Hej!
Vi har købt et hus bygget i 1960. Der er en hel del renovering, der venter, når den er færdig, så overvejer jeg, hvordan vi skal gøre med den åbne pejs. (se billede)

I dag føles den som en stor kolos i rummet. Ildstedet er gennemgående, med pejsesats, der kan åbnes fra to sider. Fordelene ved pejsen er, at den lagrer meget varme, og det er hyggeligt at kunne se ilden både fra spisestue og stue. Men jeg vil gerne fjerne kolosfølelsen og i stedet have, at man oplever pejsen som en adskillende væg med en pejs i.

Det jeg gerne vil gøre og undrer om det kan lade sig gøre og hvordan man gør er:

- Dels vil jeg gerne fjerne "rammen", der er omkring åbningen, hvis det kan lade sig gøre på en eller anden måde, i det mindste på siderne og overkanten,

- i dag er pejsesatsen meget mindre end åbningen, er det en dårlig idé at mure lidt af åbningen, så den bliver lidt mindre bred?

- Åbningen til brænde er ligesom på siden i forhold til pejsens åbning, nogen idé?

- Jeg vil pudse murstenen, lægger man net og pudser på murstenen? Farven er malet tykt, men ser ud til at sidde meget fast, kan den blive siddende, hvis man bruger pudsenet?

- Overvejer om det ville være flot at forlænge pejsesatsen opad med nogle slags tynde granitplader i en række hele vejen op til loftet, dels fordi det bryder den store pejses væg, og dels fordi det ville være mere praktisk, hvis det ryger lidt ind, den hvide pudsning bliver jo hurtigt snavset, kan jeg forestille mig.

- Synes også det er flot med pejse, der har en granitsten i bunden af pejsens åbning, hvordan kan man løse det?

Er meget taknemmelig for alle råd og tips jeg kan få! :)

I2398161W676H507V20091031T084717Z.jpeg
 
Senest redigeret:
C
Og hvordan finder vi, jeg, igen dit billede på zoomin?
 
Nu håber jeg, at billedet kan ses!
 
C
Den var stor! Størrelsen forstærkes af den alt for lille pejsekassette, byt den ud til en, der er så tæt på størrelsen af åbningen som muligt, jeg anbefaler altså ikke, at du mindsker åbningen, pejseindsatsen vil stadig se alt for lille ud. Forestil dig den store pejseindsats, den bliver imponerende, model clean ildsted i penthousevåning! Klart sejt, eksklusivt og elegant. Puds pejsen, murstenene hakker sønder væggen og er ikke up to date, jmf penthousespisen. Vores ildsted/skorsten var pudset, gule mursten og røde mursten, ikke pænt. Nu er den pudset overalt og hvidmalet. Pudsningen udførte mureren direkte på den gamle puds/mursten efter vask og lidt hakken løs puds væk. Kanten rundt om pejsåbningen pudser han over, så den ikke kommer til at stikke ud som i dag. Jeg synes altså ikke, du skal bekymre dig om at fjerne den. På billedet ser det ikke ud, som om der er steget røg op ad skorstenen, kun på den lille kant. Måske overflødigt med sten op til loftet. Der vil altid blive en sodkant på pejsen. Det løser du ved at male den 1 gang/år. Placer noget på gulvarealet ved siden af pejseåbningen, så tryller du den ocentrerede brændeopbevaring væk.
 
C
Altså behold en lille kant af kanten rundt om komfuret, jeg mener ikke, at mureren/du skal fjerne kanten.
 
Du har helt ret med indsatsen til pejsen; det ville være meget pænere med en, der passer til åbningen. Problemet er, at eftersom der er åbning fra to sider, ville ejeren have været nødt til at specialbestille en, der var svejset sammen af to indsatser, men måske findes der mere at vælge imellem i dag, omend jeg er bange for, at omkostningerne stiger.

Angående pudsnets så læste jeg et sted, at man var nødt til at have det, hvis overfladen var malet, ellers risikerer man, at pudset slipper, nogen der ved, om det passer? Det er nok et forfærdeligt arbejde at fjerne malingen.

På den anden side af pejsen er der godt sort på murstenen, men det kan være fra før de indsatte kassetten, for dengang røg det tilsyneladende meget ind.
 
C
Måske behøver du slet ikke en indsats?

Der er et firma i Sthlm., der laver glaslåger til rill kakkelovne. Jeg fik ham til at lave en låge til vores lille åbne pejs, en låge med spjæld i underkanten som på den måde fungerer som en pejsindsats. Omfattningen til pejsen fastgør du på indersiden af pejsevæggen.

Kostnaden for lågen cirka 2500:- hvis jeg ikke husker forkert.
 
Det lyder interessant, fordelen med en indsats til brændeovn er vel, at den lagrer varme godt, med kun lågerne så er der vel risiko for, at varmen går direkte ud? Måske kan man indsætte et materiale, der lagrer varme, indenfor lågerne?
 
C
Njae, ovnen i sig lagrer ikke sååå meget varme, medmindre den er klædt ind- eller udvendigt med sten. Det er den beklædning, der lagrer varmen. Nu har du jo en skorsten, og DEN lagrer varme!

Fordelen med indsatsovn er, at du bestemmer, hvor længe ilden skal brænde, ved at du struper ilttilførslen, hvilket gør, at ilden brænder længere tid. At strupe ilttilførslen kan du gøre gennem blot låger med spjæld. Dog skal du ikke strupe så meget, at du får en "kold" ild, da dette gør, at tjære afsætter sig i skorstenen, og at glasset soder igen.

Hvis du fyrer i en åben pejs uden indsatsovn eller for den sags skyld med lågen helt åben til indsatsovnen, så ryger al varmen direkte ud gennem skorstenen. Lukker du lågen og ventilerer gennem spjældet, mærker du, hvor meget varmere skorstenen bliver, og den lagrede varme ville det være forkert ikke at udnytte. Du behøver ikke indsætte noget materiale indenfor lågerne (læs: skal ikke). Så misser du hele pointen med glaslåger, og så meget varme mister du ikke gennem glasset.
 
C
Læs post som jeg har sendt til dig!
 
Carra, Har du navnet på firmaet som lavede glaslågen til dig? Er interesseret i at lave låger til en gammel åben pejs for at reducere brændeforbruget og undgå at der flyver gnister ud på gulvet...
 
C
Misforstod prisen, kostede 3680:-. Firmaet hedder Glasluckan.

www.glasluckan.se

info@glasluckan.se 08 304903

Af samme grund som du valgte jeg at sætte en sådan luge op...
 
carra sagde:
Læs post som jeg har sendt til dig!
jeg har ikke fået nogen post?
 
C
når du logger ind på denne site får du oppe på billedet meddelelse om, at du har post...(forudsat at du har post). Jeg tænkte på at sende dig billeder af vores komfurer. Alt. sender du en mail til mig carra1us@hotmail.com så kommer billeder.

carra
 
Tak for linket carra!
Du har ikke tilfældigvis et billede af, hvordan det ser ud med lugen på plads?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.