Hej, jeg skal bygge en hems i min datters værelse, men jeg er usikker på bæreevnen i den konstruktion, jeg har tænkt mig.

Hemsen skal fastgøres mellem to betonvægge, og fra væg til væg bliver længden af hemsen 3,70 meter. Hemsen skal bygges (Se vedhæftede tegninger) med 5 stk langsgående 45mm x 95mm regler. Spørgsmålet: er 45 x 95 mm regler for spinkle til en så lang hems?

Edit: Mellem de langsgående regler går korte regler på tværs, de skal bære et gulv af råspont.

Tak på forhånd

M
 
  • Skitseret loftkonstruktion med 45x95 mm reglar og 20 mm råspont, 3,70 m lang og 1,50 m bred.
  • Tegning af loftkonstruktion med råspont på oven- og undersiden, opbygget med 45x95 mm længsgående og kortere tværgående reglar.
Senest redigeret:
Havde kørt med rammen sen reglar på 150 cc30 i stedet.

Edit: Eller, hvor sidder betonvæggene? Er de på de lange sider eller korte?
 
Stefan N sagde:
Havde kørt med rammen, så regler på 150 cc30 i stedet.

Edit: Eller, hvor sidder betonvæggene? Er de på lange sider eller korte?

Hej,

betonvæggene går mod begge kortsider og mod den ene langside.

Jeg tænkte, at de længdegående regler ville styrke, men det måske er nok med 150 regler i rammen.
Jeg er bare bange for at bygge for svagt.

M
 
Ja, da ville jeg have kørt som du har tænkt.
Men kan du ikke gå op til 120 på den lange i forkant? Burde stabilisere det en del.
 
Hvad skal loftet bruges til? Skal datteren kun sove deroppe?
 
  • Synes
Paul Donsson og 1 anden
  • Laddar…
Jeg synes nok, at 45x95 er ret spinkelt, hvis man vil have lav byggehøjde, kan man vel integrere en HEA-bjælke, men ellers ville jeg gå op i dimension betydeligt. Ikke kun for styrken, men også for "svajet".

Angående vægten, så er det måske normalt ikke særlig meget, men pludselig er der fest, og hele flokken af børn får den ide at undersøge, om de kan være på loftet...

/ATW
 
tlundberg sagde:
Hvad skal loftet bruges til? Skal datteren kun sove deroppe?
Ja i første omgang, men da der bliver plads til overs, vil hun sikkert også have venner der.

M
 
ArneTW sagde:
Jeg synes nok 45x95 er for spinkelt, hvis man vil have en lille byggehøjde kan man vel integrere en eller anden HEA-bjælke, men ellers ville jeg gå op i dimensionen betydeligt. Ikke kun for styrken, men også for "svajet".

Angående vægten så er det måske normalt ikke særlig meget, men pludselig er der fest, og hele flokken af børn får den ide at undersøge, om de kan være på loftet...



/ATW

Det er svajet jeg er bekymret for.
Hvordan fastgør man en HEA-bjælke, og kan den integreres i midten af loftrammen?
 
Hvis du kan forestille dig at gå op til 120mm i stedet for 95mm, kan du skruesamle seks reglar og får da næsten samme styrke som en 45x220. Så behøver du heller ikke at sætte kortlingar mellem reglarne.
 
tlundberg sagde:
Om du kan tænke dig at gå op til 120mm i stedet for 95mm så kan du skrue-lime seks reglar sammen og får da næsten samme styrke som en 45x220. Da behøver du heller ikke sætte kortlingar mellem reglarne.
Hej, bare for at være sikker men du mener 6 reglar som er skrue-limede to og to. Det lyder i så fald som min løsning.

Tak for alle svar!
 
Nej. Desværre :( Jeg mener seks reglar, der er skruelimmet sammen til en robust regel, der i alt bliver 270x120mm. Du behöver tre sådana tjocke bjælker. En yderst, en 60cm ind fra yderkant og en 120cm ind. Yderst mod væggen er det tilstrækkeligt med en 120x45.

I alt skal der altså bruge 19 stk. 370cm lange 45x120-reglar. Så trenger du noen reglar på kortsiderne også for at hænge hele loftet op.

For sjov kan jeg nævne, at en enkelt 45x95-regel kan klare et spænd på 1,5 meter ifølge http://www.petersprojekt.se/old/anvisningar/spannviddstabell.xls
 
Senest redigeret:
Jeg kan ikke slippe, at det føles virkelig overdimensioneret... Du skal jo ikke bruge det som en bolig! Lidt fleksibilitet gør vel heller ikke noget? Du skal jo ikke lægge klinker på det!

Dimensioneringen er jo lavet for at klare belastninger på det værst tænkelige sted, altså midt på reglarne. Men hvis du stiller en springmadras på 1,20x2 meter op, flytter du jo belastningerne væk fra midten ud til kanterne.

Hele den indre langside kan du jo fastgøre i væggen. Så der bliver altså ingen fleksibilitet der. Det har man heller ikke taget hensyn til i dimensioneringen.
 
tlundberg sagde:
Jeg kan ikke slippe, at det føles dæleme overdimensioneret... Du skal jo ikke have det som et boligplan! Lidt svaj gør vel ikke noget heller? Du skal jo ikke lægge klinker på det!

Dimensioneringen er jo lavet for at klare laster på det værst tænkelige sted, altså midt på reglerne. Men stiller du en springmadras op på 1,20x2 meter, så flytter du jo lasterne væk fra midten ud til kanterne.

Hele indre langside kan du jo fastgøre i væggen. Der bliver det altså ikke noget svaj overhovedet. Det har man heller ikke taget hensyn til i dimensioneringen.
Hej, så forstår jeg! 6 regler sammen som 3 bjælker. Overdimensioneret, måske, men løsningen holder, synes jeg, og det er lige så godt med en så komplet konstruktion mulig, det må ikke brase sammen! Det eneste er, at det bliver tunge bjælker at få op, men det burde løse sig på en eller anden måde, jeg kommer til at få brug for hjælp i hvert fald.
 
Nu begynder det jo at blive interessant, hvordan planet skal fastgøres i væggen... vinkeljern/bjælkesko i reglarna eller en ramme med støtte fra gulvet?

Det er nemt gjort, at man overdimensionerer det, der er let at overdimensionere, men at man så glemmer det svageste led... (hvor det nu er henne?)

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.