Hej!
Lidt spørgsmål angående pudsning af ydervægge af letbeton i kælderen, altså på indersiden.
Dette vil vi gøre for at undgå at se borehuller og andet.
Pudse så det bliver lidt uregelmæssige mønstre næsten som de har det i middelhavslandene.
Er det muligt?
Er det egnet da en sådan ydervæg skal jo "ånde".
Hvad skal man bruge for puds?

Hej!

Er væggene allerede isolerede?

Hvis I kun skal pudse direkte på letbetonen, kan I gøre det selv med traditionelt pudsemørtel. Ingen problemer overhovedet.

Held og lykke

// Snäckan

Huset er bygget i 1971 og væggene er nok ikke isolerede.
Kan man have almindelig puds alligevel?
Nogen sagde, at den er cementbaseret og at det så bliver tæt.

Hej!

Eftersom væggene ikke er isolerede, er det vigtigt ikke at lukke fugten inde, præcis som du nævner.

Kalkstenspuds ånder og du får det resultat som du ønsker. Det bliver rigtig flot, ser ud som en rigtig gammel kælder.

// Snäckan

Hvor kan man få fat i det?
Har ringet til byggmax, bauhous, hornbach men ingen har det.
Bor i Göteborgsområdet er meget glad, hvis nogen ved, hvor man kan få fat i det og hvad det koster.

gerge sagde:
Hvor får man fat i det?
Har ringet til byggmax, bauhaus, hornbach men ingen har det.
Bor i Göteborgsområdet og ville være meget taknemmelig, hvis nogen ved hvor man kan få fat i det og hvad det koster.
Kalkmørtel blander man selv af læsket kalk som man køber per sæk (ca. 120 kr/sæk) og pudssand (størrelse max 1 mm) som man køber på nærmeste grusgrav eller der hvor man henter grus, makadam :-/.
1 volumen del kalk + 3 volumen dele sand + vand indtil blandingen bliver som tyk spartelmasse. Blande luftigt og så er det klar til brug. Kan gemmes til næste dag, hvis man dækker det lufttæt med fx plastikfolie.
Vægge skal forvandes inden pudsning.

Det var den enkleste beskrivelse .... god beskrivelse findes på dinbyggare -hjemmeside.
gaia

Tak for informationen gaia!
Findes der ikke færdigblandet altså kalk og sand?

Der findes et antal forskellige leverandører af færdigt tørmørtel og også færdigblandet vådmørtel. Prisskiltet bliver jo så derefter sammenlignet med Gaias forslag. Maxits 142/144 er vel måske de, der er lettest at få fat på.

Kan vel også nævnes, at Maxits support hævder, at kalkmørtelens vedhæftning på [let]beton er sådan... Har ingen egen mening om spørgsmålet, men fulgte deres anbefaling, dvs. armeringsnet. Der findes en lidt finere variant, omtrent som hønsenet, på rulle i passende mængde.

swehjo sagde:
Kan vel nævnes også, at Maxits support hævder, at kalkpudsens vedhæftning på [let]beton er sådär... Har ingen egen mening om spørgsmålet, men fulgte deres anbefaling, dvs. armeringsnet. Findes en lidt finmaskigere variant, omtrent som hønsenet, på rulle i passende mængde.
no ja, jeg har kun erfaringer med at pudse uden net på gammel kalkpuds og på almindelig rød tegl (?).
Så længe underlaget er noget sugende (som f.eks. tegl) og formstabilt (ikke træ) så plejer det at sidde fast uden net, har jeg erfaret ;). Ved kun, at kalkpudsen (efter den er tør) er meget mere fleksibel og ikke så stiv som cementblandede pudser er.
Net og halmmåtter plejer man at anvende, når man kalkpudser på trævægge (revettering), som var ustabile, men jeg kan ikke komme på en forklaring, hvorfor man skal have net på betonen/letbetonen. Den bider sig måske ikke tilstrækkeligt hårdt i underlaget?
gaia

Det kan jo blive problemer med vedhæftningen, hvis væggen er malet tidligere...

gaia sagde:
Den bider måske ikke hårdt nok i underlaget?
Det var netop det, der kunne være problemet. Selv er jeg lidt tvivlende over for dette med dårligere vedhæftning, da væggene tidligere har været pudset med kalkpuds uden net, og det har fungeret (bortset fra hvor fugten var trængt ind, og der ville net nok heller ikke have hjulpet).

Under alle omstændigheder armerede jeg for at være på den sikre side. Delvis fordi - hvis jeg har forstået det korrekt - kalkpuds ikke altid længere er kalkpuds, så at sige. Der blandes ofte en masse mærkelige ting i færdige tørmørtler for at "forbedre ditten" og "øge dutten," hvilket selvfølgelig ændrer egenskaberne. 100% ren kalkpuds mistænker jeg, at man må henvende sig til firmaer som f.eks. Maler- eller Gotlandskalk for at få, alternativt blande selv.

Der kan jo blive problemer med vedhæftningen, hvis væggen har været malet tidligere...
Intet sådant må selvfølgelig være tilbage, når man arbejder med mineralbaserede produkter.  :)

Gypsum er et grymt brug og meget klæbende, det sidder i min kælder nu.

sjalvdrag sagde:
Gypsum är ett grymt bruk och väldigt vidhäftande, det sitter i min källare nu.
helt rigtigt svar, G66 tror jeg det hedder... prisvärt och enkelt

aaa.sized.jpg

Du har vel tjekket, at det ikke er BLÅ LETBETON!

G66 er gyprocs gipsmørtel og gypsum kommer fra maxit... ;)
På en væg af letbeton, der "måske" har været malet, er der kun ét svar - gipspuds

Og gaia at du fik vedhæftning på dit mursten er jo noget helt andet at få vedhæftning med en kalkmørtel på letbeton - selvom jeg heller ikke tror, det er noget problem - INDENDØRS - aldrig kalkpuds på letbeton udendørs.
Den lille gevinst du gør ved at blande selv til pudsning udendørs opvejes ikke af den risiko, du tager ved ikke at bruge en kontrolleret mørtel fra fabrikken - indendørs er det helt ok.
Det eneste man kan pudse udendørs med kalkmørtel er mursten og reveteringer.

Kalkpuds er altid kalkpuds - medmindre man køber den fra sto!
De tilsætningsstoffer man laver i kalkmørtel gjorde murerne på arbejdspladsen tidligere - lidt opvaskemiddel - lidt pottaske - lidt ler eller noget som gjorde mørtelen nem at arbejde med - men det var kun arbejdsevnen, der afgørte - hvor holdbart det blev havde man lidt aning om.
For købte man beskidt kalk til udvendige arbejder - det beskidte var egentlig forureninger, der gjorde mørtelen hydraulisk - det reagerede med vand - ikke med luften som en ren kalkmørtel gør.
Og at gerge ikke fandt nogen "kalkstenspuds" er jo ikke så mærkeligt - jeg har aldrig hørt om den
//LyckeK

Er gipsmørtel okay i en kælder, indvendigt, selvom væggene er lidt fugtige?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.