Hejsa
Jeg har ved en fejl punkteret dampspærren, da jeg skruede OSB mod spærstrukturen, og uden at tænke mig om brugte jeg 42 mm skruer, hvilket muligvis har gennemboret dampspærren en smule. 12 + 28 bliver 40, så hvor stor skade kan det medføre?
Hilsner
Jeg har ved en fejl punkteret dampspærren, da jeg skruede OSB mod spærstrukturen, og uden at tænke mig om brugte jeg 42 mm skruer, hvilket muligvis har gennemboret dampspærren en smule. 12 + 28 bliver 40, så hvor stor skade kan det medføre?
Hilsner
Byggeveteran
· Östersund
· 5 indlæg
Taler vi ydervæg, tag eller mellembjælkelag? Afhænger meget af, hvor det handler om. Er ikke nødvendigvis så farligt, som det kan virke, men at punktere en dampspærre er jo noget, man vil undgå.
Er der nogen, der har set skader opstået pga. punkteret dampspærre?
Jeg har da aldrig gjort det, klart det er godt at minimere skaderne på dampspærren ved nybyggeri, men det plejer alligevel ikke at være så tæt som man tror i sidste ende..
Jeg har da aldrig gjort det, klart det er godt at minimere skaderne på dampspærren ved nybyggeri, men det plejer alligevel ikke at være så tæt som man tror i sidste ende..
Sidder skruen stadig fast, så burde det ikke spille så stor rolle. I princippet har alle huse fra 70'erne, når man begyndte med dampspærre, indtil for nogle år siden, hvor udregnet 'koblingsrum' blev populært, jo dampspærren direkte bag vægbeklædningen med tusind skruer igennem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Desuden, hvis det er et "moderne" bygget hus med FTX-ventilation, så er ventilationen jo justeret, så der er let undertryk i boligen.
Netop for at minimere risikoen for, at varm, fugtig luft "siver ud" i isoleringen og skaber problemer.
Netop for at minimere risikoen for, at varm, fugtig luft "siver ud" i isoleringen og skaber problemer.
vi har lavet en tagløft på en villa fra -45, den nye etage er bygget efter dagens regler, mens stueetagen ikke har nogen plast.
Vi har installeret en ftx enhed ja, men den er endnu ikke indreguleret.
Håber på at der ikke kommer nogen problemer, det føles bare så utroligt klodset når man har købt tape for tusindvis for at få plasten tæt.
Vi har installeret en ftx enhed ja, men den er endnu ikke indreguleret.
Håber på at der ikke kommer nogen problemer, det føles bare så utroligt klodset når man har købt tape for tusindvis for at få plasten tæt.
Byggeveteran
· Östersund
· 5 indlæg
Som de fleste siger, bør der ikke opstå nogen bekymringer bare fordi der sidder nogle skruer igennem. Tapen er jo mest beregnet til at reparere større hulrum og samlinger. Der er nok få huse, der har en plast, som ikke er punkteret nogetsteds overhovedet!
Klik her for at svare