Uanset om det kommer bil med ränna eller pump, så er reglarne for høje. Alting skal gå let, ingenting i vejen som ikke skal være i vejen.
Sidst jeg byggede form som var 200mm bred, så var det på kuperet berg, højeste del af fornen var 7 meter i færdig højde for betonen. En "mur" som vi senere byggede et hus med 4 lgh på.
Men du gør naturligvis som du selv vil, vil du have gängstänger osv så kør på, men det behøves ikke.
Tak for alle tips.
Jeg har bestilt en pumpebil, ikke rende. Men kan for den sags skyld forkorte støtterne alligevel
Som det ser ud nu, sidder der 240mm træskrue gennem formen i nederste kant (5cm op) som går ind 3cm i plade/reglen, C-C 50cm. Bunden af armeringen hviler på dette. Sætter M8 gennem støtterne på hver side af formen så langt ned jeg kan (det var ikke muligt at komme ned til 5cm dog) og 5cm fra toppen, ca C-C 100cm.
På indersiden er det meget vanskeligt at sætte støtte, der ligger masserne fra gravningen :/
På den lave del (max 45cm høj) behøver jeg gøde med støtte også på indersiden, hvis jeg nu bruger rigeligt med formstag?
//Love
ja. du slipper også for støtte på indersiden, hvis du sætter formstag
PS. Ngn som kender en ngn med gravemaskine model smidig som vil arbejde lidt til ugen i Luleåregionen? Min favvokille havde åbenbart brug for ferie (velfortjent sådanne) og kan ikke hjælpe os i 2 uger hvilket er næste til katastrofe for projektet...
He he, vejrguderne har jo vandet over Luleå siden frosttøet slap typ. Men netop i dag, og hvis man skal tro på spåmændene, hvilket jeg er holdt op med for længe siden, så bliver det sol fremadrettet, så jeg må nok vande som sagt. Skørt. Da formen blev bygget, var det konstant regn i uger, nu når betonen har brug for at hærde langsomt, kigger solen frem ordentligt....
Det er en minivib hun holder i, hun virkede meget interesseret i den for øvrigt. Effektiv var den iaf, indtil den brændte (der kom røg ud af den på det forkerte sted), en lejet Makita, håber jeg ikke debiteres nye kul/vikling/motor...
Jep, slangen er til belysning, det må vise sig, hvad det bliver til.
Gubberne var fø. effektive, tror de lossede på 19 min ifølge sedlen jeg skrev på. MEN pumpevognen skrev 3h hvilket iof er forståeligt da han har en del slange at rengøre (1kbm i spild) men iaf... var ikke rigtig budgetteret for det men nok var det værd med en pumpevogn iaf. Rende havde blevet kompliceret.
Uden alle jeres tips og pekpinnar havde jeg nok ikke klaret dette mentalt, nu følte jeg mig ganske tryg, da pumpen startede.
Et sidste spørgsmål, hvornår kan jeg rive formen?
Mvh Love
Rive formen? Hvad mener du? Alle de tips, vi har givet dig i denne tråd, er jo udfra at formen skal have en form for beskyttelse af formplyfa! Hvis du skulle have bygget en mur uden beskyttelse, skulle du have bygget muren med 7 graders hældning indad.
Nej, jeg laver bare sjov vent et par dage ville jeg gøre, men der er nogle herinde, der har bedre styr på sådan noget.
Formen kan man jo egentlig fjerne efter et par timer, betonen løber nok ikke væk, hvis opskriften er rigtig. Men man kan da vente en dag, venter man for længe, kan det snarere blive sådan, at formen bliver svær at fjerne.
Jeg fjerner altid formen inden 1 døgn efter støbning, men man skal være forsigtig ved kanter, så man ikke bryder noget i stykker.
Man vil jo også gerne kunne komme til at vande rigtigt og ikke kun på toppen.
Ok, tænk da på at vælge elkabel der kan lægges direkte i jorden uden beskyttelsesrør, eftersom den slangen sandsynligvis ikke er godkendt til nedlægning under jord, der bruges gul beskyttelsesslange. Bedst er det, hvis du lægger gul beskyttelsesslange alligevel, så er der en chance for at skifte kablet i fremtiden uden at grave op.
Tager længere tid end man tror at rive ned, når man har gødet med skrue :/
Tager resten i morgen. Overfladen ser rigtig godt ud i øvrigt. Meget tilfreds!
Ngn der ved, hvornår og hvordan man kan fastgøre skifer på muren? Lim eller fix, og hvor længe skal betonen tørre først tror I?
Når man støber gulv, tales der om alt fra 1 måned til 3 måneder, før man lægger klinker, så et sted der burde jo også gælde for en betonmur.
Den enkleste er vel at bruge fix.