Jeg kom til erkendelsen nu, at "vi" har, når "vi" satte renoveringsgips op oven på eksisterende gips, brugt for lange skruer, så vi har perforeret dampspærren i hele huset.

Set i bakspejlet burde vi have limet.

Hvor slemt er det? Skal vi rive alt ned? Eller er det sådan, at så længe skruen sidder der, så er det ikke godt, men det fungerer?

Hvordan ville et forsikringsselskab stille sig til dette ved evt. fremtidige fugtproblemer? Dette ville ikke anses som håndværksmæssigt gjort, og vi får sandsynligvis ingen forsikringspenge for det?

Væggene består af:

Træpanel
50 mm mineraluldsplader med paplag
Regelstamme
120 mm mineraluldsplader
Plastfolie
13 mm gips
6 mm gips

Ventilationen i huset er god med mekanisk udsugning og friskluftventil ved alle vinduer.

Sjovt med hus!
 
Renoveringsgipsen er vel skruet i reglarne præcis som det første lag gips?
 
R RobZombie sagde:
Renoveringsgipsen er vel skruet i reglarne præcis som det første lag gips?
En fejl i kommunikationen har gjort, at der er blevet sat 900mm renoveringsgips på cc 60 reglar, så det er også skruet gips i gips.
 
G Guybrush666 sagde:
En miss i kommunikationen har gjort att det har satts 900mm revoneringsgips på cc 60 reglar så det är även skruvat gips i gips.
Hmm. Jeg kan ikke svare på, om det kunne medføre problemer med dampspærren, men derimod er jeg tvivlsom over hvor godt det vil holde der hvor det bare er skruet i gips?

Edit: min "dreng-gæt" er, at det fungerer så længe skruen sidder der.
 
Hvis du fjerner alle skruerne, kan du få problemer, men så længe de bliver siddende, sker der intet.
 
Størstedelen af alle huse har en punkteret dampspærre, og de står stadig, så gør mit også.
 
  • Synes
Isakare og 1 anden
  • Laddar…
Nissens
Raka Raka sagde:
Majoriteten af alle huse har en punkteret dampspærre og de står stadig så også mit.
Det har de naturligvis ikke. Majoriteten af huse med dampspærre har den et stykke inde i væggen…
 
Nissens Nissens sagde:
Det har de naturligvis ikke. Majoriteten af huse med dampspærre har den et stykke ind i væggen…
Der er nok flere huse med det gamle design end nye, typ alle huse under 30-35 års tid.
Og typ alle gamle har punkteret dampspærre, det er nok at man sømmer et billede op.
Plasten et stykke ind i væggen er et ret nyt fænomen, jeg gætter på, at det kom på bred front for 15 år siden.
 
Til TS. Bor i et BR rækkehus fra '92, enkelgips med plast direkte bagved, punkteret på mange steder.
God ventilation via aftræksvarmepumpe.
Der er ingen problemer med husene overhovedet (30 stk)
I et andet lignende område bygget samtidig er der problemer med fugt og skimmel (ejerret)
Nogle har udskiftet aftræksvarmepumpen, når den gik i stykker, til ren el-kedel, fordi den er billigere i indkøb, og så ikke forsynet huset med ventilation.
Så har de fået problemer.
 
Nissens
Isakare Isakare sagde:
Der er nok flere huse med det gamle design end nye, typ alle huse under 30-35 års tid. Og typ alle gamle har punkteret dampspærre, det er nok, at man sømmer et billede op. Plastikken et stykke inde i væggen er en ret ny foreteelse, gætter på at det blev udbredt for 15 år siden.
Mærkeligt, for mit hus som er 20 år gammelt har det, og det var ikke nyt dengang ...

Og jeg ville tro, at de fleste huse ikke har nogen dampspærre overhovedet. Det kom vel typ i 80'erne?
 
Nissens Nissens sagde:
Mærkeligt, for mit hus som er 20 år har det, og det var ikke nyt dengang…

Og jeg ville tro, at de fleste huse slet ikke har nogen dampspærre. Det kom vel cirka i 80'erne?
Byggedes nok forskelligt på den tid, jeg havde det i mit hus fra -66.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.