Jeg har googlet mig vild i jagt på fornuftige råd om, hvordan en støbeform og armering skal laves til en støttemur.
Muren bliver fra 40 - 70 cm høj top til bund, 10-50 cm over jorden med jord på den ene side.
Af forskellige grunde må jeg lave den 200 mm bred.
Jeg er begyndt at snedkerere på en støbeform og er kommet halvvejs, yderskallen klar, og skal når som helst begynde med inderskallen. Yderskallen er opstillet, som jeg vil have det med støtter osv.
Jeg har sat klodser af 195-regler lidt hist og her som afstandsstykker i bunden.
Så tænkte jeg at bruge 6x240mm træskruer langs bunden for at holde "væggene" sammen i nederste kant med c-c 500mm. Også øverst når armeringen er på plads.
Indervæggene bliver også formspånplade med 2x2-regler oppe og nede og på de højere dele også i midten.
Støtterne sidder kun på den ene side med ca c-c 2500 mm eller hvor jeg tænker, der er behov.
Betonmuren skal derefter beklædes på ydersiden & på toppen med skiferplader (10 mm tykke).
Spørgsmål: Vil min form briste? Og hvordan synes I, jeg skal armerer dette? Den bliver jo ret tyk ligesom. Forside/bagside? Begge dele? Dimensioner på net/stang?
Betonbilen kommer næste fredag, så jeg skal have styr på dette asap!
Håber virkelig, at en kyndig person kan give nogle tips her!
aldrig støbe træ ind!!!
anbefaler formstag.
ellers gerne 45*70 og ikke 45*45 (dog kan det gå, hvis der ikke overarbejdes med vibrator.
havde været fint, hvis du havde haft fod på muren. selv om den ikke bliver meget høj, bliver der meget tryk.
aldrig støbe ind træ!!!
anbefaler formstag.
ellers gerne 45*70 og ikke 45*45 ( dog kan det gå hvis ikke arbejder for meget med vibrator.
det havde været godt, hvis du havde haft fod på muren. selv om den ikke bliver særlig høj, så bliver der meget tryk.
Tak!
Fik rådet at droppe fod af dem, der solgte skiferen, og det var med en dengang planlagt 95mm tyk mur :/ Nu bliver den jo 200mm.
Da den skal beklædes, havde jeg ikke tænkt mig at vibrere alt for meget, det spiller ingen rolle, hvordan den ser ud ligesom.
Hvor tæt skal jeg sætte stagene i så fald? Tænkte at de gennemgående træskruer skulle fungere som formstag.
Den højere del har mange vinkler også. Ca. 2m mellem vinklerne, så det burde bidrage til at holde imod jorden også?
Når man former, er det bedre at være rigtig sikker på, at det holder... Jeg bruger 45x95. Her er et billede, der viser, hvor tæt du skal stive af, du kan måske sætte det lidt længere fra hinanden, fordi din mur ikke er helt så bred;
Du kan bruge gevindstang som alternativ til formstag. Undertegnede nærigpind bruger kraftig ståltråd (som jeg trækker dobbelt gennem formen og låser med en søm på begge sider. Derefter snurrer man tråden, indtil tråden er spændt, og man har den rigtige afstand.
det der var rigtig i overkurs.
1000mm når du gør så lav. og lille.
og så en i hver inder og yder hjørne.
kommer blive meget liv i din mur.
jeg ville have sat tre tiere oppe og nede
Skønt at høre! Krøb sammen i fosterstilling, da jeg så hvor tæt stagene sad ovenover.
Behøver nok at supplere med dobbelt op på stagene mao.
Så I tror ikke på at anv lange træskruer som stag?
På hvilke højder tænker I stag i så fald?
Ingen måtte mod evt. sprækkeformation?
Armeringsjern skal ligge mindst 50 mm fra færdig overflade. Brug diameter 12mm.
Du bukker firkanter i passende højder, som du placerer med c-c 150 mm
Brug armeringsjern med 10-12mm, dobbelte rækker og ca. 150 mm mellem (i højden)
Rækkerne forbinder du med armeringsjern, som du bukker som U og sætter skiftevis op og ned (Sættes c-c 150 mm). Hvert samling binder du sammen.
Armeringskonstruktionen skal forankres i formen, så den ikke flyder op.
Bor de langsgående armeringsjern ind i husgrunden og støb dem fast med ekspanderbeton.
Du fylder op med drænende materiale bag muren 15-20 cm, f.eks. makadam. Geotekstil mellem makadam og jord. Hvis der er risiko for stillestående vand bag muren, skal du dræne i bunden. Ellers er der risiko for frostsprængning.
Sørg for, at du har stampet jorden, hvor din mur skal stå, grundigt.
Fasen, begynder stærkt at fortryde, at jeg gav mig i kast med dette... har allerede pløjet en hel del ind i formmateriale og vil have svært ved at nå alt, I foreslår, inden bilen kommer :/
Har ferie først næste uge og er væk i weekenden, og næste fredag kommer den... angst Er der ingen genveje her? Det er jo ingen husgrund lixom
Ved Var inde på det tidligere. Ikke gratis de heller. Og størstedelen af muren er under 40 cm, så jeg tænkte, at det ville blive nemt at støbe :/ Nu har vi brugt alle pengene på næsten 100 kvm kørselsbar skifer og skifer til murbeklædningen, så nogle L-støtter bliver det desværre ikke
For pokker, jeg begynder stærkt at fortryde, at jeg gav mig i kast med dette... har allerede investeret en del i formmaterialer og vil få svært ved at nå alt, hvad I foreslår, inden bilen kommer :/
Jeg har først ferie i næste uge og er væk i weekenden, og næste fredag kommer den... angst Findes der ingen genveje her? Det er jo ikke et husfundament ligesom
//L
desværre. hvis betonen er forkert, så har du en mur, der ser forfærdelig ud.
hvis du arbejder fra kl. 7 til 16, har du lavet en fin form på højst 2 dage. på den tredje dag lægger du armeringen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.