På den ene side af huset er pudset løsnet meget, og jeg overvejer at fikse det.
Undrer mig over, hvorfor man pudser fundamentet, har det nogen funktion? Altså mere end at det skal se flot ud.
At det er grimt, som gør, at det løsner, har jeg forstået.
Undrer mig over, hvorfor man pudser fundamentet, har det nogen funktion? Altså mere end at det skal se flot ud.
At det er grimt, som gør, at det løsner, har jeg forstået.
Det afhænger af, hvad der er nedenunder.M Maxa sagde:
Hvis du har lecablokke, bør du bestemt pudse, så vandet ikke bare kan løbe ind uhindret.
Pudset forhindrer jo også det meste vand i at trænge ind i selve grundmuren.
Selvfølgelig tåler leca vand, så det kan jo stå åbent på den måde, men det er aldrig godt at lade vandet bare løbe direkte ind i husets fundament, så det er bedre at pudse, så det bliver nogenlunde tæt.
Nix, ingen lecablokke, gammel støbt beton!
tompax sagde:
Kommer an på, hvad der er under.
Har du lecablokke, bør du bestemt pudse, så vandet ikke bare løber ind ubegrænset.
Pudsen forhindrer også det meste af vandet i at trænge ind i selve grundmuren.
Selvfølgelig tåler leca vand, så det kan jo stå åbent på den måde, men det er jo aldrig godt at lade vandet bare løbe direkte ind i husets fundament, så er det bedre at pudse, så det bliver nogenlunde tæt.
Ok. Ja, så er problemet jo mindre.M Maxa sagde:
Jeg ville dog forsøge at pudse det op igen, så holder det lidt bedre. Det giver jo altid lidt ekstra beskyttelse.
At pudse en normal sokkel på en side af huset, dvs. måske 10 m x 1 m (10m2), det klarer man uden problemer på en dag. Der går nogle sække puds, lidt afhængigt af hvor tykt du pudser.
Fordelen er, udover at det ser bedre ud og øger værdien af huset, at du får en ret holdbar og jævn overflade, hvor der ikke sætter sig så meget mos og andet skidt, som gør at forfaldet går hurtigere.
At pudset er faldet af overhovedet ville nok bekymre mig mere. Det kan betyde, at det suger fugt hele tiden osv.
Ca 2/3 af huset har kælder og resten krybekælder (sidstnævnte er i topstand).
Skal man så kun grave rundt om kælderdelen og tætte mod fugt? Tænker at det er godt at ikke kun fixe gavlen hvor det meste af pudset har sluppet.
Skal man så kun grave rundt om kælderdelen og tætte mod fugt? Tænker at det er godt at ikke kun fixe gavlen hvor det meste af pudset har sluppet.
Er kælderen ikke blevet dræneret længe, kan det jo være på tide at gøre det. Pudse op skal man i så fald (hvis du overhovedet gør det, men det er som sagt ikke forkert at gøre det, tværtimod) kun på den del, der kommer over jorden.M Maxa sagde:
Delen under jorden sætter man isodrän eller tilsvarende imod, så der spiller det ingen større rolle, om pudsen er løsnet.
Hvis det derimod viser sig, at det er meget porøst i fugerne, så bør man fuge om på de steder og gerne på med lidt puds, lidt tyndt, netop for holdbarheden, inden man sætter isodrän op.
Klik her for at svare