Hej,

Jeg overvejer at pudse op væggene i et rum i kælderen. Huset er fra 1928, og det er sandsynligvis ikke særligt godt dræneret. Grundvandet er også ret højt til tider (stødte på det ca. 1 meter nede, da jeg gravede i haven om foråret).

Jeg tænker at fjerne al løs puds først.

Spørgsmål 1: Hvilken type mørtel skal jeg bruge til at pudse væggen? Tænkte også at male den.
Spørgsmål 2: Der er en luftspalte i kanten mellem væg og loft, som ses lidt på billederne. Her falder der en masse løs puds ned. Helst vil man jo bare pudse denne til, men jeg antager, at den er der af en grund. Hvordan ville I have gjort det?
Værelse i kælderen med afskallet puds på væggen, viser skader og eksponeret murværk ved siden af et rør. Vægg i kælder med afskallet puds, synlige rør langs loftet og en radiator på venstre væg. Våde pletter indikerer fugtproblemer. Kældervæg med skadet puds og synlige rør over et vindue. Luftspalte mellem væg og loft med løs puds. Viser byggemæssige udfordringer.

• Synes
Elsparv
  • Laddar…
Jeg har pudset med C-mørtel i min kælder og også skorstenen.
Hårdere mørtel end det havde man ikke indendørs før.
Tåler lidt mere uden at sprække som jeg har forstået.

Fjern ALT der er løst og forvand grundigt dagen før og en time før.

Riv ned alt løst, det støver så ind i Satan. dernæst vand overfladen med kalkkost, på med kc grund i henhold til anvisning og derefter c mørtel eller kalkmørtel for at undgå, at det som er tilbage, falder ned, mal hvidt med silikat og drænér helst.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
C
Den der "luftspalten" ser skæv ud. Det kan nok være en god idé at se nærmere på, hvad det drejer sig om.

B
Tror du skal starte med dræningen, ellers er der risiko for, at arbejdet indvendigt bliver ødelagt inden længe.

• Synes
ylven og 2 andre
  • Laddar…
Tak for al input. Min plan bliver:

1. Trække alt løst ned så meget det går.
2. Vande
3. Grundningsmørtel kc
4. C-mørtel
5. Male med silikatmaling

Jeg kommer til at tilbringe meget tid i dette rum, så jeg bemærker forhåbentlig, om dræning kræves og kan agere, inden det bliver ødelagt.
Luftspalten pudser jeg igen og lader, som om den aldrig har været der. :)

Bliver det ikke et problem, hvis grundingsmørtlen er svagere end pudsemørtlen?

Det ser jo ud som om du har betydelig fugtpåvirkning, så husk at købe en silikatmaling af god kvalitet. Mange silikatmalinger, der sælges, indeholder plastik, hvilket i det mindste ikke jeg ville have malet mine kældervægge med. Vi malede nogle vægge om (i et hus bygget omtrent samtidig med dit) for 1½ år siden med silikatmaling fra Keim, og indtil videre er de stadig meget pæne. Vi havde dog drænet før, og jeg anbefaler dig virkelig at gøre det, hvis det ikke er gjort, og du desuden skal tilbringe meget tid dernede.

Skal jeg være ærlig, så ser jeg ingen luftspalte. Jeg ser en masse huller af forskellig størrelse på forskellige steder. Hvis jeg ikke har misset noget, så er det bare ødelagt puds, også der. Jeg tror, at du har et træbjælkelag, som er pudset på undersiden. Hvilket var almindeligt på den tid.

• Synes
Luddis_1 og 1 anden
  • Laddar…
AJ82 AJ82 sagde:
Bliver det ikke et problem, hvis grundningsmørtelen er svagere end pudsemørtelen?
Ved ikke, jeg har ikke så godt styr på sådan noget. Hvad foreslår du?

Tobiblas Tobiblas sagde:
Ved ikke, jeg har ikke så godt styr på sådan noget. Hvad foreslår du?
Jeg ved det heller ikke. Bare et spørgsmål ud fra hvad jeg tror, jeg har forstået indtil videre.

AJ82 AJ82 sagde:
Jeg ved heller ikke. Bare et spørgsmål ud fra hvad jeg tror mig have forstået indtil videre
Dog et interessant spørgsmål, også for mig, eftersom det ser ud som om du har samme dårlige beton kvalitet som jeg har i min kælder: https://www.byggahus.se/forum/threads/vilket-bruk-till-puts-av-kaellarvaegg.477664/

I mit tilfælde fik jeg kælderen pudset med STO Cote F, som skal være en svag KC-mørtel. Det ser ud til at sidde fint de fleste steder, men har løsnet stedvis (murerne er ved at reparere i omgange).

AJ82 AJ82 sagde:
Jeg ved det heller ikke. Bare et spørgsmål ud fra hvad jeg tror jeg har forstået indtil nu
Grundreglen er hårdere brug indad og svagest brug udad.
Aldrig omvendt.

Huddingebo Huddingebo sagde:
Grundreglen er hårdere brug indad og svagest brug udad.
Aldrig omvendt.
Præcis, det var også min opfattelse.

Står over for et lignende projekt (med lignende udgangspunkt) og har forsøgt at tale med nogle murere, der har styr på gamle huse. Jeg står i valget og kvalet om jeg skal bruge grundingsmørtel+C-mørtel eller alternativt hydraulisk kalkmørtel. Blev anbefalet netop hydraulisk kalkmørtel på grund af dens fleksibilitet i dens "passende stærke" egenskaber, hvilket ifølge oplysninger ville passe godt i min kælder, hvor der er blandet forskellige mur- og pudsmørtel gennem årene. Det er vigtigt ikke at påføre noget, der er stærkere end underlaget, mens det modsatte fungerer fint. Fik også indtryk af, at denne type mørtel er mere diffusionsåben sammenlignet med C-mørtel (men ret mig gerne, hvis jeg tager fejl). Dog er hydraulisk kalkmørtel dyrere og skal påføres med murske. Har stillet spørgsmålet om disse alternativer til både Finja og Weber, så kan vende tilbage, når jeg hører mere fra dem.

Det bedste, fra et åbenhedssynspunkt, er nok at lade væggene være umalede. Ellers findes der både kalkmaling (som kritter noget..) og hydraulisk kalkmaling. Lidt besværligt måske, men mere diffusionsåbent end silikat. Vælger du alligevel silikat, så vælg en maling af høj kvalitet. Der findes nogle silikatmalinger, der trods alt indeholder akrylat. Det bliver lidt som at pakke væggene ind i plastik med huller i. Åbent i sammenligning med ren akrylat, men vil alligevel ikke ånde tilstrækkeligt med pudsfald som resultat.

• Synes
Tobiblas og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.