Hej!
Jeg har lige banket gammel fugtskadet puds af den nederste halvdel af mine kældervægge, og skal til at pudse på ny. Gør jeg rigtigt hvis jeg:
1. gør væggen våd med en sprayflaske
2. påfører pudsmørtel og stryger det ud
3. sætter plastik over så det ikke tørrer for hurtigt i starten

Hvor længe skal plastikken sidde på? Kan jeg sætte en affugter ind med det samme? Jeg har forstået, at hvis man har en affugter, kan man forkorte tørretiden fra to måneder til en. Pudsningen skal være helt igennem tør, før jeg kan male den, ikke sandt?
 
Tusind tak, Immobil!!!
 
Hvis jeg har forstået det hele rigtigt, skal man også gerne fugte væggen under plasten 1-3 gange om dagen i 2-3 dage. Derefter fjernes plasten, og væggen skal tørre ud i 1-2 måneder.

Jeg har selv gjort som ovenfor og skal derefter male med silikatmaling om cirka 6 uger. Desværre har jeg fået en håndfladestor "bom", som jeg overvejer, om jeg skal hugge væk eller lade være. Jeg når det ikke lige nu, og jeg vil gerne have malingen på, inden sommeren kommer tilbage ;)
 
swehjo sagde:
Har selv gjort ifølge ovenstående og skal derefter male med silikatfarve om cirka 6 uger.
Håber det er indendørs du skal male ;)
gaia
 
Det er det. Har taget væggene i kældertrappen som øvelsesobjekt. Er gået over forventning godt (bortset fra den lille bommert) og har nu erfaring nok til at jeg tør tage fat på det større arbejde i kælderen; skrabe al gammel plasttapet, plastmaling og løs puds ned på alle vægge og lægge ny, glat, fin kalkpuds på. :D
 
Så er det bare at gå over gaden og pudse halvdelen af kælderen hos os! Du er meget velkommen ;D
 
Tillykke Swehjo!
Man tror næppe i starten, at det kan ende med så gode resultater, eller hvad? Jeg blev mest overrasket over pudsets håndterbarhed og smidighed som materiale.
Kalk+sand+vand giver ikke så meget tillid, men det virker fantastisk godt :o.
Mine vægge har jeg allerede malet. Farvet hvid silikatmaling med okker pulver, og det blev en meget flot lys cremefarvet okkertung. Så kom jeg i tanke om, at den nederste del af kælderen kan blive mere udsat, og den måske skal være lidt mørkere. Så jeg tog den silikatløsning, man grunder med (silikatgrund uden pigment og kun mælket) og blandede det med meget lidt okkerpulver og laserede den nederste halvdel af væggene. Det gav et noget flakket/laseret resultat, som jeg var ude efter. Kan advare dig mod et brun umbra pigment - det blev rosaagtigt i blanding med hvid silikatmaling. Men hvis du blander det med silikatgrund, så bliver det måske brunt som laseret og renere i nuancen altså ikke rosa ;). Under alle omstændigheder, hvis du ikke bliver tilfreds med farvenuancen, så kan du altid lasere over med silikatgrund+pigment. Bare et tip ;)
Held og lykke!
gaia
 
gaia sagde:
Kalk+sand+vand giver ikke så meget fortrøstning men det fungerer fantastisk godt
Trods at man har anvendt det siden længe før Dacke gik og kolde?
Regn aldrig kalkmørtel bort! :)
 
Tommy_S sagde:
Trods at man har brugt det siden længe før Dacke gik og kolade?
Regn aldrig kalkbrug ud! :)
Ja, men det er svært at turde sej på et gammelt pudsmateriale og pudseteknik, når man er vokset op med bøttefiller og plastic padding;).
Det kan man ikke engang lære sej fra forældre, for de har ikke syslet med sådan noget heller :-/.
Det kræver lidt mod og selvtillid, og at det ikke er i dagligstuen, man begynder med sin første pudslag ;D.

Tommy S, hvem var Dacke????
spørger gaia (som har store huller i svensk historie)
 
gaia sagde:
Tommy S, hvem var Dacke????
spørger gaia (som har store huller i svensk historie)
Dackefejden er opkaldt efter Nils Dacke, en bonde og oprørsleder fra Torsås i det sydlige Småland. I dette landskab voksede i løbet af 1500-tallet bøndernes utilfredshed med Gustav Vasas skattepålæg?, forbuddet mod grænsehandel?n med de danske landskaber i syd og med den rådende kirkepolitik?.
I år 1542 gjorde bønderne i Småland, under ledelse af Nils Dacke, oprør mod Gustav Vasas regime. Oprøret kaldes Dackefejden - noget mildt antageligvis, sammenlignet med hvad det i virkeligheden var. Oprøret spredte sig hurtigt over Småland og Östergötland. Dacke og hans mænd besejrede let de kongelige tropper, som ikke var vant til kamp i ujævn?a skovområder.

I november år 1542 blev kongen derfor tvunget til at gå med på en fredsaftale?. Dacke blev dermed leder for Småland og han benyttede muligheden til at gennemføre flere reformer: Den katolske gudstjeneste blev genindført og grænsehandelen med Danmark blev atter tilladt.

Under vinteren år 1542-år 1543 slog dog Gustav Vasas tropper nådesløst tilbage, og Småland kom atter under den svenske krone.
 
Tak TommyS!
Det var et rigtig blodigt stykke af Smålands historie!
Tro bare ikke, at jeg har sovet i skolebænken. Jeg har bare aldrig læst i en svensk skole :-[.
Fantastisk forum her! Man lærer meget, når man pudser kældervægge ;)
Tak!
gaia
 
Fasting65 sagde:
Så er det bare at gå over gaden og pudse om halvdelen af kælderen hos os! Du er varmt velkommen  ;D

Er på vej, skal bare ...

:P
 
Læs det seneste nummer af "Gör så här", der var en interessant artikel.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.