Jeg kom til erkendelsen nu, at "vi" har, når "vi" satte renoveringsgips op oven på eksisterende gips, brugt for lange skruer, så vi har perforeret dampspærren i hele huset.
Set i bakspejlet burde vi have limet.
Hvor slemt er det? Skal vi rive alt ned? Eller er det sådan, at så længe skruen sidder der, så er det ikke godt, men det fungerer?
Hvordan ville et forsikringsselskab stille sig til dette ved evt. fremtidige fugtproblemer? Dette ville ikke anses som håndværksmæssigt gjort, og vi får sandsynligvis ingen forsikringspenge for det?
Væggene består af:
Træpanel
50 mm mineraluldsplader med paplag
Regelstamme
120 mm mineraluldsplader
Plastfolie
13 mm gips
6 mm gips
Ventilationen i huset er god med mekanisk udsugning og friskluftventil ved alle vinduer.
Sjovt med hus!
Set i bakspejlet burde vi have limet.
Hvor slemt er det? Skal vi rive alt ned? Eller er det sådan, at så længe skruen sidder der, så er det ikke godt, men det fungerer?
Hvordan ville et forsikringsselskab stille sig til dette ved evt. fremtidige fugtproblemer? Dette ville ikke anses som håndværksmæssigt gjort, og vi får sandsynligvis ingen forsikringspenge for det?
Væggene består af:
Træpanel
50 mm mineraluldsplader med paplag
Regelstamme
120 mm mineraluldsplader
Plastfolie
13 mm gips
6 mm gips
Ventilationen i huset er god med mekanisk udsugning og friskluftventil ved alle vinduer.
Sjovt med hus!
Hmm. Jeg kan ikke svare på, om det kunne medføre problemer med dampspærren, men derimod er jeg tvivlsom over hvor godt det vil holde der hvor det bare er skruet i gips?G Guybrush666 sagde:
Edit: min "dreng-gæt" er, at det fungerer så længe skruen sidder der.
Der er nok flere huse med det gamle design end nye, typ alle huse under 30-35 års tid.Nissens sagde:
Og typ alle gamle har punkteret dampspærre, det er nok at man sømmer et billede op.
Plasten et stykke ind i væggen er et ret nyt fænomen, jeg gætter på, at det kom på bred front for 15 år siden.
Til TS. Bor i et BR rækkehus fra '92, enkelgips med plast direkte bagved, punkteret på mange steder.
God ventilation via aftræksvarmepumpe.
Der er ingen problemer med husene overhovedet (30 stk)
I et andet lignende område bygget samtidig er der problemer med fugt og skimmel (ejerret)
Nogle har udskiftet aftræksvarmepumpen, når den gik i stykker, til ren el-kedel, fordi den er billigere i indkøb, og så ikke forsynet huset med ventilation.
Så har de fået problemer.
God ventilation via aftræksvarmepumpe.
Der er ingen problemer med husene overhovedet (30 stk)
I et andet lignende område bygget samtidig er der problemer med fugt og skimmel (ejerret)
Nogle har udskiftet aftræksvarmepumpen, når den gik i stykker, til ren el-kedel, fordi den er billigere i indkøb, og så ikke forsynet huset med ventilation.
Så har de fået problemer.
Mærkeligt, for mit hus som er 20 år gammelt har det, og det var ikke nyt dengang ...Isakare sagde:
Og jeg ville tro, at de fleste huse ikke har nogen dampspærre overhovedet. Det kom vel typ i 80'erne?
Klik her for at svare