Jo så er det nok, men får alligevel lidt ågren :)
Føler ikke at jeg har fuld kontrol på alle parametre og budene er mange på Google og her ;)
Forsøgt at finde en "lokal konsulent" men ingen virker så villige til at dele deres viden, medmindre de får lov at gøre arbejdet selv, selv hvis de får betalt for konsultationen..
Det her med armeringen tror jeg bliver største bekymring, ser ud til at behøve mere end jeg havde håbet hører jeg :)

S
Kronanbacken163 sagde:
Jo så er det nok, men får alligevel lidt uro :)
Jeg føler ikke, at jeg har fuld kontrol over alle parametrene, og buddene er mange på Google og her ;)
Forsøgt at finde en "lokal konsulent", men ingen synes så tilbøjelige til at dele deres viden, medmindre de får lov til at gøre arbejdet selv, selv hvis de får betalt for konsultationen..
Det her med armering tror jeg bliver største bekymring, det ser ud til, at jeg har brug for mere, end jeg havde håbet, hører jeg :)
jorden ligger ikke stille i det område. du ved jo selv om foråret, at der opstår knolde ;)
hellere gøre det lidt stærkt og slippe for at lave det om igen

Så sandt. Men at lave "korgar" til en mur? Må leje en masse grejor hos Jiab hører jeg :/ Aldrig støbt storskaligt før. Alt andet i husprojektet virker enkelt i jmf :) Men da støbte vi ikke pladen selv. Har sandsynligvis fortrængt hvor meget ågren man havde under husbyggeri også iøvrigt :)

SBH sagde:
og hvordan har du fastgjort dine støtter??
bare med plader liggende PÅ??
Så dette nu.
Ja for nu er det bare plader som modvægt :/ Jorden er fantastisk stenet så får ikke noget ned i jorden :(

//L

S
nt behøver være så seriøs.
formstag eller gängstång som du najar tre tior måske 5cm fra jorden. derefter samme variant men 5cm fra overkant.
ingen idé at dubbe ind husgrunden. huset vil bevæge sig på en helt anden måde end muren. hellere en asfaboard mod husets facade.

Håbet vender tilbage igen :)

I aner ikke, hvor dejligt det er at have nogen/nogle at sparre med! Selvom buddene er forskellige, så er det i det mindste konkrete bud, og det er mere end jeg har fundet/fået tidligere!

Hvis nu jorden er svær at pæle ting ned i, hvordan forankrer man så støtterne tror I?

//L

S
Kronanbacken163 sagde:
Håbet vender tilbage igen :)

I aner ikke hvor dejligt det er at have nogen/nogle at sparre med! Selvom budene er forskellige, så er det i det mindste konkrete bud, og det er mere, end hvad jeg har fundet/fået tidligere!

Hvis nu jorden er svær at slå ting ned i, hvordan forankrer man så støtterne tror I?

//L
normalt 50 cm isch armeringsjern som bankes ned Skitse af en konstruktion med armeringsjern i form af en retvinklet trekant. Tekst beskriver dimensioner, herunder 50 cm armering og træregler.
dårlig skitse men måske får en opfattelse
L et i reglen træ 45/70 stag i 28/70

Tak for tegningen, må jeg simpelthen skaffe mig en mukkert, så jeg kan drive jernene i jorden :)

Jeg har dog et lille problem med din skitse, da grøften til muren ligger lavere end jorden rundt om :/

Sådan har jeg løst det i dag, skal supplere med flere støtter ifølge jeres anbefalinger og lave dem i grovere regler.

Træstøtte strækkes over sten og jord ved en sort skærm over et lavere drag.

S
funker jo også. bare opgradering af virket. eller dobbelt 45*45

SBH sagde:
fungerer jo også. bare opgradering af virket. eller dobbelte 45*45
Slidt hund i aften... mere end fordoblet alle understøtninger og det med 45x70 + 28x70 ifølge jeres anbefaling med ekstra kærlighed i hjørnerne :) Også banket ned 50 cm 10mm armeringsjern! Føles betydeligt mere stabilt nu.
Også indkøbt 40 m M8-stang...

