Er ved at bygge et etplanshus men har ikke besluttet facade materiale endnu. Vi har et tilbud på puds med Finja Iso-fin men har fået indikationer på at det bliver noget billigere med STO
Nogen der har nogen erfaring med de begge?
/Fredrik
Nogen der har nogen erfaring med de begge?
/Fredrik
Vi bruger BluClad plade, som man kan pudse direkte på.
En bedre metode end almindelig STO puds og andre puds metoder med bløde underlag.
For at undgå at skrive om. Se tråden "Hvad er STO puds" hvor jeg skrev om denne metode.
En bedre metode end almindelig STO puds og andre puds metoder med bløde underlag.
For at undgå at skrive om. Se tråden "Hvad er STO puds" hvor jeg skrev om denne metode.
Desværre er det ikke så enkelt, at man bare kan sige direkte, at en metode er bedre end en anden. Sto har sine ulemper, men også fordele. En fordel er, at det er let og elastisk, hvilket gør, at man kan pudse uden bevægelsesfuger. Visse andre pudssystemer kræver bevægelsesfuger her og der, og hvis man laver fejl, bliver der garanteret revner.
En anden fordel med Sto er, at man bruger indfarvet puds, med visse andre systemer skal man male (på den ene eller anden måde) efter man har pudset huset. Jeg har selv set temmelig nye større flerfamiliehus, hvor farven på pudset allerede er skallet af, fordi man har gjort noget forkert.
Endnu en fordel med Sto er, at den limede celleplast giver en ekstra isolering helt uden kuldebroer.
Intet er enkelt. Selv er jeg alligevel heller ikke helt solgt på Sto, men det virker alligevel ikke helt forkert sammenlignet med visse andre tungere og dyrere systemer.
I tidernes begyndelse levede jeg i mørket og troede, at man valgte puds for at slippe for bekymringer, men jeg indser, at en træfacade trods alt ikke er så tosset, hvis man passer den som man skal. Træ er lettere at forstå, hvis man selv skal fikse lidt, og man får et nyt hus hver gang man maler om. Et pudset hus kan måske være vedligeholdelsesfrit i en periode, men det behøver ikke at betyde, at det er smukt efter ti år. Uanset pudsmetode.
Men visse huse gør sig ikke i træ, og visse ikke i puds.
En anden fordel med Sto er, at man bruger indfarvet puds, med visse andre systemer skal man male (på den ene eller anden måde) efter man har pudset huset. Jeg har selv set temmelig nye større flerfamiliehus, hvor farven på pudset allerede er skallet af, fordi man har gjort noget forkert.
Endnu en fordel med Sto er, at den limede celleplast giver en ekstra isolering helt uden kuldebroer.
Intet er enkelt. Selv er jeg alligevel heller ikke helt solgt på Sto, men det virker alligevel ikke helt forkert sammenlignet med visse andre tungere og dyrere systemer.
I tidernes begyndelse levede jeg i mørket og troede, at man valgte puds for at slippe for bekymringer, men jeg indser, at en træfacade trods alt ikke er så tosset, hvis man passer den som man skal. Træ er lettere at forstå, hvis man selv skal fikse lidt, og man får et nyt hus hver gang man maler om. Et pudset hus kan måske være vedligeholdelsesfrit i en periode, men det behøver ikke at betyde, at det er smukt efter ti år. Uanset pudsmetode.
Men visse huse gør sig ikke i træ, og visse ikke i puds.
Udvikling inden for byggeri findes på alle områder, selv som her, når det gælder pudssystemer.
Denne metode har været brugt, som jeg sagde tidligere, i mange år i mange lande. At vi ikke har vidst det, er bare fordi de, der importerer pladen, ikke har markedsført den til villamarkedet. Det er først nu, de mener, der er et andet marked end industri og ejendomme.
At jeg fandt metoden er bare fordi jeg ledte på internettet for at se, hvordan de gjorde i andre lande.
