Hej!
Min konstruktør har tegnet på k-tegningen, at jeg skal sømme en 22x195 på kertobjælkerne, som er tagspær 56x450. Disse planker skal sidde med fem centimeters forskydning opad fra kertobjælkerne, så de danner en naturlig luftspalte for taget. Derefter skal jeg sømme profilbrædderne på 22x195'erne.

For mig lyder det mærkeligt ikke at bruge kertobjælkerne som underlag for tagprofilbrædderne.

22x195 skal blive selve udhænget og kertobjælkerne sidder inde i væggen og ses således ikke udefra.

Det eneste, jeg kan forstå med dette, er:
1) Jeg kan få 45 cm isolering i taget. (men 40 burde vel være nok)
2) Hvis taget afgiver sig i over- og underlagspap, går fugten i første omgang til tagprofilbrædderne og 22x195 og altså ikke den bærende konstruktion=kerto.

I morgen skal jeg bygge taget og tøver til det sidste med denne for mig besynderlige metode.

mvh
Marcus

• Diagram over tagkonstruktion med takspont fastgjort på 22x195 planker, placeret med forskydning over kertobjælker 56x450.
En anledning kan være, at du på denne måde får plads til mere isolering uden at anvende Kerto-bjælker, som ruinerer dig. Så har min konstruktør resoneret og suppleret 45 mm brede Kerto med 45 x 145 almindeligt træ, der sømmes yderst.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.