Hej!

Vi har hyret håndværkere til at gøre vores kælder i stand. Tidligere var der i et rum gipsplader direkte mod ydervægge, og der blev det fugtigt nederst mod gulvet, men nu er de revet ned. I øvrigt er der dog ingen fugtproblemer i kælderen, og den oprindelige puds fra 1957 sidder stort set overalt.

Men for at undgå fugtproblemer i fremtiden vil vi gerne have, at væggene kan ånde og har derfor bedt håndværkerne om at pudse væggene op og derefter male med silikatmaling eller lignende. Overvejer Flüggers Facade Impredur, som er en silikonebaseret maling, der skal ånde lige så godt som en silikatmaling, men kan tones i flere farver.

Håndværkerne vil nu bruge Cascos GipsFiller til at pudse/sparkle væggene op i stedet for gipspuds, som vi ønskede. Jeg har læst her på forummet, at man ikke skal bruge spartel på en kældervæg, hvilket nu gør mig lidt bekymret.

I Cascos produktblad for GipsFiller står der, at den skal bruges til indendørs brug, og på overflader der kan udsættes for fugt, anbefales i stedet HusFix.

Er der nogen, der ved, om det er ok at bruge GipsFiller på kældervægge, der skal ånde? Det er jo en blanding mellem puds og spartel, hvis jeg har forstået det rigtigt.

Håber nogen har et svar.

Jeg har fået at vide, at man helst skal undgå gips helt på kældervæggene. Dvs, gipsmørtel lader man være helt. Tjek fx Maxit for forslag til passende produkter, der ikke indeholder gips.

• Synes
Tobbeniels
  • Laddar…
Ja, de fleste har jeg forstået har den opfattelse og at man i stedet bare skal have kalkpuds eller lignende. Men både her på forummet og når man snakker med lidt fagfolk så er der en del som taler for giåsputsen og dens fordele.
Finjas gipsputs er f.eks. helt uorganisk og kan både optage og afgive fugt, samtidig med at det fungerer at anvende på de fleste underlag. Og hvis jeg har forstået det korrekt, er ret let at arbejde med og muligt at få til en nogenlunde glat væg.

Kan ikke se hvad problemerne skulle være i at bruge gipsputs på en nogenlunde tør kældervæg.

Derimod er jeg lidt usikker på Gipsfiller eftersom det ikke er ren gips men en blanding af gips og spartel, og som jeg har forsøgt at læse mig til her på forummet så skal man ikke bruge spartel i en kælder.

Gipsfiller kan man jo skave af hvor enkelt som helst, virker jo ikke så smart at bruge som puds.

• Synes
Tobbeniels
  • Laddar…
hvorfor ikke pudse med samme puds som allerede sidder på vægge? Finja har KC puds som sandsynligvis sidder på dine gamle vægge. I sortimentet findes der grovpuds til at fylde store huller samt finere puds med mindre sandkorn, som giver en fin glat finish. Er dine vægge umalede så leder man måske efter materiale som tørrer hurtigt og kan overmales i en svæp? KC puds kræver ventetid - skal tørre 28 dage ifølge Finja. Gipsuds er uegnet fordi det tåler fugt lige så dårligt som en gipsplade som fik fugtskader hos dig. Gipsfiller lyder som et produkt til at spartle/reparere gipsplader med ...?

Genveje sparer tid men holdbarheden bliver jeg meget tvivlende over
gaia

therese77 sagde:
Finjas gipsputs er f.eks. helt uorganisk og kan både optage og afgive fugt, samtidig med at den fungerer på de fleste underlag. Og hvis jeg har forstået det korrekt, er den rimelig nem at arbejde med og mulig at få en nogenlunde glat væg.

Kan ikke se, hvad problemerne skulle være med at bruge gipsputs på en nogenlunde tør kældervæg.
Nogenlunde tørt er ikke tørt nok til gips. Gips tåler ikke konstant fugtvandring igennem og vil smuldre meget hurtigere end andre uorganiske pudser, og den er også tættere end dit gamle puds.
Lige nu har du nogenlunde ufarlig fugtvandring, men det ændres til det værre, når gips kommer ovenpå. Du vælger selv, hvordan du vil have det, men bliv ikke overrasket, hvis information om gipsens egenskaber ikke gælder kældervægge. Bedst at ringe til producenten og stille et konkret spørgsmål om, hvorvidt den fungerer i en kælder.
gaia
gaia

Tak for alle de værdifulde tips og kommentarer! Det føles godt, at forummet findes, så man kan få forskellige synspunkter.