Trærammer og understøtninger langs en grusindkørsel, delvist dækket af sort plast for en byggeplads ved siden af et hus.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Mors! med tanke på at det er en lavform, så skal den ikke kalve, når du har bygget som du har gjort, hvis du støber rigtigt dvs, begynd med at fylde bunden, gå videre for derefter at gå tilbage. Så har betonen sat sig lidt.

I dine Yderhjørner skulle du have skudt reglerne ud, derefter sømmet en låsebræt på hver side.

Når du bygger indersiden af formen, gør du det samme, at du låser inderhjørnerne med søm/låsebræt samt slår ned armeringsjern i jorden som på ydersiden.

Der skal ikke være behov for stag i den lave form, hvis du bygger rigtigt, så låser konstruktionen sig selv.
Dine støtter er en smule høje, de vil være i vejen for betonbilens rende.

Tænk på at det også skal være nemt at rive formen. Overarbejd ikke med skruer, køb blanke søm.

Mvh Snedker.

S
Direktörpelle sagde:
Godmorgen! Med tanke på at det er en lav form, bør den ikke kollapse, når du har bygget som du har gjort, hvis du støber korrekt altså, begynd med at fylde i bunden, fortsæt derefter for at derefter vende tilbage. Så har betonen sat sig lidt.

I dine ydre hjørner skulle du have skudt reglarne ud, derefter spigret på en låseplade på hver side.

Når du bygger indersiden af formen, gør du det samme ved at låse indre hjørner med søm/låseplade og samtidig slå ned armeringsjern i jorden som på ydersiden.

Det burde ikke være nødvendigt med stivere i den lave form, hvis du bygger korrekt, så låser konstruktionen sig selv.
Dine stræbere er en smule høje, de vil være i vejen for betonbilens rende.

Tænk på, at det også skal være nemt at rive formen, overarbejd ikke med skruer, køb blanksøm.

Mvh Snedker.
stivere mest for at ts skal slippe for at udvide sin gravning nok til at bredden er nok. mest for at lette

stivere også for at slippe for at lave nogen kompliceret armering

Nu forstår jeg slet ikke, hvad du mener, formstagene har intet at gøre med armeringen. Det er en gennemgående pind, der brydes af, når formen er støbt. Udelukkende for at holde formen sammen.

Og som jeg skrev tidligere, er stræverne alt for høje til, at betonbilen kan gøre et smidigt job!

Skal det være gjort "rigtigt", så er de lodrette regler for stræverne ikke højere end støbehøjden på den side, hvor betonbilen kommer til at fylde fra. Samt at det er markeret indeni formen, hvilken højde betonen skal være.

Det er en lavform, det kræver ikke mere end 45-50 cm udstik fra formen for at fæstne skråstiverne i på jorden. Og ikke højere end selve formen.

Det er dumt at overarbejde.

Tak for alle tips.
Jeg har bestilt en pumpebil ikke en rende. Men jeg kan alligevel forkorte støtterne :)

Som det ser ud nu, er der 240mm træskruer gennem formen nederst (5cm op), som går 3cm ind i pladen/reglen, C-C 50cm. Bunden af armeringen hviler på dette. Sætter M8 gennem støtterne på hver side af formen så langt ned jeg kan (kunne dog ikke komme ned til 5cm) og 5cm fra toppen, ca. C-C 100cm.

På indersiden er det meget besværligt at sætte støtte, der ligger masserne fra udgravningen :/
På den lave del (max 45cm høj) behøver jeg at forstærke med støtte også på indersiden, hvis jeg nu bruger rigeligt med formstag?

//Love

mexitegel sagde:
Her er et billede, der viser, hvor tæt du behøver at støtte, du kan måske sætte det lidt længere fra hinanden, eftersom din mur ikke er helt så bred;
Bredden spiller ingen rolle, trykket afhænger udelukkende af højden (eller, hvis man foretrækker det, dybden).

Prøv at stikke hånden ned i en spand vand eller i havet. Ikke den store forskel på trykket, du oplever der, vel?

En hurtig panikløsning for at styrke det lidt ekstra, hvis man er nervøst anlagt, er at lægge jord/grus på ydersiden. Det vil holde mod ret godt. Dog skal man jo grave det væk igen bagefter...

Tænk også på, at hvis du forbinder de modstående sider af formen med en slags stag, vil betonens tryk modarbejde sig selv. Trykket på den ene side vil støtte mod den anden, og omvendt. Sørg bare for, at staget holder.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.