10,419 læst ·
12 svar
10k læst
12 svar
har brug for lidt hjælp og råd om pudsning af kældervægge
Jeg er i gang med at renovere min kælder efter at have gravet ud til isolering/gulvvarme og er nu nået til stadiet med at pudse væggene... Betonhulstenen er blotlagt og er således klar til pudselaget. Indervægge.
Sådan har jeg tænkt at gøre - råb op, hvis der er noget, I synes er helt forkert.
1) Støvsuge væggen
2) Vande og grunde med Finjas Grundningsbruk A
3) Nette (dette gør jeg kun for at det bliver mere sikkert for mig som amatør at påføre puds) - måske unødvendigt trin?
4) Montere afretningsbaner
5) Pudse med Finjas Puts- & Murbruk C
6) Afrette med rivebræt
7) Eftervande et par dage
Nu til mine spørgsmål;
a) hvordan gør jeg med inderhjørnerne, er der nogle gode tips til at få dem til at blive pæne?
b) hvor længe bør jeg vente, før jeg begynder at afrette?
Andre gode tips?
Sådan har jeg tænkt at gøre - råb op, hvis der er noget, I synes er helt forkert.
1) Støvsuge væggen
2) Vande og grunde med Finjas Grundningsbruk A
3) Nette (dette gør jeg kun for at det bliver mere sikkert for mig som amatør at påføre puds) - måske unødvendigt trin?
4) Montere afretningsbaner
5) Pudse med Finjas Puts- & Murbruk C
6) Afrette med rivebræt
7) Eftervande et par dage
Nu til mine spørgsmål;
a) hvordan gør jeg med inderhjørnerne, er der nogle gode tips til at få dem til at blive pæne?
b) hvor længe bør jeg vente, før jeg begynder at afrette?
Andre gode tips?
Jeg havde skippet nettet, det behøves ikke til betonghullersten. Er betonghullerstenen ujævnt muret, havde jeg brugt et b mørtel inden c. C mørtel anbefalede tykkelse er 5mm.
Inderhjørner frihåndterer du, har ingen bedre tips.
Rive af, pænere at skrubbe når pudsen har sat sig lidt. Du må prøve dig frem, afhænger af tørretid mm.
Held og lykke
Inderhjørner frihåndterer du, har ingen bedre tips.
Rive af, pænere at skrubbe når pudsen har sat sig lidt. Du må prøve dig frem, afhænger af tørretid mm.
Held og lykke
Sant som du siger Maxpax, jeg som udgik fra de sække, jeg havde i garagen, og det er c finpuds
tak for kommentarerne indtil nu. Bliver ikke stålglattet eller finpudset eftersom "designansvarig" har besluttet, at vi skal have en lidt grovere overflade. Derfor slutresultat som det bliver med at rive af overfladen med C-bruket...
Hvad er ulemperne ved at montere net? Udover tidsforbrug?
Hvad er ulemperne ved at montere net? Udover tidsforbrug?
* Koster pengeHaba_tsutt sagde:
* Risiko for at det buler ud steder, man først opdager, når man begynder at pudse der = problemer
* Stik- og riveskader, nettet er skarpt.
* Mere besværligt
* Mere bøvlet
* Mere besværligt
Senest redigeret af en moderator:
Alle har vi en designansvarlig, som man vil holde sig på god fod med. 
...for ikke at risikere indelukket fugt. Jeg vil kun have materialer, der ånder (diffusionsåbne) i kælderen. Der bliver fliser på gulvene og pudsede vægge, med almindeligt pudsbrugs. Rundt om brusehjørnet i badeværelset vil jeg bruge Kiiltos system, som også er diffusionsåbent. Keramix. Det tåler tilskydende fugt.
Senest redigeret:
isolering og gulvvarme, har du gravet ud til singel eller jord?
Selv brugte jeg mur og puds c direkte igennem, forfugtede væggene og strøg på pudsvand inden jeg påførte pudset. anbefaler, at man har to skovle for at få pudset op af spanden. arbejdede hårdt med én hånd og trak skovlen direkte op, hvilket resulterede i en overanstrengt håndled og arm.
Selv brugte jeg mur og puds c direkte igennem, forfugtede væggene og strøg på pudsvand inden jeg påførte pudset. anbefaler, at man har to skovle for at få pudset op af spanden. arbejdede hårdt med én hånd og trak skovlen direkte op, hvilket resulterede i en overanstrengt håndled og arm.
Gipsmørtel er diffusionsåbent, tåler tilskydende fugt og fungerer også i fugtige kældre og vådrum. Denne myte/løgn om at gipsmørtel har de samme egenskaber som gipsplader ser ud til at være helt umulig at aflive her på byggahus.se. Jeg har lært, at når man som nykommer siger noget, der er baseret på fakta, så kan det aldrig overtrumfe det, som en forumgud siger, baseret på ingenting. Så måske er almindelig C-mørtel med diffusionsåben maling at foretrække i dette tilfælde, men ret ska være ret.Haba_tsutt sagde:...for ikke at risikere indelukket fugt. Jeg vil kun have materialer, der ånder (diffusionsåbne) i kælderen. Der bliver fliser på gulvene og pudsede vægge med almindelig pudsmørtel. Omkring brusehjørnet i badeværelset vil jeg bruge Kiiltos system, som også er diffusionsåbent. Keramix. Det tåler tilskydende fugt.
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 473 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,473 indlæg
Gammel tråd, men mener at dette er forkertaldrigklar sagde:Gipsmørtel er diffusionsåben, tåler tilskydende fugt og fungerer også i fugtige kældre og vådrum. Denne myte/løgn om, at gipsmørtel har samme egenskaber som gipsplader, synes at være helt umulig at aflive her på byggahus.se. Jeg har lært, at når man som nykommer siger noget, der er baseret på fakta, så kan det aldrig overtrumfe det, som en forumgud siger, baseret på ingenting. Så måske er almindelig C-puds med diffusionsåben maling at foretrække i dette tilfælde, men ret skal være ret.
Jeg talte netop med weber support, og de frarådede brug af gipsmørtel i vådrum under jord og risiko for tilskydende fugt.
Gipsmørtlen bliver ligesom at lægge en gipsplade i vand, udtrykte han det, måske ikke helt sandfærdigt.
Men måske bliver det med tiden. Gips svulmer af vand.
Men er nogen af anden mening, så er jeg nysgerrig efter fakta.
Ardex F5 er godkendt, det tåler indtrængende fugt og er diffusionsåbent. Men bedre at anvende puds. Billigere og ardex F5 er rigtig svært at slibe.N neo11 sagde:Gammel tråd, men anser at dette er forkert
Jeg talte lige med weber support og de frarådede fra gipsmørtel i vådrum under jord og risiko for indtrængende fugt.
Gipsmørtelen bliver det samme som at lægge en gipsplade i vand, udtrykte han det, måske ikke helt sandfærdigt.
Men måske bliver det med tiden. Gips svulmer af vand.
Men er nogen af anden opfattelse så er jeg nysgerrig på fakta.
Klik her for at svare