Vi skal bygge et skrånende hus.
En af grundentreprenørerne, vi har diskuteret med, foreslår leca med indvendig isolering. Udenpå leca vil han have platonmåtte og derefter puds. Altså også platonmåtte på de dele, der ligger over jorden.

Nogen der har erfaringer eller synspunkter?

En anden, vi har talt med, vil have omtrent den samme løsning, men kun platon under jorden. Puds direkte på leca blokkene over jorden.
 
Hvorfor have platon inden for puds ??!? Føles helt forkert.... Man afslutter vel måtten i jordniveau med en liste og så pudser man ovenover som vanligt... Kan man i øvrigt få pudset til at hæfte på måtten? Tror næppe det....
 
Enig med MrMagic, pudset hæfter ikke på platon.
 
Ok det lød lidt skørt. Jeg har nok misforstået.
 
Entreprenøren mente måske isodrän/pordrän, den burde kunne nettes & pudses oven mark, under behøves der intet ekstra.
 
Jeg tror jeg har hørt om en speciel putsmåtte, der fremstilles af platon selskabet, der findes jo allerede en overflod af platon måtter; blå gulve, platon orginal osv… hvis det er sådan han mener, hvor der findes et typegodkendt system, måske det er i orden. Selv ville jeg synes, det var lidt mærkeligt med et plastiklag rundt om hele huset.

mvh plexi
 
cat_stevens sagde:
Vi skal bygge souterrænshus.
En af grundentreprenørerne vi har diskuteret med foreslår lecablokke med indvendig isolering. Uden for leca vil han have platonmåtte og derefter puds. Altså også platonmåtte på de dele, der ligger over jorden.

Er der nogen, der har erfaringer eller synspunkter?

En anden vi har talt med ønsker omtrent den samme løsning, men kun platon under jorden. Puds direkte på lecablokkene over jorden.
Er i samme situation, men de fleste advarer mod indvendig isolering. Overvejer nu celblock fra HH celcon, en 350mm blok som er bedre end isoleca lydisoleringsmæssigt. De ligger i samme prisklasse.
Skal se på et sådan hus på fredag. Er det kun den nedre etage, der skal være i beton, resten i træ?
 
Er også i samme situation!

Isolerede indervægge med træregler, der har en luftspalte mod 29 cm lecablokke.

Nu har jeg en dialog med mureren om vi skal have platon eller isodrän. Han siger, at det føles mærkeligt med isodrän, da man isolerer ind væggen mellem to isoleringer, den ydre og indre. Han anbefaler platon i dette tilfælde, da man får en pænere overgang fra over jorden end med bredere isodrän, og det er helt unødvendigt med isolering på ydersiden, hvis man har det på indersiden.

Jeg ved ikke?!?

Samtidig bliver al anden installation betydeligt værre, hvis man IKKE har isolerede indervægge. Tænker på el og lignende.

I vores tilfælde er meget af den første etage ikke under jorden, og vi har en god grund til formålet, så det kan ikke sammenlignes med en almindelig kælder.
 
Man bliver lidt forvirret af dette egentlig. I alle bøger om kældre eller underetager står der, at man skal isolere på ydersiden. Ligeledes synes de fleste eksperter på forumet at være enige.

Men... vi har indhentet forslag og tilbud fra 4 forskellige grundlæggere/murere, og alle foreslår leca og indvendig isolering.

Vi har også mestendels over jorden, så det burde nok fungere med platon og indvendig isolering??
 
Hej å hå... Jeg som næsten lige har besluttet mig for Isodrän.

Mit seneste ræsonnement bygger på at:

...hvis man isolerer på ydersiden, behøves intet på indersiden.

Så får man en varm kældervæg, som transporterer luftfugten indendørs fra den varme væg og ud i isodränen.

Dugpunktet havner da i væggen, tæt på ydersiden.

Vender man det om og isolerer kun inde, så burde det betyde, at dugpunktet havner længere inde i væggen og i værste fald på lecavæggens overflade, ligesom på ydersiden af et stort skummende iskoldt ølglas en varm sommerdag. :P

For at presse dugpunktet en smule ud igen, burde en ydre isolering hjælpe. Så et indlæg hvor isodrän havde sagt, at man skulle have dobbelt isolering ude mod der inde, altså bør isolering inde og uisoleret platon ude være et rigtig dårligt alternativ. Bedre da med isodrän ude og bedst med dobbelt lag, men har man 29 cm leca, synes amatøren Jeg at enkel isodrän burde række.

Men jeg ved det ikke. Og ingen synes at kunne give en lige og korrekt besked.

Lige nu hælder det mod isodrän på ydersiden for vores del.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.