Hej allesammen. Jeg planlægger kontor i et skur i kælderen. Som situationen er nu, ser det ud til at være malet med en eller anden plastmaling en gang i tiden på alle væggene. Ydervæggen ser ud til at have fået lidt fugt, inden den blev drænet, hvilket gør, at hvis man banker på væggen, lyder det hult, og nederst løsner store stykker af pudset sig. Se vedhæftede billede
Mine spørgsmål er så:
Hvordan griber man det an, når man pudser væggene?
Er det noget, en gør-det-selv entusiast kan klare selv?
Hvilke produkter skal anvendes?
Hvordan gør man med de andre vægge, der er malet med samme plastmaling? Sliber man dem?
Mine spørgsmål er så:
Hvordan griber man det an, når man pudser væggene?
Er det noget, en gør-det-selv entusiast kan klare selv?
Hvilke produkter skal anvendes?
Hvordan gør man med de andre vægge, der er malet med samme plastmaling? Sliber man dem?
Det sandsynlige er, at dette er kalkmørtel. Det bliver porøst med tiden og især der, hvor der er fugtvandring. Nu afslører billedet jo ikke, om det er fugtigt eller ej, men jeg synes, det ser ret normalt ud. Nederst på kældervæggen er dette almindeligt. Især der, hvor gulvene har været malet. Så tvinges fugten op, hvor væggen møder gulvet. Desværre kan der findes flere pletter, hvor der er "bom". Det hører man ret tydeligt, hvis man banker let på væggen. Det lyder hult i sammenligning med, hvor pudsen sidder godt. Desværre er der ingen direkte genveje, og du har et støvet arbejde foran dig. Det, du skal gøre, er at banke de steder væk, hvor det sidder løst og pudse om. Og kalkmørtel støver som f*n. Jeg har PRÆCIS samme problem, kan jeg sige. Så vi sidder i samme båd, hvis det er en trøst. Jeg prøvede både at slibe malingen væk - det gik ikke. Derefter var det varmepistol, men det gik heller ikke. Har dog ikke testet med gas. Det var bare at skrabe elendigheden væk. Og for pokker, hvor jeg var beskidt. Hvis du så endelig giver dig i kast med at fjerne al puds, kan jeg i hvert fald ikke anbefale at påføre kalkpuds igen, som jeg gjorde uden at tænke mig om. Nu vil min kone nemlig have fliser på væggen. Så brug cementbaseret. Så kan man eksempelvis flise direkte på uden en masse overvejelse om, det holder eller ej. Derudover SYNES vidensniveauet både blandt fliselæggere og også her på forummet at være ret lavt, NÅR det kommer til kalkmørtel. Jeg har været i kontakt med flere professionelle fliselæggere og får bare flere og flere forskellige svar. Nogle siger rive ned og begynde forfra, andre siger behold det. Det, du skal anvende, er hydraulisk kalkmørtel. Maxit Serpo 148 eller lignende. At pudse dette er en klistret affære i starten, men til sidst får man styr på det, og man kan kaste det op og jævne det ud. Køb en stor flad pudsebræt (eller hvad det hedder) og hold det i 45 grader skråt op fra væggen med begge hænder. Begynd langt nede. Lad derefter nogen (f.eks. en kone) sætte en ordentlig klump mørtel på. Træk så opad og jævn det ud. Det tager nogle skefulde, før man får styr på det. Så kan konen gå og lave noget andet.
Hej Knecke,
Dette er som sagt et støvet arbejde helt klart, men det skal gøres for at væggen ikke skal blive værre. Det jeg vil anbefale er at slibe væggene med en saneringsfræser eller diamantsliber med støvudsuger for at fjerne malingen, og samtidig vil du fjerne de løstsiddende dele i væggen, det såkaldte bom.
Så er det bare at fylde de store huller ud og pudse et nyt overfladelag på væggene, eller bare påføre et nyt tyndt lag med en passende puds. Dette er, hvis det ikke er helt for dårligt underlag, da skal du tage al puds ned med fx mejselhammer og pudse op fra bunden, men det er som sagt meget arbejde.
Det er udmærket at bruge en stålglitte til at trække pudset ud, som erber taler om i det forrige indlæg, men at der skulle være behov for hydraulisk kalkmørtel til dette arbejde ser jeg som overkill, almindelig Kalkcement C fungerer perfekt. Og hvis du vil påføre et rigtig tyndt lag, er der mange specialvarianter på markedet.
Vær grundig, det betaler sig med pudsning... og der kommer altid lidt ekstra karisma med lidt liv i pudset!!
ha' det!!
Dette er som sagt et støvet arbejde helt klart, men det skal gøres for at væggen ikke skal blive værre. Det jeg vil anbefale er at slibe væggene med en saneringsfræser eller diamantsliber med støvudsuger for at fjerne malingen, og samtidig vil du fjerne de løstsiddende dele i væggen, det såkaldte bom.
Så er det bare at fylde de store huller ud og pudse et nyt overfladelag på væggene, eller bare påføre et nyt tyndt lag med en passende puds. Dette er, hvis det ikke er helt for dårligt underlag, da skal du tage al puds ned med fx mejselhammer og pudse op fra bunden, men det er som sagt meget arbejde.
Det er udmærket at bruge en stålglitte til at trække pudset ud, som erber taler om i det forrige indlæg, men at der skulle være behov for hydraulisk kalkmørtel til dette arbejde ser jeg som overkill, almindelig Kalkcement C fungerer perfekt. Og hvis du vil påføre et rigtig tyndt lag, er der mange specialvarianter på markedet.
Vær grundig, det betaler sig med pudsning... og der kommer altid lidt ekstra karisma med lidt liv i pudset!!
ha' det!!
Jeg låner din tråd lidt
Jeg er også i gang med at gøre en del af kælderen om til kontor. På alle betonvægge sidder der tapet i dag, som skal fjernes med en dampmaskine. Men så under tapetet er væggen lidt ujævn, men meget lidt.
Hvad skal jeg bruge for at fikse væggene med? Har også nogle småbobler på en anden kældervæg, der også skal fikses. Tror det er noget plastikmaling på den væg. Ser ikke helt så slemt ud som hos dig Knecke.
Jeg er også i gang med at gøre en del af kælderen om til kontor. På alle betonvægge sidder der tapet i dag, som skal fjernes med en dampmaskine. Men så under tapetet er væggen lidt ujævn, men meget lidt.
Hvad skal jeg bruge for at fikse væggene med? Har også nogle småbobler på en anden kældervæg, der også skal fikses. Tror det er noget plastikmaling på den væg. Ser ikke helt så slemt ud som hos dig Knecke.
Jeg havde lignende skader i min kælder. Jeg havde ikke prøvet at pudse før, men kastede mig over det alligevel. Først bankede jeg alt det gamle puds ned, så muren blev synlig. Så skaffede jeg pudsemørtel C og gik i gang. Klistret, men sjovt!Knecke sagde:Hej allesammen. Jeg planlægger et kontor i et depot i kælderen. Som det er nu, ser det ud til, at alle vægge er malet med en slags plastmaling for længe siden. Ydervæggen ser ud til at have fået en omgang fugt, inden det blev drænet, hvilket gør, at hvis man banker på væggen, lyder den hul, og nederst falder der store stykker af pudset af. Se vedhæftede billede
Mine spørgsmål er:
Hvordan går man til værks, når man pudser væggene?
Er det noget en gør-det-selv person kan klare selv?
Hvilke produkter skal anvendes?
Hvordan skal man håndtere de andre vægge, der er malet med den samme plastmaling? Sliber man dem?
Klik her for at svare
