jeg har læst en del her blandt gamle indlæg på byggahus.se men kan stadig ikke beslutte mig for, hvordan jeg bedst kan reparere mine pudsede kældervægge. Huset i spørgsmålet er bygget i 1943, kældervæggene er muret med betonhullesten. Væggene er tørre, og den eksisterende puds sidder meget fast i underlaget. Pudsen er hård, så en slags kalk-cement/cementpuds tror jeg, det er. Hvis jeg skraber hårdt med murhammeren langs pudsen, glider den bare langs med underlaget. Der er nogle skader, som jeg skal forbedre, efter jeg har fjernet en tidligere påstøbning, der gik op cirka 1m på væggen, samt at jeg har muret et par af vinduerne igen og udskiftet de øvrige vinduer og hoveddøren. Udover det er den eksisterende puds i god stand, så vidt jeg kan vurdere.
Jeg overvejer lige nu primært følgende to alternativer:
Alternativ 1: Puds hele væggene med C-mørtel (Weber 224).
Som jeg forstår det, skal al maling fjernes, hvis jeg skal pudse over den gamle puds? At fjerne den eksisterende puds føles ikke som en mulighed. I så fald tænkte jeg at leje en saneringsfræser med diamantskive og en kraftig støvsuger og slibe hele væggen. Derefter pudse på den. Jeg tænker, at jeg ikke behøver at fjerne al gammel puds, men at det er nok at fjerne puds, der sidder løst, samt al maling. Da det eksisterende pudslag er hårdt, burde det være okay at pudse med C-mørtel på det, eller? Bør jeg sætte net på væggen, inden jeg pudser?
Alternativ 2: Reparer skaderne først og derefter slibe hele væggen
Først reparere de skader, der er, med pudsmørtel-C. Derefter, efter reparationen har tørret i en uge, slibe hele væggen med fleksmaskine/saneringsfræser. Er dette en fornuftig mulighed? Jeg har tidligere prøvet at bruge en saneringsfræser og ved, at det er let at få hakker i overfladen, hvis man ikke er meget forsigtig/koncentreret. Hvis der skulle blive hakker, er det bedste alternativ så at gøre hakket lidt større (cirka 1 cm dybt) og pudse i med C-mørtel igen, efter jeg har slebet færdig?
I begge tilfælde tænkte jeg at grunde med Weber 103 rødgrund eller fortyndet 224. Jeg læste et sted, at rødgrund er en A-mørtel, passer det? Så er det måske ikke passende at bruge det på den gamle puds, hvis jeg vælger alternativ 1 ovenfor?
Når det er pudset og færdigt, tænkte jeg at male det hele med en åndbar maling, typ silikat- eller kalkmaling.
Hvilket alternativ tror I, giver mig det bedste og mest holdbare slutresultat?
Er det rigtig maling og ikke kalkmaling på væggene og sidder fast, så findes der primer, der gør, at den nye puds binder på den gamle (skal stålbørstes) og på den gamle maling, reparer alle huller, derefter kan du spartle jævnheden med vådrumsspartel og male på det
tror det bliver mindst med arbejde
Jeg ved ikke, hvad det er for en farve. Jeg ville dog gætte på, at det kan være en slags kalkfarve.
Det føles vigtigt for mig, at væggene kan "ånde", så jeg er lidt skeptisk over for spartelprodukter, er mere interesseret i kun at bruge puds. Selvom det bliver en del ekstra arbejde. Jeg har overvejet lidt at grunde hele overfladen med en børste, efter jeg har udbedret skaderne, og så male på det. Væggen må gerne have lidt struktur, tror jeg.
Som det kan ses på billederne, er der gennemslag af fugt nogle steder, mørke overflader. Har du drænet udenfor, eller har du planer om at gøre det? Hvis du ikke gør det, er der risiko for, at fugten kommer igennem igen i fremtiden. Vådrumsspartel er ikke tæt, kun fugtbestandigt. Ved reparation og pudsning vil der komme en samling, som vil kunne ses, selv hvis du strukturslammer. For at få det jævnt og godt, skal der nok en fuldspartling af væggen til.
Som synes på fotona findes der gennemslag af fugt nogle steder, mørke områder, har du dræneret om på ydersiden eller skal du gøre det? For hvis du ikke gør det, er der risiko for, at fugten kommer igennem igen i fremtiden. Det med vådrumsspartel er ikke tæt, kun fugttåligt. Ved reparation og pudsning bliver der en samling, der vil kunne ses, selvom du slammer struktivt. For at få det jævnt og pænt skal der nok en helspartling af væggen til.
Det er nok ingen fugtgennemslag du ser. Jeg mistænker, at du tænker på tapetresterne på venstre side? Den væg var tidligere tapetseret med flere lag aviser under tapetet. Jeg har ikke fået fjernet alle avispapirrester endnu, håber på at de "følger med", når jeg fjerner malingen. Jeg kan selv ikke opdage nogen fugtgennemslag i hvert fald. Kælderen er dræneret og isoleret med pordrän, og huset ligger på en høj og står på ret sandet jord (jeg har gravet ud og isoleret og støbt nyt gulv, så har gravet ned ca 50 cm, det var meget tørt).
Ok, må tænke lidt mere over, hvordan jeg skal gøre. Jeg begynder med at fikse skaderne i hvert fald.
Det med gamle tapeter, malerne blander en smet med tapetlim, passende vådt, smører væggen med glad pack tæt, ingen fordampning, sidder et døgn cirka, så er det bare at tage tapeterne ned, de bliver våde og limen løsner, prøv på et stykke.
Jeg sleb maling/gipsspartel på 25kvm med en kvalitetsmaskine fra Best tools med en diamantslibeskive. Det fungerede generelt set godt med den kappe, jeg byggede med støvsugerforbindelse. I dag ville jeg nok have hyret nogen til at sandblæse det. Det tog ret lang tid. Jeg pudsede det relativt jævnt op med pudsebrugt b. Men fik aldrig overfladen tilstrækkelig jævn. Så jeg bredspartlede hele væggen med kakellim, som jeg rullede med silikatmaling. Formodentlig ikke den rigtige løsning, men det har fungeret i 10 år.
Ved ikke hvad de kaldes, men det er en skrue beregnet til beton. Forborede huller i regel og betonpladen, derefter slår man skruen (som har en plastikprop på sig) ned med en hammer. Sidder som klippen. Derefter kan man skrue den op, hvis man vil.
Eller mener du den liggende ved vinduet? Den er fastklemt med en speciel tang, som man bruger til at samle pladeregler. Ingen skruer er nødvendige. Edit: stuknittang hedder det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.