en del at friske op😅
På med et lag renoveringsgips og du er i mål, hvis overfladen ikke er god nok nu.
Forskellen i isolerings-værdi mellem tretexen og en "moderne" væg vil du ikke tjene ind i forhold til arbejdsindsats og materialer, så af økonomisk årsag er det ikke noget at satse på.
Du vil have betydeligt bedre steder at lægge din energi og dine penge på i det hus.
Hvordan mener du nu?Schentleman sagde:
Du har vel ikke tretexen eksponeret i dag?
Edit:
Mener du at fastgøre renoveringsgipsen mod tretex eller fastgøre ting i renoveringsgips?
Renoveringsgips er jo bare et tyndt overfladelag for at glatte ting ud, så det påvirker ikke bæreevnen alt for meget.
Ikke noget at fastgøre hylder i osv. Så skal du stadig finde reglar som normalt.
Vil du kunne fastgøre hvad du vil, hvor som helst kan du jo altid bruge et lag plyfa først og så gips udenpå det, men det føles meget overambitiøst.
Vedrørende at fastgøre gips mod tretex bør det ikke være noget problem, så længe du ikke har revet al tretex frem og fået en meget porøs overflade. Da kan du få brug for nogle skruer per plade for at få dem til at blive på plads, indtil al lim/brug/spartel er hærdet ordentligt.
Har renoveret et antal rum i huset med tretex og jeg har ikke revet ned en eneste plade både for den lille isoleringsværdi den har og desuden har jeg fræset ny el ind i den. Har fer- og notbrædder bag tretexen så fastgørelse af renoveringsgips og andet har ikke været noget problem.
Ja, det har han jo helt ret i, men der er ret meget i gamle huse som man ikke bruger når man bygger nyt, så det spiller vel ingen rolle?Schentleman sagde:
Strukturtapeter for eksempel.
En hurtig fix er at fuldspartle den der væg, så bliver du både af med strukturtapet og småskader.
Alternativt som sagt renoveringsgips eller renoveringstapet.
At det er tretex i stedet for glasuld i væggen er intet du behøver bekymre dig om.
Vi har aldrig revet tretex og heller ikke sat renoveringsgips op. Det er jo bare en masse arbejde at rive, og renoveringsgips bygger på, så man kan have brug for at skifte dør- og vindueskarme. Vi har bare spartlet. Man må gerne grundmale tretexen inden spartling, hvis man er kommet ind på "ren" tretex, da den hurtigt absorberer fugt.
Ulempen ved kun at spartle på tretexen er, at væggen ikke bliver helt lige. Hvis man skal tapetsere med nonwoven-tapeter, som skal lægges kant til kant, kan der blive små sprækker nogle steder og overlap andre steder. Hvis man kun skal male, er det ikke noget problem, og papirstapeter med overlap fungerer godt. Hvis man vil have en helt lige væg, er man næsten nødt til at rive og bygge den op igen, da intet er lige i disse gamle huse, og det føles som rigtig meget arbejde.
I det forrige hus (50'erne) var det en regelkonstruktion, så billeder og sådan hang oftest bare direkte på tretexen. Det gik fint.
Ulempen ved kun at spartle på tretexen er, at væggen ikke bliver helt lige. Hvis man skal tapetsere med nonwoven-tapeter, som skal lægges kant til kant, kan der blive små sprækker nogle steder og overlap andre steder. Hvis man kun skal male, er det ikke noget problem, og papirstapeter med overlap fungerer godt. Hvis man vil have en helt lige væg, er man næsten nødt til at rive og bygge den op igen, da intet er lige i disse gamle huse, og det føles som rigtig meget arbejde.
I det forrige hus (50'erne) var det en regelkonstruktion, så billeder og sådan hang oftest bare direkte på tretexen. Det gik fint.
mrsnhp sagde:
Vi har aldrig revet tretex og heller ikke sat renoveringsgips op. Det er jo bare en masse arbejde at rive, og renoveringsgips bygger på, så man kan blive nødt til at skifte dør- og vinduesrammer. Vi har bare spartlet. Man kan gerne grundmale tretexen inden spartling, hvis man er kommet ind på "ren" tretex, da den optager fugt hurtigt.