Gennem England og Tyskland så jeg, at der fandtes denne metode. Jeg sendte en forespørgsel til firmaet, der fremstiller pladen, og de henviste mig til Ljungberg i Sverige.
Jeg ringede til Ljungberg, og der var selvfølgelig huse, der allerede havde brugt metoden med succes i Sverige.
Her har du information om hvad BluClad er.
Jeg kan fortælle, at Ljungberg anbefaler Serpo Monosystem fra Maxit som pudsmetode for BluClad.
Bluclad
Ubrændbar, hygroskopisk og frostsikker facadeplade
fremstillet af calciumsilikat, organiske fibre og
mineralske fyldmaterialer. Overfladen er behandlet
med vandafvisende primer. Bluclad er beregnet til
montering på træ- eller stålkonstruktion som underlag
til samlingsfrie, ventilerede tyndpudssystemer.
Mål - Vægt
Tykkelse: 10 mm.
Format: 790 x 1200 mm eller 1200 x 2400 mm.
Densitet: 1100 kg/m3.
Vægt: 12,0 kg/m2.
Udseende
Bluclad har en lys beigegrå overflade med glat forside
og rå bagside.
Brugsegenskaber
Bøjningstrækstyrke: 14 N/mm2.
E-modul: 10 kN/mm2.
Maks. fugtbevægelser (30-90 %): 0,5 mm/m.
Termisk expansionskoefficient: 7,5 x 10-6 m/mK.
Termisk konduktivitetskoefficient: 0,19 W/mK.
Brandtekniske egenskaber: ubændbart materiale og
antændelsesbeskyttende beklædning med overfladeklasse I.
Høj resistens mod mange levende organismer
(svamp, bakterier, insekter og skadedyr).
Miljøvenlig, afgiver ingen farlige emissioner.
Anvendelsesområder
Bluclad er beregnet til brug som komponent
i testede organiske facadepudssystemer med fugefri
overflade. Pladen er formstabil, hvorfor montering skal ske
kant mod kant. Montering må ikke ske under jordniveau eller
til modfyldning, men pladen kan efterlades ubehandlet under byggetiden (højst 6 måneder) for efterfølgende overfladebehandling.
Monteringsanvisninger
Bluclad kan nemt bearbejdes med almindeligt håndværktøj, og skruearbejde kan ske uden forboring.
For detaljerede anvisninger hvad angår konstruktionsudformning og montering henvises til separat
brochure eller www.ljungberg.se.
Om det passer at pudse et hus eller ej, det er op til den enkelte at afgøre. Det er kun et spørgsmål om smag.
Denne metode har været brugt, som jeg sagde tidligere, i mange år i mange lande. At vi ikke har vidst det, er bare fordi de, der importerer pladen, ikke har markedsført den til villamarkedet. Det er først nu, de mener, der er et andet marked end industri og ejendomme.
At jeg fandt metoden er bare fordi jeg ledte på internettet for at se, hvordan de gjorde i andre lande.
Gennem England og Tyskland så jeg, at der fandtes denne metode. Jeg sendte en forespørgsel til firmaet, der fremstiller pladen, og de henviste mig til Ljungberg i Sverige.
Jeg ringede til Ljungberg, og der var selvfølgelig huse, der allerede havde brugt metoden med succes i Sverige.
Her har du information om hvad BluClad er.
Jeg kan fortælle, at Ljungberg anbefaler Serpo Monosystem fra Maxit som pudsmetode for BluClad.
Bluclad
Ubrændbar, hygroskopisk og frostsikker facadeplade
fremstillet af calciumsilikat, organiske fibre og
mineralske fyldmaterialer. Overfladen er behandlet
med vandafvisende primer. Bluclad er beregnet til
montering på træ- eller stålkonstruktion som underlag
til samlingsfrie, ventilerede tyndpudssystemer.
Mål - Vægt
Tykkelse: 10 mm.
Format: 790 x 1200 mm eller 1200 x 2400 mm.
Densitet: 1100 kg/m3.
