Hej! Jeg har haft vandskade i kælderen og efter en langvarig proces med forsikringsselskabet står jeg nu over for en totalrenovering. Eftersom jeg tænker at gøre alt rigtigt fra bunden og helt undgå organiske materialer har jeg nogle spørgsmål.
En af væggene i kælderen er en bærende leca_innervæg. I modsætning til alle ydervæggene er lecavæggen ikke pudset men kun malet med plastmaling. For at få samme struktur på lecavæggen som på de øvrige tre vægge ønsker jeg at pudse den - MEN jeg antager at jeg skal fjerne plastmalingen for at få pudsen til at sidde fast.
Spørgsmålet er - hvordan gør jeg? Er det rengøringsfræser/tid/støv/blod/sved/tårer der gælder, eller fungerer en sådan metode ikke på lecablokke?
En anden løsning jeg overvejede var at bruge mineritplader direkte på væggen og derefter male med strukturmiddel i silikatmalingen, men det virker også lidt bøvlet...
Jeg har til hensigt at bygge om kælderen, så den kan klare, hvis jeg får vandlekkage igen, eftersom kommunens regnvandsafløb har mangler, som ikke vil blive udbedret foreløbigt... >:(
Taknemmelig for alle råd og tips.

Hej!

Sidder med det samme dilemma, jeg brugte vinkelsliber og en eller anden diamantskive, det var ret enkelt, men det støvede noget så frygteligt.... så sørg for at lukke af mod andre rum og lufte godt ud, god beskyttelsesmaske osv.

Nogle af mine vægge lod jeg være som de er, for malingen sidder godt.

Jeg forstår selv ikke, hvordan man kan male en virkelig flot pudset væg med plastikmaling!!!

Held og lykke!

Mvh Andreas

Jeg ved, der findes et værktøj, der kaldes saneringsfræser, som jeg er blevet anbefalet at bruge. Spørgsmålet er, om nogen her har erfaring med værktøjet på lecavæg.

Jeg tager og kidnapper en årgammel tråd og håber, at ingen slår mig i hovedet for dette, da jeg har et relateret emne.

Jeg har en tilbygget stor garage i kælderplan, sikkert 9*6 meter, hvor alle vægge er muret med lecablokke (ganske finkornet leca ser det ud til) med gamle pudsrester på. Huset er fra 1800-tallet, og dræningen er sandsynligvis død eller ikke-eksisterende. Dette skal selvfølgelig ordnes først, og garagen skal omsider blive til en wellnessafdeling, blandt andet fordi den asfalterede vej ned til garagen som det er nu, er en fremragende kanal for vand at løbe lige ind i huset. Sandsynligvis er det dog uisoleret nedenunder, hvilket nok gør, at jeg kan få lidt fugt i væggene uanset hvor godt jeg drænerer.

Nå, til sagen. Den gamle puds skal selvfølgelig fjernes, uanset hvad jeg gør, men så er spørgsmålet, hvad jeg skal finde på. Væggene er ret store, og jeg har seriøse overvejelser om bare at male dem med hvid silikatmaling, altså uden puds på. Jeg tror, at det ville se ret flot ud med store, murede blokke over en hel væg. Første spørgsmål er, om dette er dumt på nogen måde. Bliver det grimt? Behøves pudsen for at opnå en form for fugtmodstand? Brusehjørne og lignende vil blive behandlet på en anden måde, så det er snarere et spørgsmål om tidvist høj luftfugtighed, som man muligvis vil have, at væggen skal klare.

Det andet spørgsmål er, hvad jeg skal gøre, hvis jeg alligevel pudser. Skal jeg forsøge at bruge samme type puds uanset hvilken type dette er? Jeg kan ikke direkte se noget tilbageværende snavs under pudsen, men skal jeg alligevel slibe væggen for at være sikker på, at jeg har fjernet alt tidligere materiale? Bliver jeg en ulykkelig person, hvis jeg brugte gipsmørtel? Det føles instinktivt lidt tvivlsomt at have det i et rum med potentielt høj luftfugtighed, men bekvemmelighedens onde dæmoner har stærke kløer og kraftige lokkeråb.

Sidst men ikke mindst: Givet at det bliver puds<tm>, hvor køber man tilsætning til sin kompressor (alle burde have en!) for at sprøjte puds på en væg? Hvad hedder værktøjet, jeg søger efter?

Ja, du kan male væggen med silikatmaling uden at det giver problemer, men dette ville være opvarmet, ikke? Så skal du sandsynligvis pudse væggen først, så den bliver "portät", dvs. luften kan ikke frit bevæge sig ind og ud. Men hvis du pudser tyndt, kan du bevare strukturen.
Du kan meget vel pudse med gipsmørtel, men mal derefter med en god silikatmaling.
Der er mange tråde om gipsmørtel i kældre.
Værktøjet, som du kan sætte på din kompressor (hvis den leverer mere end 220l/min), er en tragtpistol/koppistol.
http://kgc.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&wts.ACTION=loginguest&p=H
Denne er dog beregnet til at lægge struktur, dvs. stænkpuds/sprøjtepuds og ikke tykke lag (den giver for lidt mængde), kommer du så op til de maskiner, som er tilpasset til dette arbejde, vil de give så meget materiale, at du som nybegynder ikke når at tage hånd om det... med andre ord... påfør i hånden ;)
Jeg håber, "Norrbaggen" fik tips om gipsmørtel et andet sted, så han ikke fræsede sin leca væg
Held og lykke!

Rummet skal være opvarmet ja. Kun slamning lyder som en god idé. Jeg må tale med min lokale byggefirma og høre, om de kan anbefale noget passende at smide på væggen.

Tak så meget for hjælpen.

Vælg et B-brug med kornmax 1-2mm f.eks. serpo 222

Er der nogen, der har styr på, hvor lang tid det tager og hvad det koster at pudse en leca-væg indvendigt. Jeg har to rum med i alt 40 meter væglængde x 2.20 i lofthøjde som jeg gerne vil have pudset. En håndværker, vi har talt med, mente, at der skulle bruges to personer i to uger for at pudse væggene, hvis man lægger ca. 15 mm puds på.

Kan det være rimeligt?

Nu er jeg ikke ekspert i indendørs pudsning, men 2 uger for 2 mand lyder i overkanten...

Jeg pudsede en hel grund udvendigt senest for 2 uger siden, og der klarede jeg lidt over 35 kvm selv på 2 dage... Ganske vist sørgede husejeren selv for, at der hele tiden var færdigblandet mørtel - men alligevel...

Ok, tak!

Fik et tilbud nu på 30' + moms for pudsning og maling af 100 m2 væg
inkl materiale. Jeg tror de to uger var total løbetid, men han sagde nu at
arbejdstiden ville være lidt mindre. Så det måske er fornuftigt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.