Hej,
Jeg er i gang med at renovere en gammel væg derhjemme. Den har tidligere været pudset, men nu er den nøgen og består kun af kraftige træbjælker.
Bjælkerne er meget ujævne, så jeg har limet to parallelle afretningsregler. Jeg vil pudse væggen og derefter montere en træplade samt gips foran.
Væggen er for ujævn til at montere træpladen direkte, derfor tænkte jeg, at det bedste er at jævne den med puds eller lignende først.
Spørgsmål:
* Er pudsning den bedste løsning?
* Hvilken type puds skal man bruge?
* Behøver jeg at sætte et pudsenet op først?
Tak på forhånd!
Mvh
/Anders
Jeg er i gang med at renovere en gammel væg derhjemme. Den har tidligere været pudset, men nu er den nøgen og består kun af kraftige træbjælker.
Bjælkerne er meget ujævne, så jeg har limet to parallelle afretningsregler. Jeg vil pudse væggen og derefter montere en træplade samt gips foran.
Væggen er for ujævn til at montere træpladen direkte, derfor tænkte jeg, at det bedste er at jævne den med puds eller lignende først.
Spørgsmål:
* Er pudsning den bedste løsning?
* Hvilken type puds skal man bruge?
* Behøver jeg at sætte et pudsenet op først?
Tak på forhånd!
Mvh
/Anders
Hej,
Jeg må lige præcisere lidt
Normalt set ville jeg jo selvfølgelig have bygget det op som sædvanligt, men det kan ikke lade sig gøre i dette tilfælde...
Jeg er afhængig af en bestemt afstand. De parallelle "reglar" er 1,5 cm tykke og kan ikke være tykkere. De er præcis den rigtige afstand (+træplade+gipsplade) til væggen på den anden side.
Mellem disse "reglar" går bagvedliggende træbjælker som plockepinn. Det varierer mellem 5 cm og 0,5 cm fra den tænkte "putslinje".
Årsagen til, at jeg vil pudse (eller fylde op med noget andet), er at have et modhold for pladerne.
Med venlig hilsen
/Anders
Jeg må lige præcisere lidt
Normalt set ville jeg jo selvfølgelig have bygget det op som sædvanligt, men det kan ikke lade sig gøre i dette tilfælde...
Jeg er afhængig af en bestemt afstand. De parallelle "reglar" er 1,5 cm tykke og kan ikke være tykkere. De er præcis den rigtige afstand (+træplade+gipsplade) til væggen på den anden side.
Mellem disse "reglar" går bagvedliggende træbjælker som plockepinn. Det varierer mellem 5 cm og 0,5 cm fra den tænkte "putslinje".
Årsagen til, at jeg vil pudse (eller fylde op med noget andet), er at have et modhold for pladerne.
Med venlig hilsen
/Anders
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 indlæg
Det går at skrue op præcis hvor ujævnt som helst. Klodse mellem eller save til med stiksav. OSB eller krydsfiner og skrue direkte gennem ind i plankevæggen.
Protte
Protte
Præcis. Det er lidt af et puslespil at få det lige, så en lang vaterpas og en god retskinne er et must. Men at pudse indendørs er jo virkelig besværligt, hvis man ikke er rigtig dygtig. Og hvordan skal du fastgøre træpladen i pudset, lime?prototypen sagde:
Mit hus, som blev bygget i 1907 med en stub under fundamentet i et hjørne, er derfor skævt og vind på alle måder. En del har jeg rettet i forbindelse med renoveringer og ombygninger. Der findes en ret enkel teknik til at "overføre" væggene og formskære lægterne, så væggene bliver lige. Det kræver blot en god stiksav og almindelige 45mm lægter (samt vaterpas og en lang retskinne/rak bræt). Som jeg nævnte, er der en del arbejde for at få det helt plant, men sandsynligvis lettere end at forsøge at pudse/spartle væggen plan...
Er du interesseret i en beskrivelse, så sig til, så forsøger jeg at forklare. Det bliver sandsynligvis en del tekst, så jeg gider ikke skrive "i unøden"....
Er du interesseret i en beskrivelse, så sig til, så forsøger jeg at forklare. Det bliver sandsynligvis en del tekst, så jeg gider ikke skrive "i unøden"....
andersw sagde:
Funktionsmæssigt kan man forenklet sige, at de er forskellige hårde i faldende skala B, C, Kalk, Ler. Det betyder også, at de "fleks'er" forskelligt meget uden at revne i modsat skala, dvs leremørtel fleks'er mest uden at revne. Og som bekendt bevæger træ sig hele tiden, og da kan leremørtel følge med mere i bevægelsen uden at revne sammenlignet med hårdere mørtel.
Måske slet ikke, hvad du havde tænkt dig, men jeg skriver alligevel. Vi havde problemer med meget ujævne vægge, så vi satte OSB og derefter gipsplader og brugte gipspuds på disse. Meget let at arbejde med! Dog, det drysser, så man skal male. Jeg satte papirrems mellem pladerne (hørte at det skulle gøre det mere stabilt) og vi har ikke en eneste revne. Sammenlagt har vi ca. 110 m2 gipspudset overflade.
Klik her for at svare