Tænkte at pudse grundmuren på billederne nedenfor efter at have støbt på den et stykke og bygget en veranda ind. Muren er original fra 1930. Støbt med sparsomt med cement og indeholder meget store sten. Yderst en tynd slamming (tror jeg det hedder) og malet med en nogenlunde moderne sokkelfarve.

Hvis vi finder ud af, hvordan man går til værks, vil vi gerne lave arbejdet selv. Det største spørgsmål er, om vi behøver at banke slammingen ned og måske især farvelaget, eller om vi kan pudse direkte på? Hvis vi kan lade det sidde, hvordan rengør vi bedst overfladen inden pudsning, og hvilken mørtel er passende?

Den nye beton stikker 5-10 mm ud over den gamle overflade, så hvis vi banker det ned, er vi nødt til at pudse lidt tykkere med det nye.

Hvordan ville I i eliten have gjort det?

Grundmur af et hus fra 1930 med afskallet maling og betonsokkel. Der er en ventilationsrist til venstre og lidt græs for neden.

Billede af en gammel grundmur med ujævn overflade, delvist afskallet, med synlig gammel maling og cement i nederste kant.

Hus med hvid facade og veranda, synlig grundmur fra 1930. Legetøj og stige på græsset ved siden af. Diskuterer pudsning af grundmur.

Ingen som har nogen tanke?

Jeg er virkelig ingen ekspert på puds, men ved lidt om gamle huse og byggemetoder. Jeg synes ikke spritpudset føles som originalen. Og farven er en komplikation. Jeg ville nok slå det ned og lægge en ny glatpuds. Huset er flot med fine detaljer, så hvorfor ikke en flot pudset sokkel?

Hvis spritpudset er det, jeg kaldte slamning, så er det meget muligt, at det ikke er originalt. Tanken er, at slutresultatet skal blive ganske glat filtet og se lidt håndpudset ud.

Det sikreste er selvfølgelig at banke al maling væk, men det er lidt besværligt og medfører et tykkere lag puds. Tænkte, at en maling lavet til at binde på mineralske materialer måske også kan være ven med et nyt pudslag.

Det er jo kun akrylatfarver og lignende, som du bør fjerne. Prøv at pudse over på en lidt større overflade, f.eks. en gavl. Jeg er ikke sikker på, at det bliver godt, men det bør være værd et forsøg.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.