Er i gang med at renovere køkkenet.
Jeg overvejede i begyndelsen at sætte vægtegl på væggen. Men jeg havde en mistanke om, at der kunne være tegl bagved, så jeg gik i gang med at banke lidt, og det ser ud som om, der er tegl.
Kan det blive pænt at fjerne pudset og bruge det, der findes bagved?
Eller er det bedre at fylde igen og sætte vægtegl på?
Jeg tog nogle billeder, så I bedre kan vurdere.

Jeg overvejede i begyndelsen at sætte vægtegl på væggen. Men jeg havde en mistanke om, at der kunne være tegl bagved, så jeg gik i gang med at banke lidt, og det ser ud som om, der er tegl.
Kan det blive pænt at fjerne pudset og bruge det, der findes bagved?
Eller er det bedre at fylde igen og sætte vægtegl på?
Jeg tog nogle billeder, så I bedre kan vurdere.

Det kan blive rigtig flot.
Rengør grundigt, udfyld evt. beskadigede fuger.
Behandl det med klinkerolie så får du en lidt bedre glans.
Jeg mener, at klinkerolie virker godt på tegl.
Rengør grundigt, udfyld evt. beskadigede fuger.
Behandl det med klinkerolie så får du en lidt bedre glans.
Jeg mener, at klinkerolie virker godt på tegl.
ægte vare er for det meste pænere end imitation.
Jeg ville helt sikkert først forsøge at fremhæve de gamle mursten.
Jeg har ikke selv gjort noget sådan her, men jeg så engang, da det blev gjort. De havde ikke fået fjernet 100% af pudset. Diverse lyse spor i både mursten og fuger kunne ses, og jeg syntes, at det blev pænere sådan, ligesom en mere levende overflade.
Kommer i og for sig an på, hvad man er ude efter...
Mit råd, prøv dig frem.
Jeg har ikke selv gjort noget sådan her, men jeg så engang, da det blev gjort. De havde ikke fået fjernet 100% af pudset. Diverse lyse spor i både mursten og fuger kunne ses, og jeg syntes, at det blev pænere sådan, ligesom en mere levende overflade.
Kommer i og for sig an på, hvad man er ude efter...
Mit råd, prøv dig frem.
Jeg synes absolut, at du skal forsøge at få frem murstenen, for det kan blive skide flot! Mit bedste tip er at begynde at ordne en lille del, typ 5-10 mursten og se, om det bliver så flot, som du har tænkt dig med olie og alt. Er du tilfreds med resultatet, så giver du dig i kast med resten af væggen.
/CC
/CC
Har to bekendte som har revet pudset ned i deres HSB-ly. Og det bliver meget flotte fond-vægge som entré-vægge der skinner takket være lak. Lakken er ikke kun for udseendets skyld, men også meget for at slippe for støv, tegl støver uendeligt. Problemer som du kan støde på er eksempelvis blå-beton nogle steder, sådan har de gjort i vores HSB-lejligheder, kun tegl på bærende vægge og blåbeton resten af væggene...
Klik her for at svare