Er der nogen, der har nogle tips til, hvordan man pudser en kældervæg? Hvilken type net bør man bruge? Hvordan fastgør man nettet osv.

//Jonas

hvad er källarväggen af?
gaia

Det er en pudset betonvæg, hvor pudsen er begyndt at falde ned.

Hej igen!
Jeg tror ikke, du skal have noget net på væggen for at pudse den. Bank alt, der sidder løst, af (tag ikke for hårdt fat!) og puds igen med en mørtel, der egner sig til beton. Man skal blot forvande ordentligt (vigtigt!!!) inden man lægger nyt puds på. Du vil blive overrasket over, hvor godt det hæfter på væggen. Det blev jeg i hvert fald. Da alt løst puds blev banket af, kunne jeg se halmen (isoleringen?!?) her og der stikke ud. Jeg troede ikke, jeg kunne få det i orden igen og var tæt på et nervesammenbrud... men du skulle se det nu! Det duger mere end vel til en kældervæg, hvis jeg selv skal sige det. Jeg har ikke givet mig i kast med at kaste det nye puds som profferne gør, men brugte skånska (pladebræt med håndtag) og trykkede pudset mod væggen. Det er omtrent som at spartle. Noget faldt på gulvet, men kun fra brættet og ikke fra væggen! Derefter skal man udglatte den nye overflade med pudsebrættet, inden det når at stivne. Er det cementpuds, hærder det hurtigt, så man skal blande pudset i portioner og tage det ad omgange = 2-3m2 overflade ad gangen. Et godt råd: køb rigtigt værktøj allerede, inden du starter = skånska + pudsebræt, og pusl ikke med den trekantede murske, som jeg gjorde og fortrød! Nogle m2 blev mindre gode. Angående typen af pudsemørtel - spørg i butikken, de ved, hvad du skal have - Finja og Optirock produkter - søg på deres hjemmesider. En af dem har såkaldt "reparationsmørtel". Jo finere sand der er blandet i, desto glattere en overflade får man. Sand anskaffer man sikkert separat og blander efter anvisningen. Har du dybe huller, fyld dem ad omgange. Har en gammel kælling klaret at pudse en kældervæg, så kan hvem som helst klare det. Man får en pæn og holdbar vægoverflade for billig penge. Værktøjer er dyre, men du får måske flere muligheder for at bruge dem, når du kommer i gang. Start et sted, hvor finishen ikke er så vigtig, og træn dig op til paradevæggen. Gummihandsker er et must, selv for de hårdføre, for mørtlen udtørrer huden og er noget ætsende (cement). Det er ikke så svært, som man tror. Mine erfaringer er begrænset til ca. 30m3 vægoverflade pudset med KALKPUDS, så jeg håber, du får flere gode råd fra andre hold.
Held og lykke!
gaia

• Elsker
Vardagsrum
  • Laddar…
Tak så meget for et godt svar! :D

Enig!

Hvor lang tid tager det cirka for en puds-nybegynder at pudse 3x2 meter? (Timer/dage/uge?)

Hej,
Må jeg hoppe med her. Jeg har også en gammel kældervæg, hvor pudset er begyndt at løsne sig, og her og der er der dybere huller (kratere) efter grove skruer mm. Hvor grundigt skal man fjerne det gamle puds, kan man pudse direkte på det, hvor der er halm (isolering?), skal man grunde eller prime? Jeg har tænkt på at bruge kalkpuds, da huset er fra 1946, og jeg tror, at den gamle væg er pudset med det - andre forslag?

Bohult

Hej Bohult!
Har du ingen halm i vægge, så behøver du ikke skaffe nogen heller. Ellers går det fint at bare fylde på med kalkpuds og jævne overfladen pænt til sidst - det hæfter godt. Gør præcis som det var gjort: og brug samme pudstype!!!! Er det kalkpuds du har på væggene, så er det kun kalkpuds, du må bruge til reparationer - vigtigt! Tag et stykke til byggemarkedet, så er der måske nogen, der kan sige, hvad det er for en puds, du har. Gætter på, at 1946 sandsynligvis kan være kalkpuds.
Du skal ikke gå hårdt til det gamle! Fjern alle bommer og det, der sidder løst og smuldrer, men riv ikke pudsen af, hvor den sidder godt. Ofte er det nærmest gulvet, hvor det er mest skadet og porøst, og det kan du nemt fjerne. Er væggene malet, så skal du fjerne malingen, før du kan pudse. Jeg brugte ingen grunder - kun vand eller kalkvand fra spanden, hvor jeg vaskede mine værktøjer :). Ingen primer behøves. Glem ikke at vande, vande, vande før og efter pudsningen. Ellers kan man få tørrevner - ikke farligt og kan pudses over igen. Jeg fyldte huller, der var dybere end 5 cm, i 2 omgange. Det tog lang tid, inden det tørrede på de værste steder (måneder), men til sidst blev det rigtig godt. Pudsningen sidder stadig fast :).
gaia

Hej,
Tusind tak for dit svar, har været på ferie og ikke så aktiv på nettet. Isoleringen som findes i den nuværende væg hedder, ifølge en skånsk ven, nikeplattor og består af træ/cement, ikke halm som jeg troede først :).
Bohult

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.