2,369 læst ·
10 svar
2k læst
10 svar
Pudset indervæg, pudset bliver til pulver.
Pudsede indervæg i kælder med Byggmax pudsemørtel C. Nu efter nogle uger har jeg indset, at på visse steder er pudset kun blevet til en tynd hård ydre skal, mens indersiden af pudset, nærmest væggen, er blevet til tørt grus. Jeg vedhæfter billede af dette. Er der nogen, der ved, hvad dette kan skyldes? For tør væg, eller kan det skyldes, at jeg har brugt for meget vand, når jeg har filtet væggen? Hvis ønsket, kan jeg beskrive, hvordan jeg har pudset væggen. Tak på forhånd,
Moderator
· Stockholm
· 57 848 indlæg
Her er jeg amatør, men vandede du underlaget ordentligt? Fænomenet kan opstå blandt andet, hvis underlaget suger alt vandet fra pudsblandingen, inden det når at hærde. Samme grund til, at man anvender primer inden flisearbejde osv. Og da bliver det typisk netop sådan, at lagene tættest på underlaget aldrig hærder.
Pudsen blev blandet ifølge reglerne i håndværket ved hjælp af tombola, i 10 minutter blev det blandet med en nøje afmålt mængde koldt vand ifølge brugsanvisningen.
Tiden til at jeg brugte pudset var mindre end en time og består af et lag puds, der er 6mm tykt.
Væggen blev vandet med kalkkost og vand inden, der blev penslet vand så væggen blev mørk men ikke "pølet"
@hempularen, meget muligt at det er årsagen.
Tiden til at jeg brugte pudset var mindre end en time og består af et lag puds, der er 6mm tykt.
Væggen blev vandet med kalkkost og vand inden, der blev penslet vand så væggen blev mørk men ikke "pølet"
@hempularen, meget muligt at det er årsagen.
For mig ser det ud som om pudset er tørret snarere end hærdet. En sugende underlag som ikke er blevet vandet tilstrækkeligt med muligvis en aspekt af stærk udtørring af overfladen på pudset.
Teorien kan nogle gange bekræftes ved at man tager lidt af det puds, som ikke blev som det skulle, sørger for at det igen bliver findelt og derefter blander det op igen. Hvis det så brænder videre, er det et tegn på at det er tørret snarere end brændt færdigt. Selvfølgelig er det ikke "fuld fart" på den anden blandeomgang, men reaktionen bliver en anden end den, der bliver med færdigbrændt puds, da man kun får "vådt grus/sand" ved et sådant forsøg.
Teorien kan nogle gange bekræftes ved at man tager lidt af det puds, som ikke blev som det skulle, sørger for at det igen bliver findelt og derefter blander det op igen. Hvis det så brænder videre, er det et tegn på at det er tørret snarere end brændt færdigt. Selvfølgelig er det ikke "fuld fart" på den anden blandeomgang, men reaktionen bliver en anden end den, der bliver med færdigbrændt puds, da man kun får "vådt grus/sand" ved et sådant forsøg.
@mrstack, lyder som en pokkers god idé!
Jeg tror der er to mulige årsager, Enten har jeg brugt for meget vand ved filtning af væggen og derfor kommet til at vaske alt bort undtagen sandet eller at væggen har suget alt vand op.
Testen du foreslår bør jo vise hvilken af disse to der er fejlen.
Tak!
Jeg tror der er to mulige årsager, Enten har jeg brugt for meget vand ved filtning af væggen og derfor kommet til at vaske alt bort undtagen sandet eller at væggen har suget alt vand op.
Testen du foreslår bør jo vise hvilken af disse to der er fejlen.
Tak!
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 431 indlæg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2,431 indlæg
Det er ikke en præcis måling, der står der. Det er mere en retningslinje.S Snoris sagde:
Man må "føle", om det skal være mere eller mindre.
For meget vand så får du puds, der "hænger ud" fra væggen, og det er ikke sikkert, at du ser det, før pudset falder ned.
Senest redigeret:
Hvilket materiale består pudsunderlaget af?
Jeg har selv utroligt sugende vægge af tegl, som skal forvandes dagen før arbejdet påbegyndes, ellers falder pudset af.
Jeg har selv utroligt sugende vægge af tegl, som skal forvandes dagen før arbejdet påbegyndes, ellers falder pudset af.
Klik her for at svare