Vægt: 12,0 kg/m2.
Udseende
Bluclad har en lys beigegrå overflade med glat forside
og rå bagside.
Brugsegenskaber
Bøjningstrækstyrke: 14 N/mm2.
E-modul: 10 kN/mm2.
Maks. fugtbevægelser (30-90 %): 0,5 mm/m.
Termisk expansionskoefficient: 7,5 x 10-6 m/mK.
Termisk konduktivitetskoefficient: 0,19 W/mK.
Brandtekniske egenskaber: ubændbart materiale og
antændelsesbeskyttende beklædning med overfladeklasse I.
Høj resistens mod mange levende organismer
(svamp, bakterier, insekter og skadedyr).
Miljøvenlig, afgiver ingen farlige emissioner.
Anvendelsesområder
Bluclad er beregnet til brug som komponent
i testede organiske facadepudssystemer med fugefri
overflade. Pladen er formstabil, hvorfor montering skal ske
kant mod kant. Montering må ikke ske under jordniveau eller
til modfyldning, men pladen kan efterlades ubehandlet under byggetiden (højst 6 måneder) for efterfølgende overfladebehandling.
Monteringsanvisninger
Bluclad kan nemt bearbejdes med almindeligt håndværktøj, og skruearbejde kan ske uden forboring.
For detaljerede anvisninger hvad angår konstruktionsudformning og montering henvises til separat
brochure eller www.ljungberg.se.
Om det passer at pudse et hus eller ej, det er op til den enkelte at afgøre. Det er kun et spørgsmål om smag.
Af den enkle grund at BluClad er en cementbaseret plade. Den er meget hård. Det er som at pudse på beton.
Tests der er udført i England viste, at Sto puds på denne plade viser ingen revner i fugerne og er meget stabilt. Testen er udført i 5 omgang med alle vejrtyper. Hvis jeg ikke husker forkert (kan tjekke), fra -20 g til +50 g.
Du kan læse om certificeringen om hvem der gjorde det her:
http://www.brecertification.co.uk/pdf/Cert_57_(Nov_99).pdf
Tests der er udført i England viste, at Sto puds på denne plade viser ingen revner i fugerne og er meget stabilt. Testen er udført i 5 omgang med alle vejrtyper. Hvis jeg ikke husker forkert (kan tjekke), fra -20 g til +50 g.
Du kan læse om certificeringen om hvem der gjorde det her:
http://www.brecertification.co.uk/pdf/Cert_57_(Nov_99).pdf
Men i nogle tilfælde VIL man have en tillægsisolering og ser det som en fordel med 50 mm celleplast under pudsen. Tag Combimix hvor man pudser med fiberforstærket puds på et metalnet ovenpå 50 mm celleplast. Den overflade bliver også så hård at du kan slå med en hammer på den.Sweli sagde:
Jeg ser det som en fordel at få ekstra isolering hvis man har trægulv. Også med Sto. (Og der mener jeg Sto gennemfarvet tyndpuds på celleplast. Sto har jo også andre systemer som også anvendes til f.eks. BluClad.)
Det ene system udelukker ikke det andet og som sædvanligt må man veje fordele og ulemper.
Man kan også ekstraisolere bag denne plade.
De tests jeg refererer til er det certifikat som Calsil (fabrikant)
ansøgte om for netop denne plade til brug i Europa.
Det er hvad filen jeg publicerede her handlede om.
Der anbefales pladen til brug til facader på træhuse bl.a. i kombination med Sto puds.
Hvis du åbner filen, har de billeder af, hvordan konstruktionen skal se ud.
De tests jeg refererer til er det certifikat som Calsil (fabrikant)
ansøgte om for netop denne plade til brug i Europa.
Det er hvad filen jeg publicerede her handlede om.
Der anbefales pladen til brug til facader på træhuse bl.a. i kombination med Sto puds.
Hvis du åbner filen, har de billeder af, hvordan konstruktionen skal se ud.
Klik her for at svare