Ulempen ved kun at spartle på tretexen er, at væggen ikke bliver helt lige. Hvis man skal tapetsere med nonwoven-tapeter, der skal lægges kant til kant, kan der blive små sprækker nogle steder og overlap andre. Hvis man bare skal male, er der ingen problemer, og papirtapeter med overlap fungerer fint. Hvis man vil have en helt lige væg, må man næsten rive ned og lave ny forskalling, fordi intet er lige i disse gamle huse, og det føles som enormt meget arbejde.
I det forrige hus (50’er) var der en forskallet stamme, så billeder og sådan noget hang oftest bare direkte i tretexen. Det gik fint.
Jeg har/havde tretrexvægge i det store rum i mit hus fra 1902. Væggene er bløde, store buler flere steder. Efter af ren nysgerrighed at have åbnet væggen for at undersøge materialet efteråret 2021, så jeg, at der var tømmer direkte bagved. Dernæst gik pladerne ned bag en lav panel, måske 40 cm høj. Det stoppede mig heller ikke fra at rive pladerne ned. Nu er væggene nøgne med tømmer, der er isoleret i hulrum med en form for uld eller hør. Der er ingen reglar, man har sat små papstrimler op for at have noget at sømme i, samt hugget udstående dele af tømret væk for at få en så plan overflade som muligt. Ved nedtagningen har jeg fjernet alle søm, der blev tilbage, da de bløde plader blev taget ned, men ikke de såkaldte reglar, de er alle der.Schentleman sagde:Hej hej!
Jeg er i gang med at planlægge en renovering i et rum med Tretex-vægge, huset er fra 59, ved ikke hvad der er bag væggene, da jeg ikke har turdet rive noget ned endnu.
Jeg har læst en del om, at mange foretrækker at skifte al Tretex ud med gips, mens nogle ikke gør det, rummets akustik og karakter ser ud til at ændre sig betydeligt med en "gips-opdatering," hvad jeg har læst.
Er der nogen, der har nogle tips eller tanker? Jeg er total nybegynder, vil jeg tilføje!
Vedlagt et gammelt ejendomsmæglerfoto af rummet, som det så ud før, en del at friske op😅
Jeg har måske gjort en brøler her, ved ikke, hvordan man skal sætte nye (gips)plader op, om det overhovedet er muligt uden rigtige reglar. Kan man skrue gips op på de yderst tynde papstrimler? Der er jo tømmer bagved, det burde vel kunne lade sig gøre, ikke? Derefter skal panelet vel frigøres, så pladerne kan gå ned bag det. Eller skal man afskaffe panelet helt og bare have enklere lister ved gulvet? Pyha, min modvilje mod tretex føles som en dyr omgang. Så skal alt også tapetseres.
Loftet består af spændpap, som jeg også betegner som en elendig løsning. Et sted er en samling gået op i en sprække. Kiggede på det og fik straks en papstrimmel i hånden. Hele rummet skulle renoveres, også loftet, men så lander man vel på en pris op mod 50 tusind, går jeg ud fra, og det har jeg ikke råd til.
Svært at forstå, hvad du mener med papirstrimlerne, men hvis du vil have gips på væggene, skal du have en form for jævnt underlag at fastgøre det på.
Om det så betyder træregler, metalregler eller noget andet kreativt, spiller det jo mindre rolle.
Men at opsætte noget som et skelet er nok en god idé, hvis ikke andet, så vil I vel have en ny isolering i stedet for tretexen, som I har fjernet?
Spændpap er en smagssag, det kan absolut være passende i den rigtige type hus.
En stor fordel, selvom det ser ret laset ud, er at det er forholdsvis let og billigt at reparere selv og få et rigtig flot resultat. Så hvis I ikke *virkelig* vil af med det, vil jeg anbefale jer at søge lidt på instruktioner om, hvordan man reparerer dem, prøve og se, om I bliver tilfredse.
Jeg har set rigtig dårlige spændlofter, som blev som nye af amatører, der gjorde det første gang.
Om det så betyder træregler, metalregler eller noget andet kreativt, spiller det jo mindre rolle.
Men at opsætte noget som et skelet er nok en god idé, hvis ikke andet, så vil I vel have en ny isolering i stedet for tretexen, som I har fjernet?
Spændpap er en smagssag, det kan absolut være passende i den rigtige type hus.
En stor fordel, selvom det ser ret laset ud, er at det er forholdsvis let og billigt at reparere selv og få et rigtig flot resultat. Så hvis I ikke *virkelig* vil af med det, vil jeg anbefale jer at søge lidt på instruktioner om, hvordan man reparerer dem, prøve og se, om I bliver tilfredse.
