Hus bygget 1910, gammel puds som løsner fra "beton"væggen.
Spørgsmål: Hvordan skal jeg forsegle væglaget?
Jeg skal bruge kælderen til hobbyaktiviteter og vil ikke have en masse partikler til at løsne fra væggene. For over 10 år siden satte jeg 20mm reglar med gipsplader (åbent oppe/nede for luft), men der er løsnet masser af gammel puds, som skaber en masse snavs nede på gulvet. Nu har jeg fjernet gipspladerne, børstet den løse puds væk, men da den gamle (!) "beton" smuldrer, jo mere man børster, kan jeg ikke lade den være tilbage som overflade.
Det ville selvfølgelig være godt med flotte glatte-pudsede vægge, men jeg vil gøre arbejdet selv og er ingen murer. Det er tilstrækkeligt, at overfladen er holdbar, så den ikke afgiver smulder/sand, men jeg forstår, at det ikke bare er at male med hvilken som helst maling, væggen skal kunne ånde osv.
Ville være meget taknemmelig for forslag.
Jeg har kigget rundt men finder ingen tråd, der berører min vinkel på dette emne.
Spørgsmål: Hvordan skal jeg forsegle væglaget?
Jeg skal bruge kælderen til hobbyaktiviteter og vil ikke have en masse partikler til at løsne fra væggene. For over 10 år siden satte jeg 20mm reglar med gipsplader (åbent oppe/nede for luft), men der er løsnet masser af gammel puds, som skaber en masse snavs nede på gulvet. Nu har jeg fjernet gipspladerne, børstet den løse puds væk, men da den gamle (!) "beton" smuldrer, jo mere man børster, kan jeg ikke lade den være tilbage som overflade.
Det ville selvfølgelig være godt med flotte glatte-pudsede vægge, men jeg vil gøre arbejdet selv og er ingen murer. Det er tilstrækkeligt, at overfladen er holdbar, så den ikke afgiver smulder/sand, men jeg forstår, at det ikke bare er at male med hvilken som helst maling, væggen skal kunne ånde osv.
Ville være meget taknemmelig for forslag.
Jeg har kigget rundt men finder ingen tråd, der berører min vinkel på dette emne.
Pudset løsner sig sandsynligvis, fordi væggen er fugtig. Hvis du maler eller pudser væggen, vil det ret snart skalle af igen, hvis du ikke gør noget ved dræneringen.
Nja, væggen på billedet er mod søjlen i midten af huset (huset har en 2m bred U-formet korridorkælder rundt om en central søjle. Det er knastørt inde i/ovenpå søjlen.
Jeg forstår, hvad du mener, men synes ikke, det føles som om det er tilfældet.
Pudset, der løsner sig, er meget gammelt.
Jeg forstår, hvad du mener, men synes ikke, det føles som om det er tilfældet.
Pudset, der løsner sig, er meget gammelt.
Ok! Havde ikke forstået, at det ikke var en ydervæg. Så handler det nok bare om gammel puds. C-bruk ville jeg have brugt og så malet med silikatmaling.
Men, det er ret nemt at kontrollere fugt med fugtmåler og kan være umagen værd for ikke at ende med, at det slipper igen.
Tak, så har jeg lidt mere ammunition, når jeg køber, tænkte på at købe hos K-rauta. Ikke sikkert, at den der sælger ved så meget om netop dette.Mia Orange sagde:
Det vigtige er, at materialet tillader fugt at passere. Men med plastfarver samles fugten bagved, og det kan både føre til skimmel og at farven skaller af. Jeg har anvendt c-bruk og silikatmaling i en kælder, og det fungerer fint. Alle kældre har en vis fugtighed, og derfor er det vigtigt med materialerne der.
Prima væggen med spand og mur grund indeholdende vattenglas først, inden du gør noget andet, dette binder væggen og alt løst. Brug en plantestøvsprøjte og påfør rigeligt, indtil væggen er mættet. Lad det tørre ud. Så kan du spartle ujævnheder med c-brug, selv blander jeg i kakelfix for bedre binding og fleksibilitet, som jeg børster på for at få en fin og jævn overflade, og så male med silikatmaling.
Enig i at prime inden. Det er vigtigt at banke/børste alt væk, der sidder løst, inden du primer. Jeg syntes, at en grov stålbørste var et godt værktøj.
Jeg bruger altid en piassavakost og derefter en blød kost for at fjerne det sidste løse støv, og det har fungeret perfekt hver gang. Stålbørste har jeg kun brugt, når jeg ville rive ryggen op på gammel maling, og når dette ikke har virket, tager jeg sliberen frem.
I mit tilfælde er det en blanding af steder, hvor pudsen sidder fast og er hård samt områder, hvor den er sluppet helt, men jeg vil ikke fjerne alt, det som sidder godt kan blive.
Jeg skal prime ordentligt og derefter bruge C-brug som I siger. Vigtigt at bruge naturfarve som ånder, gætter jeg.
Jeg skal prime ordentligt og derefter bruge C-brug som I siger. Vigtigt at bruge naturfarve som ånder, gætter jeg.
Klik her for at svare