Boet i huset i ca 1,5 år. Sidste sommer malede jeg stolperne og altangelænder. Så allerede dengang, at der var en del revner nederst på stolperne, men tænkte at malingen ville udfylde det. Nu opdagede jeg, at malingen var meget revnet. Jeg skrabede den af, og under var der 40% fugtighed, trods solen havde skinnet på i flere uger. Jeg brugte Dremelen for at se, hvor dybt råddenheden gik. Nu er fugtniveauet under 10%.
Antager, at der ikke er nogen måde at redde disse stolper på. Eller er der? Hvis jeg nu udskifter dem, vil jeg have, at det bliver gjort ordentligt. Tror den, der byggede huset, har sjusket med at olie/male endetræet. Er der mere at tænke på, når jeg udskifter dem. Kan man sætte noget beskyttelse i bunden, eller gør det bare, at fugten nemmere forbliver der? Hvordan skal jeg aflaste vægten fra taget, når stolperne udskiftes? Købe lignende limtræsbjælker, som sidder der i dag, eller er det bedre at købe trykimprægneret?
Grundproblemet er nok, at stolperne har været malet med diffusionstæt maling (f.eks. akrylatmaling) på alle sider. Du skal skifte dem ud og bruge en diffusionsåben maling, f.eks. linoliemaling eller alkydoliemaling.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.