useless useless sagde:
Hvad angår skruerne, må man ikke stramme dem så meget, at papiret revner. Har man ikke den rette fingerspidsfornemmelse, er det bedre at stramme dem lidt for lidt. De vil jo alligevel blive dækket af fliserne bagefter.
ja, det var det jeg var bange for, at skruen ville komme for meget ind. Måske går det bedre næste gang jeg skruer.:)
 
Du behøver ikke købe nogen ny plade, medmindre du har tænkt dig at knække den gamle over på midten... Sæt den tilbage og skru lidt ved siden af de gamle skruehuller bare.
 
  • Synes
Marijairena
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg sagde:
Jeg ville have gjort det for at være på den sikre side så gipsen ikke bevæger sig og fugen revner. Det er ikke så meget tid/arbejde/penge at få det gjort, og så er du på den sikre side.
Sådan her

Væg under renovering med synlige trærammer og isolering. Gipsvægge er skruet, og der vises ledninger og stikkontakt nær gulvet.
 
  • Synes
Appendix og 3 andre
  • Laddar…
M Marijairena sagde:
Så här

[billede]
Præcis sådan! Jeg ville måske have sat en skrue mere, så de sidder cirka hver 20 cm, men ellers ser det meget godt ud. På med den gamle gipsskiva nu, så er du næsten færdig (y)
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg sagde:
Præcis sådan! Jeg ville måske have sat en ekstra skrue, så de sidder cirka hver 20 cm, men ellers ser det meget godt ud. På med den gamle gipsplade nu, så er du næsten færdig så (y)
Hvor godt!:D
 
  • Synes
Henkan Sundberg
  • Laddar…
Nu undrer jeg lidt omkring gipspladen mod loftet.
I venstre hjørne er det lidt ødelagt, men det vil sandsynligvis blive dækket af et skab. Pladen er skævt sat op fra tidligere, for længst til højre er forskellen næsten 1 cm.

Hvordan gør jeg der på bedste måde?
1. Hvis jeg skal male, skal der være en pæn afslutning mod loftet. Bruger man en speciel liste mod loftet, som man spartler på? Så det bliver en pæn overgang.
Papirsstrimmel fungerer måske ikke i den samling, da mellemrummet er ret stort på højre side.

2. Hvis jeg lader sætte fliser helt op, er problemet sikkert mindre. Men skal man stadig spartle væggen på gipspladerne?

Se billeder:
Gipsskiva med skader og ujævnhed nær loftet i venstre hjørne, med synlige skruer og beskadiget kant. Gipsskivekant mod loft i hjørne, beskadiget i venstre hjørne med ujævn kant, synlige søm og revner. Kanter muligvis dækket af et kommende skab. En skævtsat gipsplade ved loftet med en revnet kant til venstre og en glippe i højre side, delvis over et hullet område i væggen. Gipsskiva med beskadiget hjørne og ujævn kant mod loftet, synlig skrue og gammel maling, i venstre hjørne af et rum.
 
P
Ærligt talt ser væggen jo ret dårlig ud, ødelagt gips også nede, forskellige tykkelser gips, jeg ved ikke hvad der dækkes af skabe mm men jeg havde skiftet gipsen på hele den væg i stedet :)
 
  • Synes
Appendix
  • Laddar…
Handyman 1 sagde:
Ærligt talt ser væggen ret dårlig ud, knækket gips også nede, forskellige tykkelser gips, jeg ved ikke, hvad der er dækket af skabe mm men jeg ville have skiftet gipsen på hele den væg i stedet :)
Åh, skal jeg lave alt om med de regler, jeg allerede har lavet? Det føles meget besværligt Kan jeg skifte pladen foroven i stedet? Samme som jeg gjorde nederst. Men med et større område?
 
Kan du ikke tage et oversigtsbillede, så vi ser lidt mere af væggen og også beskrive, hvor der skal sidde skabe, hvor der skal flises, og hvor der skal males osv. Så bliver det lettere at komme med råd.
 
Henkan Sundberg Henkan Sundberg sagde:
Kan du ikke tage et oversigtsbillede, så vi ser lidt mere af væggen og også beskrive, hvor der skal sidde skabe, hvor der skal flises og hvor der skal males osv. Så bliver det lettere at komme med råd.
Vender tilbage med bedre billede
 
  • Synes
Henkan Sundberg
  • Laddar…
M Marijairena sagde:
Återkommer med bättre bild
Billeder af både det gamle køkken og efter nedrivning. OBS! Det var ikke et fint funkiskøkken, men fra 70-80-tallet. Nu bliver det et IKEA-køkken med hvide Veddinge-låger opbrudt af hylder i askefinér.

Over vasken skal der være skabe. Enten helt op mod loft. Men jeg vil ikke have en sprække der, som samler støv og ikke kan rengøres.
Eller lavere skabe.
Til venstre for vasken kommer der en væghængt kulfilteremhætte hængende over komfuret. Så skabe enten til venstre for emhætten eller på væggen, hvor elledningen hænger.

Tidligere dækkede en liste kanten mod loftet på gipsvæggen. Det skjulte kanten. Måske en idé.
Væggen består også af en slags puds og beton over vasken. Fliserne skal sættes op et stykke mod skapenes underkant eller hele vejen mod loftet bag emhætten.
På væggen over vasken skal der være skabe, enten op mod loft eller længere ned.
Til venstre for vasken skal der hænge en væghængt kulfilteremhætte. Udsugningsdelen, det firkantede hul, bliver forseglet med tallerkenventil, hvis den kan ses, skal den males ind i væggen på en eller anden måde. Ellers kan den dækkes af et skab, og tallerkenventilen fastgøres på siden af skabet.

Gammelt køkken før renovering med hvide skabe, rustfri stålvask og afskallet væg bagved. Sæbebeholdere på bordet ved siden af vasken. Væg med ujævnt puds og udsparingshul med ledning, under renovering. Væg under renovering med ujævn gips, firkantet hul øverst og stikkontakt nederst. Første trin i opgradering til nyt køkken. Billede af et køkken under renovering, med synlig væg, lys stikkontakt, afsløret murværk og en dobbeltvask i rustfrit stål med forskellige køkkenredskaber.
 
Hej,

spontant ville jeg sige, at der hvor der skal sidde skabe, gør så lidt som muligt. Der hvor der skal være kakler, gør du det rimelig glat, men du behøver ikke at slibe og spartle dig ihjel. Overvejer du derimod at male, skal det være ordentligt gjort, så væggen er helt glat. Den mindste lille ujævnhed kan desværre ses, når malingen kommer på.
 
  • Synes
Marijairena
  • Laddar…
Glem ikke doser til stikkontakter, emhætte og bordbelysning.
 
  • Synes
Marijairena
  • Laddar…
J Johan456 sagde:
Glem ikke dåser til stikkontakter, emhætte og belysning over bordplade.
Det må håndværkerne klare. Jeg vil bare lave et grundlag, så de monterer skabene og ordner el og VVS. Måske sparer jeg nogle kroner.
 
Men det skal helst gøres inden man gipsar. Eller vil du have udvendige grejer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.