Jeg talte med en af Finjas kontaktpersoner for tørmørtel i går og spurgte om gipsmørtel i kælder, og ifølge ham skulle det fungere. Naturligvis med forbehold, da det afhænger af kælderen, men som jeg beskrev det, at der ikke er nogen direkte tegn på fugt i dag, burde det ikke være noget problem. Gipsmørtlen skal både kunne optage og afgive fugt, ifølge Finja. Var også hos K-Rauta i dag og spurgte, og deres anbefaling var gipsmørtel, da de fik se et stykke af væggen, som jeg havde taget med. De frarådede gipsfiller, så det vil vi i hvert fald ikke bruge.

Har det nogen betydning, at det kun bliver et tyndt lag med gipsmørtel mellem den eksisterende væg og den nye maling? Tænkte at jo tykkere lag gipsmørtel, desto dårligere mulighed for fugtvandring.

Det er svært det her med kældre, da der er så delte meninger om, hvad der fungerer eller ej. Det føles som om, det især er kældre, der vækker så delte meninger.

Må sove på sagen og håbe, man vågner op med den ultimative løsning!

Vil ringe til Finja og Maxit (nu Weber) på mandag for at høre med dem, hvilke af deres produkter de mener fungerer.

therese77 sagde:
Vil ringe Finja og Maxit (nu Weber) på mandag for at høre med dem om, hvilke af deres produkter de mener fungerer.
håber du fortæller, hvad eksperterne har sagt om gips i kælderen :).
gaia

Når du kontakter Finja og Maxit, bør du nok nævne, at der har været fugt nederst, når der er sat gipsplader på væggen, ikke bare sige, at der ikke er nogen direkte tegn på fugt. Klart og tydeligt betaler sig nok.

Forudsætningen uden for kældervæggen er ikke statisk, men den vil variere over tid, og derfor er det godt at have marginaler.

Nu har jeg talt med Finja, Maxit (Weber hedder de jo nu) og personalet på K-rautas varehus i Kongens Kurva, Stockholm, og selvom der er lidt forskellige bud på, hvad der er bedst, siger alle, at det skal fungere med gipsmørtel.
Vores håndværkere har dermed fået ordre om at rive/reparere tidligere farve, der sad på visse dele af kældervæggene før, hvilket de har gjort. De har også fjernet al gammel farve nogle steder og er nu begyndt at pudse op med gips.

Det er vel dermed bare at krydse fingre og håbe...

Et nyt lille bekymringsmoment, der er opstået, er i stedet, at der på det indgående koldtvandsrør, som nu er blevet kasset ind, dannes kondens på det. Dette problem har vi aldrig haft før, og spørgsmålet er, hvor meget det skyldes indkasseringen, og hvor meget det skyldes, at vi nu under renoveringstiden ikke kører vores luft/varme-veksler i kælderen. Samt desuden tilfører fugt fra pudsningen og gulvafjævningen.

Jeg har isoleret en del af rørene nu, men det er ikke muligt at lykkes med at isolere alt. Vi vil også indsætte luftgitter i indkasseringen for at øge luftstrømningen. Håber det er nok! Vil ikke have fugtproblemer i disse indkasseringer fremover.

Er der nogen, der har et tip?

Interessant tråd. Er selv i gang med at forfine vægge i en kælder. Har fjernet en slags åben brun rutvæv. Formoder at det er selve limet, der danner rutemønster på væggene, har forsøgt at skrabe med en spartel men det er kun det løse, der forsvinder. Undrer om man kan bruge en slags opløsningsmiddel?? Derefter bruger jeg husfix til de større ujævnheder.

bumper denne tråd!

Ingen der kunne svare på min undren??

Mattias
Ved ikke hvilken type væv det er, men læste følgende i vi i villa.

Læg på et lag tapetklister og derefter fastgør plastfilm oven på tapetet. Lad et ordentligt stykke af plasten være mod loftet, som du kan tage fat i og trække. Sørg først for at tapetklistret er tørret ordentligt. Dette plejer at tage mindst 3 timer. Fordelen er, at eftersom det tager så lang tid, så fugter tapetklistret vævtapetet ordentligt op.
Plastfilmene fæstner på vævtapetet, som derefter følger med.

Uanset hvad, så ser vand ud til at være et godt middel, der opløser limen.

Ellers må du vel leje en fræser.

Selve væven kan jeg fjerne nemt, men eftersom den er limet på, og jeg får et lille tyndt rutemønster tilbage, så burde det være lim. Men det er nok som du siger. Måske kan man bruge en slibemaskine med meget groft sandpapir, behøver jo kun at gøre det ud mod ydervæg. Spørgsmålet er så, hvordan jeg skal få en glat overflade, eller om det er nok at male med en puds/silikatmaling og håbe på, at den fylder noget.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.