BirgitS
T tuffebulle sagde:
Perfekt, bare at læse op nu! Alle væggene havde samme pudsede overflade, da jeg rev tapeterne ned, så det er nok det samme i hele lyan, sejt! Må lede efter blokke nu, når jeg skal hænge noget 😅
Ved du, hvornår huset er bygget?
I en periode havde man mursten til det meste, men i en anden havde man det stort set kun til bærende vægge og billigere materialer i andre vægge, og i 1920'erne var der mange pudsede plankevægge. Især i 1940'erne fandtes der en masse mærkelige produkter på grund af krigen.

BirgitS BirgitS sagde:
Ved du hvornår huset er bygget?
I en periode brugte man tegl til det meste, men i en anden periode brugte man det stort set kun til bærende vægge og billigere materialer i andre vægge, og i 1920'erne var der mange pudsede plankevægge. Især i 1940'erne var der mange mærkelige produkter pga. krigen.
1944 så vidt jeg kan se!

T tuffebulle sagde:
Efter et test for at skrabe lidt på væggen (den skal alligevel tapetseres) så ser jeg, at det er pudset mursten, hvad har I for erfaringer, hvad dette angår?

Hav en god aften!
Bliver til at finde en sten at fastgøre og ikke ende i fugen, for så er det sløjt med alle fastgørelser, der er blevet lavet.

J jonaserik sagde:
Blir till att hitta en sten att montere og ikke havne i fugen, for så er det kørt med alle fastgørelser, der er lavet.
Surt! Men sådan er det jo! Er der nogle tips&tricks til at lokalisere stenene lettere, eller er det bare at tilfældigt tage chance indtil man finder guld? 🙏

BirgitS
T tuffebulle sagde:
1944 så vitt jag kan se!
Så kan der meget vel skjule sig forskellige materialer bag pudset.

Jepp det er svært at finde en sten på dele af midten, som det bør være. Hvis du ser i din retning, så er der lidt hejsan på vandret muring, samt at det er sådan man gjorde før, skovlede mørtel på og lagde en sten. I dag ved muring ligger stenene ret præcist i vater, og fugerne er stort set ens i hele væggen. Så hvis du skulle ende i en fuge, bliver det nødvendigt at grave en del ud et stykke ind og fylde helt ind til bunden med mørtel. For at gøre en lang skrivning fra mig om at fastgøre i skidt-væg/fuge, kan du læse lidt her, men glem ikke at tage blomstersprøjten og fugte hullet, før mørtel presses ind, dette for at fugemassen ikke skal tørre direkte mod materialet i hullet, gør ikke noget, hvis det bliver lidt vådt, det tørrer hurtigt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/hyllor-pa-extremt-poroes-vaegg.267235/

S
Ydervæggene kan være puds med luftspalte mod stommen. Undgå dem. 🫣😉

J jonaserik sagde:
Jepp det er svært at finde en sten på dele af midten som det bør være. Hvis du ser i dit område, er der lidt hejsan på vandret muring, samt at det er sådan man gjorde før, sleve på mørtel og lagde en sten. I dag ved muring ligger stenene ret præcist i vater og fugerne er stort set ens i hele væggen. Så hvis du skulle ende i en fuge, bliver det at grave ud en del et stykke ind og fylde helt ned i bunden med masse. For at gøre en lang skrivning fra mig om at fæste i skitvægg/fuge, kan du læse lidt her, men glem ikke at tage blomstersprøjten og fugte hullet inden en masse presses ind, dette for at fugemassen ikke skal tørre direkte mod materialet i hullet, bare rolig hvis det bliver lidt vådt, det tørrer hurtigt.

[link]
Snyggt! Tak så meget! Det værdsættes!

S sinuslinus sagde:
Ydervæggene kan være puds med luftspalte mod stommen. Undgå dem. 🫣😉
dvs inget teglen eller hur menar du? 😬

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.