Hej,
Lignende spørgsmål har været oppe i forummet før, men jeg har stadig brug for lidt råd.
Vi har et træhus fra 1923 (100 år Hurra!) med klassisk grundmur i solide granitblokke. Den tidligere ejer har malet med en slags plastikmaling. Vi vil gerne gøre det pænere, ligesom billederne, der er vedhæftet. Vi har fjernet den gamle plastikmaling. I et rum har vi prøvet at grunde og pudse med pudsmørtel. Vi valgte at følge stenens form for at bevare følelsen. Det blev utrolig flot, men totalt værdiløst, et let slag og hele væggen falder ned, helt hul, så det har sandsynligvis ikke hæftet på grund af mange forskellige betjeningsfejl. Det er revet ned nu.
Under alle omstændigheder, hvordan gør jeg det i stedet? Jeg overvejer at fylde hullerne ud med mindre stenskærver og "fuge" for derefter at male med kalkmaling? Lyder det fornuftigt? Hvad fuger jeg i så fald med for ikke at have samlinger mellem hver stenblok? Eller bør jeg fastgøre glasfiberdug og forsøge at pudse i stedet (igen). Eller glasfiberdug og kalkmaling, går det overhovedet?
Hjælp🫣 vil absolut ikke sætte gips op, men vil helst bevare følelsen. Som en sidste udvej har vi overvejet at mure med 70mm leca-blokke og glatpudse. Ville være meget taknemmelig for idéer 💡
Billede 1: hvordan jeg vil have, det skal se ud
Billede 2,3: hvordan det ser ud nu
Lignende spørgsmål har været oppe i forummet før, men jeg har stadig brug for lidt råd.
Vi har et træhus fra 1923 (100 år Hurra!) med klassisk grundmur i solide granitblokke. Den tidligere ejer har malet med en slags plastikmaling. Vi vil gerne gøre det pænere, ligesom billederne, der er vedhæftet. Vi har fjernet den gamle plastikmaling. I et rum har vi prøvet at grunde og pudse med pudsmørtel. Vi valgte at følge stenens form for at bevare følelsen. Det blev utrolig flot, men totalt værdiløst, et let slag og hele væggen falder ned, helt hul, så det har sandsynligvis ikke hæftet på grund af mange forskellige betjeningsfejl. Det er revet ned nu.
Under alle omstændigheder, hvordan gør jeg det i stedet? Jeg overvejer at fylde hullerne ud med mindre stenskærver og "fuge" for derefter at male med kalkmaling? Lyder det fornuftigt? Hvad fuger jeg i så fald med for ikke at have samlinger mellem hver stenblok? Eller bør jeg fastgøre glasfiberdug og forsøge at pudse i stedet (igen). Eller glasfiberdug og kalkmaling, går det overhovedet?
Hjælp🫣 vil absolut ikke sætte gips op, men vil helst bevare følelsen. Som en sidste udvej har vi overvejet at mure med 70mm leca-blokke og glatpudse. Ville være meget taknemmelig for idéer 💡
Billede 1: hvordan jeg vil have, det skal se ud
Billede 2,3: hvordan det ser ud nu
Prøv med at smøre en lille bit med primer 2 gange, derefter blander du kalkmørtel blaskigt og slår på med en gråsugge (stor pensel), så det bliver som et groft sandpapir på væggen. Lad det brænde til i et døgn og puds derefter med kalkmørtel, det såkaldte sandpapir gør, at pudset bliver siddende, har lidt at bide i.
Hej, vi havde på flydende kalkmørtel før, som fik hærde cirka et døgn, dog ingen primer. Nogen idé om primer?J jonaserik sagde:Prøv at smøre med primer 2 gange på et lille stykke, så blander du kalkmørtel lidt flydende og slår på med en gråsugge (stor pensel), så det bliver som et groft sandpapir på væggen. Lad det hærde i et døgn og puds derefter med kalkmørtel, det såkaldte sandpapir gør, at pudset bliver siddende, har lidt at bide i.
Svar nej da jeg ikke har haft brug for det i huset, men andre der har brugt primer mod sten som ikke suger. Der er lidt at vælge imellem.https://www.google.com/search?q=primer+icke+sugande+underlag&sca_esv=559711199&ei=JFTnZOL8LoWExc8PwduRmAU&oq=primer+icke+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAaAhgCIgxwcmltZXIgaWNrZSAqAggAMgUQABiABEj8TVDBE1j1LHABeAGQAQCYAYwBoAH_C6oBBDEuMTK4AQHIAQD4AQHCAgoQABhHGNYEGLADwgIGEAAYFhgewgIIEAAYFhgeGArCAhEQLhiABBiLAxioAxikAxiRBcICCxAAGIAEGLEDGIMBwgIREC4YgAQYiwMYkQUYqAMYpAPiAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=gws-wiz-serp
Tusind tak for råd og tips🙏🏻J jonaserik sagde:Svar nej da jeg ikke har haft brug for det i huset, men andre som har anvendt primer mod sten der ikke suger. Der findes lidt at vælge imellem.https://www.google.com/search?q=primer+icke+sugande+underlag&sca_esv=559711199&ei=JFTnZOL8LoWExc8PwduRmAU&oq=primer+icke+&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAaAhgCIgxwcmltZXIgaWNrZSAqAggAMgUQABiABEj8TVDBE1j1LHABeAGQAQCYAYwBoAH_C6oBBDEuMTK4AQHIAQD4AQHCAgoQABhHGNYEGLADwgIGEAAYFhgewgIIEAAYFhgeGArCAhEQLhiABBiLAxioAxikAxiRBcICCxAAGIAEGLEDGIMBwgIREC4YgAQYiwMYkQUYqAMYpAPiAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=gws-wiz-serp
Klik her for at svare