Jeg har set rigtig dårlige spændlofter, som blev som nye af amatører, der gjorde det første gang.
Havde samme situation i vores hus. Fjernede tretexen, virkelig støvet arbejde, så glad for mundbind der.P Pär Nordqvist sagde:Jeg har/havde tretexvægge i det store rum i mit hus fra 1902. Væggene er bløde, store buler flere steder. Efter at have åbnet væggen af ren nysgerrighed for at tjekke materialet i efteråret 2021, så jeg, at der var tømmer direkte bagved. Derefter gik pladerne ned bag en lav panel, måske 40 cm høj. Det stoppede mig heller ikke fra at rive pladerne ned. Nu er væggene nøgne med tømmer, der er isoleret i sænkninger med en form for uld eller hør. Der er ingen reglar, man har sat små papstrimler op for at have noget at sømme i, samt hugget udstående partier af tømmeret væk for at få en så plan overflade som muligt. Ved nedmonteringen har jeg fjernet alle søm, der blev tilbage, da de bløde plader blev taget ned, men ikke de såkaldte reglar, de er alle tilbage.
Jeg har måske gjort en fejl ved dette, ved ikke, hvordan man skal få nye (gips)plader op, hvis det overhovedet er muligt uden rigtige reglar. Kan man skrue gips op på de yderst tynde papstrimler? Det er jo tømmer bagved, det burde gå, ikke? Så skal panelet vel løsnes, for at pladerne kan gå ned bag det. Eller skal man afskaffe panelet helt og kun have enkle lister ved gulvet? Åh, min negative indstilling til tretex føles som en dyr historie. Senere skal alt også tapetseres.
Loftet består af spændpap, som jeg også betegner som en elendig løsning. På et sted er en samling gået op i en sprække. Tjekkede det op og fik en papstrimmel i hånden med det samme. Hele rummet skulle renoveres, også loftet, men så havner man vel på en omkostning op mod 50 tusind skulle jeg tro, og det har jeg ikke råd til.
Væggene bagved grove planker ikke lige. Havde lister til tretexen horisontalt, fjernede disse. Alt er jo skævt i gamle huse, så satte plywood direkte på plankerne, derefter gipsplader på dem og så male. Væggene er nu fine, men absolut ikke 100% lige.
Så viser jeg det i stedet. Her er et billede af disse pap,- eller træstrimler, som nok bidrog til at skabe luft mellem tømmeret og treftexpladerne samt at de måske gjorde dem mere lige. Vedhæfter også et billede af spændpappen, og hvordan det ser ud, efter at samlingen er løsnet i en del af rummet, et par meter.Dowser4711 sagde:
Svært at forstå, hvad du mener med papirsstrimlerne, men hvis du vil have gips på væggene, har du brug for en form for lige underlag at fastgøre det på.
Om det så indebærer træregler, metalregler eller noget andet kreativt, spiller jo mindre rolle.
Men at lave en ramme med noget er sikkert en god idé, ellers vil I vel have noget ny isolering i stedet for treftexen, som I har fjernet?
Spændpap er en smagssag, det kan bestemt være på sin plads i den rigtige type hus.
En stor fordel, selvom det ser ret slidt ud, er, at det er forholdsvis enkelt og billigt at reparere selv og få et rigtig flot resultat. Så hvis I ikke *virkelig* vil af med det, vil jeg anbefale, at I søger lidt efter instruktioner om, hvordan man reparerer dem, prøver og ser, om I bliver tilfredse.
Jeg har set virkelig dårlige spændlofter, der er blevet som nye af amatører, der gjorde det første gang.
Jeg har måske kapret denne tråd nu med mine egne bekymringer. Tænkte ikke så langt. Jeg undskylder.Schentleman sagde:Hejsan hejsan!
Er i gang med at planlægge en renovering i et rum, der har Tretexvægge. Huset er fra 59, ved ikke, hvad der findes bag væggene, da jeg ikke har turdet rive noget ned endnu.
Har læst en del om, at mange foretrækker at udskifte al Tretex med gips, mens andre ikke gør det. Rumakustikken og karakteren ser ud til at ændre sig betydeligt med en "gips-opdatering", hvad jeg har læst.
Er der nogen, der har nogle tips eller tanker? Er total nybegynder vil jeg tilføje!
Vedhæftet et gammelt mæglerbillede af rummet, som det så ud før, en del at opfriske😅