Jeg tog en vis hjælp til min kalkpudsning af kældervægge og loft. De, der skulle udføre arbejdet, ville lave de lidt større reparationer med gipsmørtel, dels fordi det er lettere at arbejde med, dels fordi det kan påføres i tykkere lag ad gangen.

Jeg kontrollerede med producenten, hvem det nu var, og de frarådede stærkt at bruge [den] gipsmørtel, hvis der var risiko for indtrængende fugt:
- dels fordi gipsen er tættere og ikke lader fugten slippe igennem lige så godt
- dels fordi den ikke ville holde i længden.

Så kan der sikkert være andre, mere velegnede gipstyper. Personligt synes jeg dog, at overfladen bliver mere levende med traditionel puds, men det er jo en smagssag.

Desuden er gipsmørtel som grundlag for kalkpuds ikke en vellykket kombination, når det gælder vedhæftning.

Ja - gipsen bliver lidt blødere når den bliver fugtig men genvinder sin styrke når den er tørret...
Og gipsmørtlen har en dårligere evne til at lade fugt passere end kalkmørtel - men hvordan kalkmørtelen ser ud når den står og er fugtig ved I jo - den falder af væggen.
Gipsmørtelen har samme evne til at lade fugt passere som en KC-mørtel...
Og hvis der er presserende vand i væggen burde man måske overveje at dræne først ;)
Opstigende fugt fra pladen har gipsmørtelen ingen problemer med at håndtere - den skal måske være ubehandlet eller malet med KC-maling som man forstærker med en smule vedhæfter...

gips er dødt materiale og ånder...

afhænger jo også af, hvor fugtige væggene er, antager jeg, er de så fugtige, at der løber vand, så vil gipsen jo blive blød...

Spørgsmålet om gips på kældervægge er blevet diskuteret en del før her på forummet. LyckeK ser ud til at være en fyr man ikke snakker forbi i puds- og mørtelsammenhæng, men Maxits support har ved to lejligheder frarådet mig at pudse kældervægge, der ligger under jorden, med gipsmørtel, hvis der er en vis "fugtrisiko". Af den grund vil jeg selv pudse alle yderkældervægge under jorden med rigtig mørtel og alle andre kældervægge med gipsmørtel.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.