Hej har for en kortere tid siden købt et hus fra 74-, hvor det nogle steder begynder at smuldre og slippe puds, mest langs bunden mod gulvet og hvor nedløbsrør er tæt på rummene. Har nu fjernet puds og maling et sted nede i kælderen, hvor det ser ud til, at tidligere ejer har lavet en form for reparation og malet med, hvad der ser ud som en form for plastmaling. Der, hvor jeg er begyndt at fjerne puds, løsner der sig også dele af letbeton eller ældre reparationsmørtel?
Er der nogen, der har en god anbefaling af reparationsmørtel/pudsemørtel til mine kældervægge. Jeg er også bevidst om, at jeg burde male disse overflader med silikatmaling. Vedlægger billede af væggen.

• Væg i kælder med afskallet puds og synlig beton, tidligere repareret og malet. Området viser sprækker og skader ved gulvhøjde.
  • En kældervæg med afskallet maling og synlige skader i puds. Gamle reparationer og letbeton ses nederst mod gulvet.
  • En hånd holder et stykke afskallet puds med tekstur, som viser flere lag, fra en kældervæg.
S
Vand eller fugtomslag, begynd med at sikre, at al regnvand ledes væk fra huset, især nedløbsrør, der er mange m3, der kommer der, og finder vej ned til fundamentet og afvente, væggen skal tørre op, inden der sættes ind.

Det er tørt nu, har fjernet vandet på ydersiden og fikset det sidste sommer. Var måske uklar, men pudsskaderne har nok været der i et godt stykke tid, bare været relativt skjulte bag plastfarven.

I min kælder var det det samme, måske mest fordi der var brugt tæt vægmaling. Det var puds på støbte kældervægge, der faldt af. Jeg bankede løs puds af og pudsede på ny med Weber Base 135. Den mørtel bliver smidig, næsten som spartelmasse, så det er let at påføre. Malede derefter med ikke-diffusionstæt maling efter et par måneder, og det ser stadig godt ud, 3 år senere og uden omdræning :)

• Synes
skutten11
  • Laddar…
S
Har du fået styr på regnvandet og det er tørt kan du banke lidt mere ned, som kan være løst og pudse op med kalkmørtel (den ånder) bliver sikkert en anden struktur på væggen, hvor du har repareret. Ved maling vil det ses godt, så en helspartling bliver det nok for en god overflade over hele væggen og male med silikatmaling som ånder, som de siger, en link hvor de diskuterer det

www.byggahus.se/forum/threads/mala-silikatfaerg-eller-vanlig-vaeggfaerg-pa-innervaeggarna-i-hela-huset.295475/

Jeg brugte finjas finpuds c. Smidigt og godt. Kan ikke lide byggmax lidt billigere puds. En regel er at undgå at bruge puds, der er hårdere end det, væggen er pudset med i dag.

Jeg synes, det er dumt (farveforskel prismæssigt) at male med en farve, der ånder, når resten af væggen har plastikfarve. Det kan være besværligt at slibe malingen af, men det er nemmere at slå den væk, og derefter kan du male hele væggen med en passende farve. Hvis væggen er væsentligt tør, og du har løst problemet, ville jeg i hvert fald prøve det til at starte med.

Jeg synes ikke det er indlysende at banke alt ned, det afhænger af, hvordan det sidder. Vi fik også det råd, og vi havde også fugt, som var suget op ca. 30 cm, og der gik det vel godt, men på resten af væggen sad det som bjerget. Desuden er det et kæmpe arbejde at pudse alt op igen. Vi valgte at slibe malingen af, lej en flex-sliper (ikke giraf) med en tilpasset støvsuger, så går det ret hurtigt, vi klarede vores kælder, ca. 40 kvadrat på en weekend. Så reparerede vi og bredspartlede tyndt med Finjas reparationsmørtel (Laga vægg?) og silikatmaling på det. Jeg synes, det blev super godt.

• Synes
Hammarfall
  • Laddar…
Det skal fyldes godt op med mørtel nogle steder, hvor jeg har revet væk, derfor vil man jo have noget, der virkelig hæfter og er holdbart. Men som du siger, ikke er hårdere end letbetonen.

• Synes
Åsa Norrby og 2 andre
  • Laddar…
jeg tror reparationsmørtel kunne lægges i lag op til 4 cm. Vi fyldte nok 2-3 cm hvor pudset var faldet af

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.