kalleanka70 sagde:
Sådan her synes jeg forskellen viser sig mest:

sammenlignet med

bevares, forskellig arkitektur, men det er da pænere med pudset
Hvilken facade der er pænest afhænger selvfølgelig meget af, hvilken stil huset har.

Selv synes jeg nyfunkishuse er virkelig grimme.
Længe leve falurødt og hvide hjørner! :)

Vilma sagde:
Hvilken facade der er pænest afhænger selvfølgelig meget af, hvilken stil huset har.

Selv synes jeg nyfunkis-huse er virkelig grimme.
Længe leve falurødt og hvide knuder!   :)
Ha ha....alt ligger i betragterens øje....men det er da dejligt med mangfoldighed, kedeligt hvis alle huse så ens ud... ;)

kalleanka70 sagde:
Johann, du skal ikke undskylde for at starte en ny tråd, selvom man kan søge lidt først....

Sådan synes jeg forskellen viser sig mest:
[bild]

Velkommen i gruppen af os, der stiller novice men sjove spørgsmål!

Kalle Anka, hvad er det DÈR for et hus??? Forsøgte at gå tilbage i linket, men jeg forstår ikke et ord finsk... Men det var et himla smart hus! Tips tak! ;)

fia_mstd sagde:
Kalle Anka hvad er det DER for et hus??? Forsøgte at gå tilbage i linket, men jeg fatter ikke et ord finksa... Men det var et himla snajset hus! Tips tak! ;)
Hyvää Päivää! Va kan du ikke finsk...troede det var almenviden ;). Hvis du kigger på http://www.jamera.fi og derefter klikker på "Jämerä-mallisto," så ser du en masse flotte finske stenhus...billedet kommer derfra. Prøv også de andre links, der findes flere huse og inspiration. Masser af tegninger også. Held og lykke!

Er der nogen her, der har haft problemer med et relativt nyt hus med puds (nytt=0-20 år)?

I Enskede er der en villa bygget i -95, som de måtte pudse om nu.
Det havde revnet og faldet ned nogle steder.
Huset er Värsåsvilla, tror jeg.. Et pudset træhus altså.

Min far påstår, at det bliver tricky, hvis man har dødt materiale (=puds) på et levende materiale (=træ) i stedet for at have pudset på andet dødt materiale som sten eller beton. Vi overvejer jo også en pudsfacade... Men får man ikke garanti på en pudsfacade? 20 år skal vel være rimeligt, at det holder i hvert fald synes jeg!

Når man kører med armering og de beslag som Optiroc anviser så skal det fungere med puds på træfacade (såkaldt revertering). Mellem træet og pudset er der også en pudsplade (hård mineraluld).

Beslagene er skidedyre (godt over 10 kr stykket) og de optager bevægelserne fra træet. Beslaget består af en pladevinkel, en wire og en løkke.... Det er nok wiren, der flexer i alle retninger, som tager bevægelserne.

Dermed ikke sagt, at det kan gå ad helvede til alligevel.

Skit ind, skit ud som man siger.

Har man pudset forkert, så kan jo alt falde ned. Håber selv, at vi har gjort det efter kunstens regler - ellers må vi bide i det sure æble om et år...

ps. Før brugte man ingen luksuriøse facadenslag men sømmede armeringsmåtterne (rustfrit hønsetråd) med kramper og der er jo en hel del sådanne huse med fungerende puds. Vores hus var pudset på den måde, men vi rev det ned pga påbygningen af en etage. Vi ville også benytte lejligheden til at isolere huset, når vi alligevel var i gang.

EDIT
Her findes en pdf på Fasadfäste Rød som anvendes:
http://www.optiroc.se/optibas/pdf/serpo311.pdf

Jeg tror ikke, at det er særligt almindeligt, at det går galt. Man har jo gjort sådan her i mange år nu, endda på gamle tømmerhuse. Mit eksempel ovenfor illustrerer bare, at det KAN gå galt. Men det er jo ikke helt ukendt... :)

Til vores kuber brugte vi Masterfacade, som kan pudses direkte på. De er en mineralskive, der indeholder beton. Tung og hård.

Når det gælder farven på pudset facade, hvordan holder den sig så, når sol og vind påvirker den? Er det nemt at skifte farve, hvis man skulle ønske det?

Hilsener,

Anna ::)

Supernemt - kompressor, farve, malersprøjte er nødvendige. Kompressoren og malersprøjten kan lejes for nogle få hundrede kroner. Malingen koster et par tusinde for et hus.

Så skal man jo dække vinduer, tagfod og sokkel samt male når det ikke blæser - ellers kunne naboen blive utilfreds når deres bil er plettet af ætsende maling ;)

(OM man får maling på vinduesplade/vindue så skal man fjerne malingen hurtigst muligt da malingen ætser sig fast. Ellers bliver der grimme permanente mærker.)

Den holder sig meget bedre end maling på træ. Det er forskellige typer af maling. Levetiden på selve farven er over 20 år. Har du en lys farve, holder det endnu længere. Vi har et terrakottafarvet hus i dag (pudset 1990), og den eneste forandring man kan skelne er, at der er kommet lidt alger på visse dele, dette kan dog vaskes væk, men det er jeg for doven til at gøre. De malede partiers farve, især på solsiden, er "bleget" betydeligt i samme tidsperiode.

Man har da lagt puds på træhuse i alle tider. Jeg boede i 80'erne i en gammel præstegård fra 1700-tallet, som var lavet i tømmer med tagrør og puds på ydersiden. Men der er vel en vis forskel på tømmer og brædder. ;)

mvh
David

Alt afhænger af håndværkeren, mener jeg.

Som nogen sagde, så har man pudset trækonstruktioner siden tidernes morgen med gode resultater, samtidig med at puds på stenhuse falder ned hele tiden andre steder.

Som altid gælder det om, at man ved, hvad man laver, og ikke sjusker i nogen fase. Dårlig rengøring af underlaget kan få det hele til at falde ned, f.eks.

Om de nye metoder til at pudse træhuse er gode eller dårlige, ved jeg intet om, men så længe der er garantier, må man turde prøve.

At skifte farve på en pudset facade er nok ikke "let som en leg". Snarere "ikke så svært". :P

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.