Hej allesammen!

Jeg skal montere en bjælketrappe til loftet og har brug for lidt input/tips/råd fra jer her.
Bjælketrappen er brugt, ikke nogen "forkert bestilling", men mere et forsøg på at løse det "billigt og tilstrækkeligt godt" ;-)
Den viste sig at have en lidt forkert hældning på trinene eller være for kort til vores lofthøjde, og jeg har to forslag til løsning.

Forslag et er at ændre hældningen på trinene ved at indsætte en trækile, cirka 1 cm til 4 cm i størrelse, mellem trinene og bjælken. Det bliver lidt småt at få lavet alle trækilerne, men det kan løses (har nogle tykke egetræsplader at save kiler af).
Dette giver en lidt stejlere trappe og sparer lidt plads på "gulvlængden" i gangen, hvilket kun er godt.

Forslag to er at montere bjælken mod garagevæggen (letbeton 200 mm) i stedet for mod bjælkelaget og lave et ekstra trin i bjælkelaget ovenpå garagevæggen. Så bliver trappen i vater, og jeg slipper for trækiler. Spørgsmålet er holdbarheden mod letbetonvæggen? Der er to bjælker med en fastgørelsesflade på cirka 200x100 med to bolthuller i hver.
Der er en letbetonbjælke ved det ene fæste, men almindelige blokke ved det indre. Skal jeg sætte en slags træplade for større fastgørelsesflade, eller er det tilstrækkeligt? Bolte i dyvler eller kemisk anker alternativt gennemgående gevindstang ind i garagen?

Mod gulvklinkerne havde jeg tænkt mig bare at lime trappen på grund af gulvvarmen.
At bygge en "platform/ekstra trin" på gulvet er der ikke plads til, synes vi.
At svejse beslagene om på bjælken ville have været bedst, men det har jeg svært ved at løse.
Taknemmelig for al input og idéer omkring dette :)

mv. Andreas

• En sort metaltrappe, der fører op til et loft med en åben åbning. En åndbar står ved siden af trappen for at støtte monteringsarbejdet.
  • Sort metaltrappe placeret mod en væg i et rum med vindue. Trappen fører til loftet gennem en åbning i loftet. Der ses påbegyndt arbejde omkring trappen.
  • Billede af en niveau-måler placeret på et trappetrin, der er installeret på en sort metalskråbjælke. Trækile ses under trinnet.
  • Vater placeret på en sort metalbjælke, som bruges til at justere vinklen på en trappe.
  • Diagram af en byggekonstruktion med mål og materialer angivet. Viser detaljeret sektion af trappe til loft, med dimensioner og materialer skitseret.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.