Jeg har en muret skorsten på taget, som jeg tænkte at pudse, når jeg alligevel har en lift på plads.
Fugen er ret dårlig nogle steder, skal jeg først fuge om, før jeg pudser, eller er det nok at fylde ud fugen med mørtel samtidig med, at jeg glatpudser?
Noget andet man bør vide om pudsning af skorsten?
Taknemmelig for svar, tips og idéer!
Fugen er ret dårlig nogle steder, skal jeg først fuge om, før jeg pudser, eller er det nok at fylde ud fugen med mørtel samtidig med, at jeg glatpudser?
Noget andet man bør vide om pudsning af skorsten?
Taknemmelig for svar, tips og idéer!
I dag pudses skorstene af tegl med B-mørtel og plejer at blive "nætet". Man pudser et net ind i pudsen så holder det bedre.K K-S-L sagde:
Har man et gammelt hus er skorstenen muret med kalkmørtel. Man kan da overveje at pudse med hydraulisk kalkmørtel. Men ofte pudsede man ikke teglskorstene før, fordi kalkpudsen holdt dårligt i udsatte positioner.
Tak for svar. Havde tænkt at bruge KCB fra Bösarp. Tror du, at det fungerer?Claes Sörmland sagde:
I dag pudses skorstene af tegl med B-mørtel og plejer at "nettes". Man pudser et net ind i pudsen så holder det bedre.
Har man et gammelt hus, så er skorstenen muret med kalkmørtel. Man kan da overveje at pudse med hydraulisk kalkmørtel. Men ofte pudsede man ikke teglskorstene før, da kalkpudset holdt dårligt i udsatte steder.
Hvis jeg skal nette skorstenen, må jeg tage pladen af, og det tør jeg ikke rigtig.. tænkte derfor at pudse tyndt på fri hånd.
Det er et gammelt hus, og jeg ville gerne have beholdt teglstenene, hvis det var originalt, men det er det desværre ikke. Den gamle skorstens top har nogen revet ned en gang i 60'erne og erstattet med et temmelig grimt tegl, der ikke passer ind på resten af huset. Så det er udelukkende af æstetiske grunde, at jeg vil pudse.
Claes Sörmland sagde:
I dag pudses skorstene af tegl med B-mørtel og plejer at "nettes". Man pudser et net ind i pudsen så holder det bedre.
Har man et gammelt hus, så er skorstenen muret med kalkmørtel. Man kan da overveje at pudse med hydraulisk kalkmørtel. Men ofte pudsede man ikke teglskorstene før, da kalkpudset holdt dårligt i udsatte steder.
Klik her for at svare