Rækker disse planker til at sætte gipspladen fast med? Eller skal jeg montere en ekstra tværgående?
Der skal sidde fliser på gipsvæggen senere.
Hvis jeg nu trykker den gipsplade ind i rummet, som jeg har skåret til. Spartler samlingerne og lægger sådan noget papirstrimmel i det våde spartelmasse. Samme på de andre samlinger højere oppe. Så spartle igen.
Eller skal jeg grunde med noget andet?
Der skal hænge en ventilator på gipsvæggen senere. Eventuelt fliser bagved eller bare lige under.

Hos Bauhaus anbefalede han en slags Ildfast mørtel på gipsen, fordi det er bag komfuret. Men ved ikke om han havde styr på det.

Jeg er forvirret over byggeriet men forsøger at gøre det selv

Pose med ildfast mørtel til muring af ildsteder og skorstene, med illustration af mursten og flammer, samt tekst på flere sprog. Åben vægkonstruktion med synlige træreglar og gipsplader. Mellemrummet viser bagvæg med cirkulære mønstre og elektrisk stik ved gulvet.

Når du siger "bag komfuret" mener du et madlavningskomfur, typ induktion, eller en brændeovn - altså en ildsted? Gør stor forskel på, hvad du skal sætte bagved afhængigt af, hvilken du mener :giggle:

C CarinaBerg sagde:
Når du siger "bag komfuret" mener du et madlavningskomfur, typisk induktionskogeplade, eller en brændeovn - altså et ildsted? Gør stor forskel på, hvad du skal sætte bagved afhængigt af hvilken du mener :giggle:
Nej, almindelig keramisk kogeplade i lejligheden. Det han på Bauhaus anbefalede var i stedet for en eller anden gipsskive, som stod imod brand. For den havde de ikke. Fik en eller anden følelse af, at de ikke var så vidende.

M Marijairena sagde:
Nej, almindelig keramikhældkomfur i lejligheden. Det han hos Bauhaus anbefalede var i stedet for en eller anden gipsplade, der modstod brand. For den havde de ikke. Fik en eller anden fornemmelse af, at de ikke var så kyndige.
Det er fint nok med almindelig gips bag komfuret. (y)

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
M Marijairena sagde:
Nej, almindelig keramisk kogeplade i lejligheden. Det han på Bauhaus anbefalede var i stedet for nogen gipsplade som kunne modstå brand. For den havde de ikke. Fik en følelse af, at de ikke var så kyndige.
Nej jøsses - ildfast mørtel og brandskive behøver du ikke.

Din plan føles godt. Bare kør på. Hvis du vil have nogen tværgående regel, afhænger det mest af, om noget skal op der på væggen (stik eller lignende), så du har noget at skrue i.

• Synes
  • Haha
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
A
M Marijairena sagde:
Eller måste jag montera yderligere nogen tværgående?
Ja, skru fast liggende brædder, reglar, plyfaremsor eller hvad du har i de horisontale samlinger på gipsen.
Ildfast mørtel behøver du absolut ikke, flis med almindeligt flisefix hvis du skal have fliser.

• Synes
dajmx og 1 anden
  • Laddar…
C CarinaBerg sagde:
Nej jøsses - ildfast mørtel og brandskive behøver du ikke.

Din plan føles god. Bare kør på. Hvis du vil have nogen tværgående regel afhænger det mest af, om noget skal op der på væggen (udtag eller lignende), så du har noget at skrue i.
Håber jeg ikke købte den forkerte gipsplade, det var egentlig til loft med nogen facaded kant, men den tænkte jeg vende indad mod reglen. 13 mm tyk, som virker til at være standard på alle plader. (Den gamle gipsplade er 15 mm).

Det er min søn der hjælper mig, men jeg er mere omhyggelig med at det skal blive rigtigt.

surris
M Marijairena sagde:
Håber jeg ikke købte den forkerte gipsplade, det var egentlig til loftet med nogen facade kant, men den tænkte jeg at vende indad mod regelsættet. 13 mm tyk som synes at være standard på alle plader. (Den gamle gipsplade er 15 mm).

Det er min søn der hjælper mig, men jeg er mere omhyggelig med at det skal blive rigtigt.
Der findes 15mm gips, skal du sætte fliser på væggen så har du nok brug for at spartle ud 2mm så det bliver jævnt med resten.

surris surris sagde:
Der findes 15mm gips, skal du sætte fliser på væggen, så skal du nok spartle 2mm ud, så det bliver jævnt med det resterende.
De havde ikke på Bauhaus. Ellers skal jeg besvære mig og tage et andet sted hen igen
Men som jeg forstår på dit svar, kan jeg spartle de resterende 2 mm lidt ekstra lige der?

surris
M Marijairena sagde:
De havde dem ikke på Bauhaus. Ellers skal jeg bøvle med at køre et andet sted igen
Men hvad jeg forstår på dit svar kan jeg spartle ud de resterende 2 mm lidt ekstra lige der?
Spartle ud hele pladen 2mm mener jeg

surris surris sagde:
Puds hele pladen ud 2mm mener jeg
(y)

M Marijairena sagde:
(y)
Læg 2 mm mere fix når du skal flise, meget enklere end at spartle en hel plade.

Henkan Sundberg Henkan Sundberg sagde:
Læg 2 mm mere fix, når du skal flise, meget lettere end at spartle en hel plade.
Jeg skal ikke flise selv, men lade håndværkerne gøre det. Har ikke besluttet, om jeg skal have typisk 2-3 stribet flise eller helt op til loftet.

Antager så, at de lægger fixet på. Men væggen skal være jævn først. Der skal hænge en kulfilterventilator der over komfuret. Forsøger bare at trække lidt ned på omkostningerne.

Sådan blev det. Skal spartle senere. Håber det er ok

Væg med påmonteret gipsplader, der skal spartles senere. Viser en ufærdig væg under renovering med synlige skruer og ledninger.

A
Satte du nogle regler i samlingen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.