Jeg har til min forfærdelse opdaget, at søjlerne, der bærer balkonen, er alvorligt angrebet af råd:
Som det ses, står søjlerne på en "plint". Rådnangrebet synes at være begrænset til området nederst, nærmest plinten. Jeg bliver naturligvis bekymret for bæreevnen og balkonens stabilitet:
En interessant observation er dog, at træsøjlen ikke rigtig synes at hvile mod plinten:
Jeg kan stikke en kniv ind mellem søjlen og plinten fra alle sider, og i midten rammer kniven noget, der føles hårdt, så jeg mistænker, at det er en slags stål i midten af søjlen. Kan det være, at balkonen i virkeligheden bæres af en stålkonstruktion, og at træsøjlen mest tjener en æstetisk funktion? Det er naturligvis umuligt at svare på ud fra billede og beskrivelse, men måske har nogen erfaring med noget lignende fra tidligere?
Hvad angår årsagerne til rådnangrebet, kan jeg jo kun spekulere, men jeg bemærker, at revner i søjlen ser ud til at være fyldt med en slags fugemasse, og at hele søjlerne er malet med en slags plastikmaling.
Det bæres op af stolpen, og som grund har den sandsynligvis en fod af metal. Det er muligt at skifte dele af stolpen, du skal da aflaste altanen og skifte den dårlige del. Det ser ud som plastikmaling, dårligst af alle verdener, desværre.
Det bärs oppe af søjlen, og som grund har den sandsynligvis en fod af metal. Det er muligt at udskifte dele af søjlen, du skal dog aflaste balkonen og udskifte den dårlige del. Det ligner plastmaling, dårligst af alle verdener desværre.
Tak, det lyder rimeligt. Men så er det måske sådan, at sundt træ højere oppe i søjlen hviler på metalfoden, og at der ikke er nogen akut risiko for bæreevnen?
Jeg har til min skræk opdaget, at søjlerne, der bærer balkonen, er svært angrebne af råd:
[billede]
Som det ses, står søjlerne på en "plint". Rådangrebet synes at være begrænset til området nederst, nærmest plinten. Jeg bliver selvfølgelig bekymret for bæreevnen og balkonens stabilitet:
[billede]
En interessant iagttagelse er dog, at træstolpen ikke rigtig synes at hvile mod plinten:
[billede]
Jeg kan trykke en kniv ind mellem stolpen og plinten fra alle sider, og i midten rammer kniven noget, der føles hårdt, så jeg mistænker, at der er en form for stål i midten af stolpen. Kan det være, at balkonen i virkeligheden bæres af en stålkonstruktion, og at træstolpen mest udfylder en æstetisk funktion? Det er selvfølgelig umuligt at svare på ud fra billede og beskrivelse, men nogen har måske erfaring med noget lignende fra tidligere?
Hvad angår årsagerne til rådangrebet, kan jeg jo kun spekulere, men jeg bemærker, at revner i stolpen ser ud til at være fyldt med en form for fugemasse, og at hele stolpen er blevet malet med en form for plastikmaling.
Sandsynligvis er stolpen bærende, man plejer at have en stolpesko, der gør, at træstolpen kommer en smule op fra betonen, som minimum skal der være en syndpapp imellem træet og betonen..
Det er bare om at skifte stolpen, der er ingen redning for den…
Ser ud til at være en søjle af limtræ (købt eller hjemmelavet).
Råd nederst på søjlen er ikke usædvanligt eller mærkeligt.
Jo dårligere træets kvalitet, jo hurtigere rådner det, og processen får turbohastighed af plast- og alkydmalinger.
Formentlig er det kun splintveden (indtil videre/mest) der er dårlig, så det ser lidt værre ud, end det er. Det skal løses, men du behøver nok ikke slippe alt, hvad du har i hænderne lige nu, men kan sandsynligvis roligt vente til sommeren, hvis det er et bedre tidspunkt for en udbedring.
Jeg har en svag fornemmelse af, at sådanne bærende konstruktioner udendørs nu kræver trykimprægneret træ NTR A, hvilket ud fra billederne ikke forekommer at være et ekstremt urimeligt krav...
Uanset hvad, kontroller hele stolpen helt op for råd. Min erfaring med sådanne ting er, at det oftest kun er nederst, det er dårligt. Det plejer at gå fint at bare skifte den nederste del. Da må man vurdere, hvilke belastninger stolpen skal kunne klare, især i sideled.
Kunne være f.eks. et 2" stålrør som er bærende, og så er trækonstruktionen en æstetisk tilføjelse omkring det. At banke en lægte ind ved siden af og derefter skifte først den ene halvdel, måske 0,5 meter, og derefter den anden halvdel, 1 meter, med træ, der har fået suge olie i et stykke tid og hviler på en syllpapp, er et ret udramatisk projekt. Søjlen er ordentligt overdimensioneret til belastningen, så det skal næsten rådne i hele tværsnittet, før den synker ned.
Tak for svarene! Det føles jo alligevel betryggende. Jeg vil selvfølgelig få en professionel til at undersøge det også, så vi får se. Det er ikke et job, jeg er komfortabel med at gøre selv.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.