Gætter på, at der findes mange tråde om dette, men hvert spørgsmål kan jo ikke kræve en ny. Desuden mit første indlæg ;-)
Min samlever og jeg overvejer at bygge nyt.
Vi er meget interesserede i et pudset hus, men vores motivering er temmelig svag fra os begge, "det ser eksklusivt ud", men hvordan er det rent praktisk med forskelle, fordele/ulemper, prisforskelle etc.? Kan man bruge pudset facade overalt etcetera etcetera....
Derefter undrer jeg mig, om nogen har negative erfaringer med lejet grund?
Tak på forhånd.
MrJ
Min samlever og jeg overvejer at bygge nyt.
Vi er meget interesserede i et pudset hus, men vores motivering er temmelig svag fra os begge, "det ser eksklusivt ud", men hvordan er det rent praktisk med forskelle, fordele/ulemper, prisforskelle etc.? Kan man bruge pudset facade overalt etcetera etcetera....
Derefter undrer jeg mig, om nogen har negative erfaringer med lejet grund?
Tak på forhånd.
MrJ
Kender igen tankegangen, vi har også været der!
Fordelene med puds/beton er ret mange, det var derfor vi valgte beton.
- Med den rette teknik får I et meget energibesparende hus.
- Tænk hvor dejligt I har det på terrassen, når jeres nabo maler sit træhus om cirka 6 år.
- Det er flot!! Meget vigtigt!!
- Vi valgte at købe betonelementer fra Hedared Sand & Betong, det var det mest rentable for os..
Når man ser på ulemperne, er det nok prisen ved byggeriet, for hvis man fordeler den over 10-15 år, er det nok omtrent de samme penge..
Visse kommuner mener, at husene ikke smelter ind i bybilledet..
Når det kommer til at bygge på en lejet grund, er der både fordele og ulemper...
Fordelen er vel en, lavere vurderingsværdi...
Ulemperne er vel flere.
- Det gælder om at indgå en lang lejeaftale..
- Banken er ikke så glade for at give byggefinansiering, da man ikke kan belåne grunden..
- Det er ret dejligt at slippe for at være afhængig af en grundejer..
Fordelene med puds/beton er ret mange, det var derfor vi valgte beton.
- Med den rette teknik får I et meget energibesparende hus.
- Tænk hvor dejligt I har det på terrassen, når jeres nabo maler sit træhus om cirka 6 år.
- Det er flot!! Meget vigtigt!!
- Vi valgte at købe betonelementer fra Hedared Sand & Betong, det var det mest rentable for os..
Når man ser på ulemperne, er det nok prisen ved byggeriet, for hvis man fordeler den over 10-15 år, er det nok omtrent de samme penge..
Visse kommuner mener, at husene ikke smelter ind i bybilledet..
Når det kommer til at bygge på en lejet grund, er der både fordele og ulemper...
Fordelen er vel en, lavere vurderingsværdi...
Ulemperne er vel flere.
- Det gælder om at indgå en lang lejeaftale..
- Banken er ikke så glade for at give byggefinansiering, da man ikke kan belåne grunden..
- Det er ret dejligt at slippe for at være afhængig af en grundejer..
Medlem
· Östergötland
· 2 144 indlæg
Johann, du skal ikke undskylde for at starte en ny tråd, selvom man kan søge lidt først....
Puds er uden tvivl - udseendet er afgørende for os. Hvorfor skulle den begrundelse være svag? Puds har den ulempe, at skader kan opstå lettere end på træ, det løsner en splint, men hvor ofte sker det? Det er også let at reparere. Ellers opfatter jeg, at farven holder bedre på puds. Ville anbefale en hvid/grå løsning, så I slipper for at spekulere på, om den knaldblå puds ikke ser lidt bleg ud efter sommeren.....
Sådan synes jeg forskellen viser sig mest:

sammenlignet med
ganske vist forskellig arkitektur, men det er bestemt pænere med pudsen
Velkommen i flokken af os, der stiller novice men sjove spørgsmål!
Puds er uden tvivl - udseendet er afgørende for os. Hvorfor skulle den begrundelse være svag? Puds har den ulempe, at skader kan opstå lettere end på træ, det løsner en splint, men hvor ofte sker det? Det er også let at reparere. Ellers opfatter jeg, at farven holder bedre på puds. Ville anbefale en hvid/grå løsning, så I slipper for at spekulere på, om den knaldblå puds ikke ser lidt bleg ud efter sommeren.....
Sådan synes jeg forskellen viser sig mest:

sammenlignet med
ganske vist forskellig arkitektur, men det er bestemt pænere med pudsen
Velkommen i flokken af os, der stiller novice men sjove spørgsmål!
