Hej,
Renoverer kælderen i vores hus fra 1912 og skal isolere indvendigt, ja, jeg ved det er forkert men umuligt på ydersiden. Har fjernet al puds og mørtel som tidligere sad der. Væggene består af en blanding af gammelt mursten (ydervægge) og indervæggene de ikke bærende er en eller anden cementblanding med træstykker osv. Skal lægge 5cm Træullit plader som derefter skal pudses og males. Tager kun 5cm, så ikke for meget men forhåbentlig skaber lidt mindre kolde vægge uden at flytte dugpunktet for meget.
Træullit kundeservice foreslog KC mørtel, B. Synes det virker bedre at bruge hydraulisk kalkmørtel for både at være mere diffusionsåben samt, hvis væggene bevæger sig, undgår jeg store revner. Har nogen erfaringer meninger om puds indendørs på Træullit?

• Synes
Stiftet
  • Laddar…

Bedste svar

Jeg har isoleret som du gjort og pudset på Træullit indendørs (ca. otte år siden), dels med almindelig kalkmørtel og med hydraulisk. Begge varianter har fungeret meget godt. Den hydrauliske er meget mere holdbar men har en tendens til at revne (fine revner) over fugerne mellem Træullitpladerne, hvis man ikke bruger mørtel i pladesamlingerne, når man monterer pladerne. Puds med hydraulisk kalkmørtel på mere udsatte steder er malet med ægolie-tempera, den almindelige puds er afslebet med kalkfarve (farver af, hvis man kommer imod). Det kan tilføjes, at kalkmørtel er meget godt at arbejde med for en amatør, let at håndtere, og man har nærmest ubegrænset tid til rådighed for arbejdet. Jeg ser ingen ulemper med hydraulisk kalkmørtel sammenlignet med KC mørtel.

• Synes
scim og 1 anden
  • Laddar…
M
Fordelen med ren kalkmørtel er jo som du er inde på - at det ikke bliver lige så hårdt og derfor tåler bevægelser meget bedre. Tåler det bevægelserne som bliver på en rørspis så skal det nok tåle en kælder :)

• Synes
scim
  • Laddar…
Tak for svaret!
Hvad mener du med revner omkring samlinger, og hvordan skal jeg undgå det?
Jeg overvejede at male med silikatmaling, så man ikke får maling på sig ved berøring. Det skal blive et legeværelse.....
Har også kigget på Kalklitir, har du nogen erfaringer med det?

Der bliver jo samlinger mellem Träullitspladerne, når man monterer dem. Jeg mener, at det er vigtigt at bruge mørtel i samlingerne, så de "hænger sammen" og danner et stabilt underlag for pudsen. Silikatmaling vil sikkert være godt, ingen erfaring med Kalklitir.
En væg med hvide stukkanter og revnet overflade, hvor fine sprækker ses både over og under listen.
Hydraulisk kalkmørtel, farvet med kalkmaling over listen, malet med æggetemperamalje under. De hårfine revner ses både over og under listen.

Hele min kælder har pudsede træuldplader på væggene. Jeg ville tro, at det blev gjort i slutningen af 40'erne, og de er fastgjort og pudset med kalkmørtel.

Senest redigeret:
Er begyndt at rive vævstapet bort fra kælderen i vores nyindkøbte gamle hus.
Vi fandt, hvad vi tror er træuldsmåtte indenfor pudsen, som straks begyndte at smuldre. Kan man normalt have disse plader i en kældervæg (med tanke på fugt mener jeg), og er der en chance for, at de tørrer, når vi har fjernet alt, der holder fugten inde? Eller er det bare at fjerne og isolere på ny? Huset har nok stået fugtigt længe desværre...

• Forvitret væg med eksponeret træuldsmåtter bag puds, der smuldrer i fugtig kælder.
P pizzaslizze sagde:
Er begyndt at rive vævede tapeter ned fra kælderen i vores nyindkøbte gamle hus.
Fandt hvad vi tror er træuldsmåtter indenfor pudsen, som straks begyndte at smuldre. Kan man normalt have disse plader i en kældervæg (med tanke på fugt mener jeg) og er der en chance for, at det tørrer ud, når vi har fjernet alt, der holder fugten inde? Eller er det bare at fjerne og isolere på ny? Huset har nok stået fugtigt længe desværre...
Det bedste du kan have på en kældervæg, det tåler fugt bedre end noget andet.

• Synes
pizzaslizze
  • Laddar…
Isakare Isakare sagde:
Det bedste du kan have på en kældervæg, det tåler fugt bedre end noget andet.
Okay, det føles dog ikke som om dette er optimalt når det falder ud med pudset. Tror du, at man kan lade det være tilbage (det som ikke falder ud) når det er tørret ud?

P pizzaslizze sagde:
Okay, det føles dog ikke som, at dette er optimalt, når det falder ud med pudsen. Tror du, at man kan lade det være (det som ikke falder ud), når det er tørret ud?
Havde en kælder, hvor tidligere ejere havde fået ind fugt. De drænede rundt om hele huset.
Da jeg overtog, manglede der puds på steder, hvor de havde haft fugten, men da var det tørt og fint, så jeg pudsede bare nyt.
Min Träullit sad dog fast/holdt sammen.

C
Isakare Isakare sagde:
det tåler fugt bedre end noget andet.
Jeg må anmelde en lidt afvigende mening her. Ikke at det er et direkte dårligt materiale, men det er ikke 100% bestandigt og brydes i et fugtigt miljø med årene ned til smuldrer og "jord", lidt som på billedet.

Så på de steder, hvor man let kan skrabe Träulliten væk, skal man reparere det, før det er muligt at pudse på det. Jeg har renset og fyldt op med "hjemmelavet" Träullit - træuld og cemenslam ifølge Träullits opskrift. Alternativt kan man save stykker af plader til og lægge i, dog har dagens plader ikke samme tykkelser som før.

På uværdigede dele er der dog ikke direkte nogen grund til handling. Det skulle tørre fint ud.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.