Hej!

Har stødt på problemer i vores gamle hus, som vi købte for tre måneder siden. Skulle male væven i stuen om nu i weekenden. Begyndte at fjerne fodlisterne og fandt en overraskelse, hvor jeg tidligere har set, at væven havde sluppet lidt.

Spånpladen og det bagved plasten er helt rådnet flere cm ind. Skal man fortsætte med at rive for at se omfanget, eller hvad gør man nu? Kan det være en god idé at kontakte forsikringsselskabet, hvis det skyldes eventuel hussvamp, skadedyr eller fugtskade? Det er tørt nu, så det virker gammelt. Det synes ikke at lugte. Der sidder et vindue, hvor jeg har opdaget dette, så det er muligt, at fugten er kommet ind den vej og forårsaget råd. Det ser ud, som om der er en form for plast bag spånpladen, og det er vel ikke helt korrekt, at de har gjort sådan i et gammelt træhus? Gulvet nærmest væggen virker også blødt og ser misfarvet ud. Handler om ca. 1,5 meter i bredde.

Huset er bygget "1909", så det er et bindingsværkshus med stenfod og træfacade.

Et par billeder..

Væg ved vindue med fjernede gulvlister; skjulte rådne materialer under tapet, værktøj og skruetrækker på trægulv.

Råddent træ og beskadiget væg afsløret bag fjernet fodliste i stue. Flager af spånplade og skimmelsvamp synlige på gulv.

Rådnet trægulv og væg, dækket med revet tapet, i et gammelt hus afslører fugtskade og mulig svamp bag ved panelet.

Gulvbrædder mod en væg med fjernet fodliste, viser tegn på råd og misfarvning på træet, muligvis på grund af vandindtrængning.
 
Almindeligt med sådan skader under vinduer. Jeg ville fjerne indervæggen for at se, hvordan det ser ud. Det bedste er at fjerne alt angrebet træværk og erstatte det med frisk. Besværligt nu måske, men kan I udbedre fejlen ordentligt, så ved I, at I har noget godt at arbejde videre med.
Kontakt med forsikringsselskabet kan nok være en god idé, men det er ikke sikkert, at dette dækkes af forsikringen, i hvert fald ikke på et ældre hus.
 
  • Synes
Brainy
  • Laddar…
Problemet som jeg har set under vinduet er jo, når man har elradiatorer, hvilket medfører, at man har en eldåse bag disse. Hvor dåsen sidder, er det oftest ikke tæt i plasten. Så man får meget fugtbevægelse lige der, fordi elementet sidder der, og du har ingen diffusionsspærre. Ser ud som om dette kan passe for din del også.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.