Medlem
· Östergötland
· 2 144 indlæg
Smagen er forskellig, men jeg synes træ bliver lidt for Svensson-agtigt. Er der nogen der ved, hvad pudsomkostningen bliver på et træhus af standardkarakter? Det gør måske ikke så meget i sidste ende mtp værdiforøgelsen?!
God morgen!
Tak for svaret.. fandt huset vi skal bygge! Helt rigtigt bliver det!
Så nyt spørgsmål... overvejer om det er muligt at pudse efterfølgende på et træhus, dvs panel, så vinder vi jo kun det visuelle, men det er jo som sagt det vigtigste for os. Det handler om, at vi nok ikke har råd ved nybyggeri at vælge pudset.
Tak for svaret.. fandt huset vi skal bygge! Helt rigtigt bliver det!
Så nyt spørgsmål... overvejer om det er muligt at pudse efterfølgende på et træhus, dvs panel, så vinder vi jo kun det visuelle, men det er jo som sagt det vigtigste for os. Det handler om, at vi nok ikke har råd ved nybyggeri at vælge pudset.
Lejlighedsfixer
· Helsingborg
· 10 indlæg
Vi måtte give ca. 100.000:- for pudset facade. Dog ikke på gavlspidserne. Det ville koste yderligere 50.000:-.kalleanka70 sagde:
Hvad får dig til at tro, at du kan regne med 2-300 kkr i værdiøgning bare fordi huset er pudset?kalleanka70 sagde:
Medlem
· Östergötland
· 2 144 indlæg
Det er stadig et spørgsmål om smag, men et pudset hus værdsættes højere end et træhus, alt andet lige, i det mindste ifølge min mægler.KarlXII sagde:
Vil en køber have træhus, så vil han det og mener ikke pudsen er merværdi, men hvis man henvender sig til den store skare af købere i dag, så tror jeg pudsen regner sig hjem i værdiforøgelse og vedligehold. Tror meget vel, at pudsen kan trække prisen op med 200 tkr.
Se også:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Farg;action=display;num=1079331441
Jeg kan ikke se nogen merværdi i et pudset træhus, hvor pudset er et yderligere lag af mange i en trævæg (puds+ træpanel+plast+isolering+gips med mere...). Puds på tegl eller andet mineralsk byggesten har derimod en værdi for mig - det er en tung og relativt homogen konstruktion, som akkumulerer varme godt og er ikke så følsom overfor fugt (sammenlignet med en trækonstruktion). At jeg ikke behøver male den pudsede facade inden for den nærmeste fremtid (måske 10-20 år) er et plus, men jeg ville ikke betale 200tkr ekstra bare for det
. Et pudset træhus er for mig stadig et træhus, som lader som om det er et teglhus.
gaia (som foretrækker den ægte vare)
gaia (som foretrækker den ægte vare)
Medlem
· Östergötland
· 2 144 indlæg
Gaia - jeg er helt enig med dig i dette, når jeg snakker om puds, så er det sten i bunden, typisk Ytong. Nye huse virker det fjollet at lægge puds på træ, men der er mange gamle huse med siv og avispapir i væggene, og der kan det jo være en idé, hvis man vil friske det lidt op.
Hej Kalleanka!
Hvis du mener de der gamle pudsede træhuse, så skal man selvfølgelig bevare og reparere kalkpudset på dem.
Nu sidder jeg i et 60 år gammelt pudset murstenshus. Vi håber, det varer, før det ser rigtig slidt ud
.
Jeg synes, at træhusbyggeri kræver mere viden og nøjagtighed + rigtig omhyggelig vedligeholdelse, og det giver også flere chancer for at lave fatale fejl, end det er i tilfældet med typen ytonghus. Derfor valgte vi et murstenshus, da vi skulle købe gammelt - ikke skuffede endnu
. Svært at sige, om vi har betalt mere end for et lignende træhus. Vi syntes i hvert fald, at det var et mindre risikofyldt køb
. Der findes vist ingen "ægte pudsesvamp", der kan spise sig gennem væggene ;D.
gaia
Hvis du mener de der gamle pudsede træhuse, så skal man selvfølgelig bevare og reparere kalkpudset på dem.
Nu sidder jeg i et 60 år gammelt pudset murstenshus. Vi håber, det varer, før det ser rigtig slidt ud
Jeg synes, at træhusbyggeri kræver mere viden og nøjagtighed + rigtig omhyggelig vedligeholdelse, og det giver også flere chancer for at lave fatale fejl, end det er i tilfældet med typen ytonghus. Derfor valgte vi et murstenshus, da vi skulle købe gammelt - ikke skuffede endnu
gaia