Nu hvor overetagen begynder at blive færdig, ser trappen endnu grimmere ud. Huset er flyttet i 1920 og har en tømmerkonstruktion. Trappen havde klistret plastikgulvbelægning, som jeg møjsommeligt har fjernet. Under belægningen ser det kedeligt ud, med revner, slitage og bøjede søm. Alt sidder lidt løst, og det knirker helt vildt.
Oprindeligt havde jeg tænkt mig at vælge stepkit, men nu begynder jeg at føle mig mere radikal, bytte elendigheden ud!
Stolpen som trappen drejer sig omkring er også grim og skæv, ville være rart at erstatte den med en lige.
Trinene er nu lavet af spontet træ 33mm tykt, og jeg tænkte at gøre det samme, lime spontet brædder sammen, save samme form ud, og erstatte de gamle trin.
De lodrette stykker tænkte jeg at bruge limtræ til, de skal males senere. Der er ikke noget vangebræt, trinene er indfældet i tømmermuren samt i midterstolpen.
Jeg forestiller mig først at fjerne de lodrette brædder, erstatte midterstolpen, og derefter tage et trin ad gangen og udskifte. Dette for ikke at stå uden trappe under byggeriet.
Skal det nye træ tørres ekstra?
Bliver det mere formstabilt, hvis man bruger forholdsvis smalle brædder, så det slår sig mindre?
Noget andet man bør tænke på?
Antiknirken? Lim+skrue?
Taknemmelig for tips og råd.

Hvis du allerede har en stabil stamme, vil jeg anbefale at "beklæde" trappen med arbejdsplader fra Bauhaus. Gips på siden, så får du den billigste og flotteste trappe, du kan få. Materialeomkostning 2-3.000 SEK.

mvh
David

Tak David!
Faktum er, at jeg har allerede været på brændegården, kom hjem med 36 lm 28x110 spontet. Samt bestilt en 90x90 limtræsbjælke til stolpe, skulle komme hjem på 5 dage.
Budget hidtil; 620 spæn på træet, samt 300 for limtræsbjælken. Med lidt dit&datt bør jeg klare mig under 2000. Holder som bedst på at hugge mig gennem tretex og gammel pärlspont for at blotlægge stigen helt ind til trækonstruktionen. 30 grader varmt puh!
Træet får ligge og tørre i et par uger, derefter monterer jeg stigen med kun en skrue i hver ende. Næste sommer skruer jeg det sammen ordentligt, samt sliber stigen som så bør have slået sig færdigt.
Det ville ikke være dårligt med møbeltørt træ, lagret i 30 år...
Nå, ifølge fyren på brændegården var træet jeg købte tørret til 7.5% fra starten af.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.