Hvad angår skruerne, må man ikke stramme dem så meget, at papiret revner. Har man ikke den rette fingerspidsfornemmelse, er det bedre at stramme dem lidt for lidt. De vil jo alligevel blive dækket af fliserne bagefter.
ja, det var det jeg var bange for, at skruen ville komme for meget ind. Måske går det bedre næste gang jeg skruer.
Du behøver ikke købe nogen ny plade, medmindre du har tænkt dig at knække den gamle over på midten... Sæt den tilbage og skru lidt ved siden af de gamle skruehuller bare.
Jeg ville have gjort det for at være på den sikre side så gipsen ikke bevæger sig og fugen revner. Det er ikke så meget tid/arbejde/penge at få det gjort, og så er du på den sikre side.
Præcis sådan! Jeg ville måske have sat en skrue mere, så de sidder cirka hver 20 cm, men ellers ser det meget godt ud. På med den gamle gipsskiva nu, så er du næsten færdig
Præcis sådan! Jeg ville måske have sat en ekstra skrue, så de sidder cirka hver 20 cm, men ellers ser det meget godt ud. På med den gamle gipsplade nu, så er du næsten færdig så
Nu undrer jeg lidt omkring gipspladen mod loftet.
I venstre hjørne er det lidt ødelagt, men det vil sandsynligvis blive dækket af et skab. Pladen er skævt sat op fra tidligere, for længst til højre er forskellen næsten 1 cm.
Hvordan gør jeg der på bedste måde?
1. Hvis jeg skal male, skal der være en pæn afslutning mod loftet. Bruger man en speciel liste mod loftet, som man spartler på? Så det bliver en pæn overgang.
Papirsstrimmel fungerer måske ikke i den samling, da mellemrummet er ret stort på højre side.
2. Hvis jeg lader sætte fliser helt op, er problemet sikkert mindre. Men skal man stadig spartle væggen på gipspladerne?
Ærligt talt ser væggen jo ret dårlig ud, ødelagt gips også nede, forskellige tykkelser gips, jeg ved ikke hvad der dækkes af skabe mm men jeg havde skiftet gipsen på hele den væg i stedet
Ærligt talt ser væggen ret dårlig ud, knækket gips også nede, forskellige tykkelser gips, jeg ved ikke, hvad der er dækket af skabe mm men jeg ville have skiftet gipsen på hele den væg i stedet
Åh, skal jeg lave alt om med de regler, jeg allerede har lavet? Det føles meget besværligt Kan jeg skifte pladen foroven i stedet? Samme som jeg gjorde nederst. Men med et større område?
Kan du ikke tage et oversigtsbillede, så vi ser lidt mere af væggen og også beskrive, hvor der skal sidde skabe, hvor der skal flises, og hvor der skal males osv. Så bliver det lettere at komme med råd.
Kan du ikke tage et oversigtsbillede, så vi ser lidt mere af væggen og også beskrive, hvor der skal sidde skabe, hvor der skal flises og hvor der skal males osv. Så bliver det lettere at komme med råd.
Billeder af både det gamle køkken og efter nedrivning. OBS! Det var ikke et fint funkiskøkken, men fra 70-80-tallet. Nu bliver det et IKEA-køkken med hvide Veddinge-låger opbrudt af hylder i askefinér.
Over vasken skal der være skabe. Enten helt op mod loft. Men jeg vil ikke have en sprække der, som samler støv og ikke kan rengøres.
Eller lavere skabe.
Til venstre for vasken kommer der en væghængt kulfilteremhætte hængende over komfuret. Så skabe enten til venstre for emhætten eller på væggen, hvor elledningen hænger.
Tidligere dækkede en liste kanten mod loftet på gipsvæggen. Det skjulte kanten. Måske en idé.
Væggen består også af en slags puds og beton over vasken. Fliserne skal sættes op et stykke mod skapenes underkant eller hele vejen mod loftet bag emhætten.
På væggen over vasken skal der være skabe, enten op mod loft eller længere ned.
Til venstre for vasken skal der hænge en væghængt kulfilteremhætte. Udsugningsdelen, det firkantede hul, bliver forseglet med tallerkenventil, hvis den kan ses, skal den males ind i væggen på en eller anden måde. Ellers kan den dækkes af et skab, og tallerkenventilen fastgøres på siden af skabet.
spontant ville jeg sige, at der hvor der skal sidde skabe, gør så lidt som muligt. Der hvor der skal være kakler, gør du det rimelig glat, men du behøver ikke at slibe og spartle dig ihjel. Overvejer du derimod at male, skal det være ordentligt gjort, så væggen er helt glat. Den mindste lille ujævnhed kan desværre ses, når malingen kommer på.