Hej!
Vi har to frilagte sider af to separate skorstene i huset og skal pudse disse op. Huset er bygget i 1920'erne.
Vi overvejer, om vi skal bruge lerpuds eller kalkmørtel, men ved ikke, hvad der passer bedst.
På deres bagsider er det kalkmørtel - hvilket også skal forbedres.

Har nogen nogle tanker om dette - eller bør vi vende os direkte til en murer/skorstensfejer.

Vedhæfter billeder for yderligere indsigt.

Tak på forhånd.

Udsat murstensvæg med to åbninger til rør i et hus fra 1920'erne, delvist pudset. Diskuterer valg af ler- eller kalkmørtel til renovation. Murstock fra 1920'erne med slidte overflader står op ad en trægulv, omgivet af forskallingsbrædder og en trævæg. Murstensvæg delvist afdækket, med synlige mursten og rester af puds. Væggen er fra et 1920-tals hus, muligvis opdateret med kalk eller ler. En hvidpudset murstock i et 1920-tals hus, delvis skarpkantet og med synlige ujævnheder. Værktøjer er placeret ved bunden.

Claes Sörmland
Kalkmørtel alle gange med det årstal ville jeg sige. Du kan bruge hydraulisk kalkmørtel på sæk eller kalkmørtel som du blander af kalkpasta og sand, typisk 1:5 volumen dele.

Fordelen med sidstnævnte er, at den ikke hærder, så du kan opbevare den under plast længe længe. Jeg har blandet kalkpasta fra almindelig murkalk E og pisk. Hvis man lader det hygge sig i nogle dage/uger under plast, bliver det en god kalkpasta at blande kalkpuds med. Meget let at arbejde med, bortset fra at det er meget ætsende, så tørre handsker, der skiftes straks ved svineri, anbefales. Og beskyttelsesbriller.

Senest redigeret:
  • Synes
Daliu
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Kalkmørtel alle gange med det årstal ville jeg sige. Du kan bruge hydraulisk kalkmørtel i sække eller kalkmørtel, som du blander af kalkpasta og sand, typisk 1:5 volumen.

Fordelen ved den sidstnævnte er, at den ikke hærder, så du kan opbevare den under plastik i lang tid. Jeg har blandet kalkpasta fra almindelig murkalk E og piske det op. Lader man det hygge i et par dage/uger under plastik, bliver det en god kalkpasta at blande kalkpuds med. Meget nemt at arbejde med, bortset fra at det er meget ætsende, så tørre handsker, der skiftes straks, anbefales. Og beskyttelsesbriller.
Tak Claes! Jeg vil undersøge dine tips nærmere og se, hvor vi lander.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.