Hej

Skal pudse leca mur, er der nogen, der har erfaring med at pudse leca og kender resultatet på lang sigt?

Skal vi have net eller kan man pudse uden net?
Skal man bruge fiberarmeret puds, eller kan det gå uden?

At puds hæfter på Leca og trænger ind mellem alle korn osv. er ikke til diskussion, men når det kommer til revnedannelse osv., har det betydning, om man har net eller ikke lige på leca mur.

Muren vi har, har stået upudset over vinteren, og allerede sidste efterår kom der en revne, men der er ikke kommet flere.

Der er delte meninger om, hvordan man skal gøre, så saglighed og erfaring på området ønskes...

Tjipp!
 
Det går fint at pudse Leca uden armering. Armering er nødvendigt når underlaget er ujævnt, så pudslaget bliver tykt, typisk på en kalkstensvæg. Jeg bruger almindelig cementpuds, dvs cement, sand og lidt kalk.

Bevæger muren sig, vil pudsen revne, ellers ikke. Hvis du har fået en revne i muren, vil den sandsynligvis fortsætte med at bevæge sig der, og også pudsen vil revne. Ikke så meget at revnen nødvendigvis bliver større, men tilstrækkeligt til at forårsage en revne i pudsen.
 
Nja, jeg er ikke enig med den forrige. Eftersom du allerede har bevægelse i muren, vil en hård puds sprække mere, og dette kan ikke løses ved at bruge net. Bruger du net, er der stor risiko for, at i stedet for at få en revne, så falder der et større lag puds af. Bevægelsen er der, og det kan ikke forhindres med puds. En hård puds tillader ikke bevægelser uden at revne, og hvis du har net, tager den et større lag med sig i stedet for bare en revne. Du vil have en puds, der er lidt blødere, derfor kalken.

Derimod er det en god idé at overveje tegl på toppen.
 
Nettet gør, at det umuligt kan løsne store flager med puds, da det armerer pudset, et korrekt sat net ender i midten af pudset. Sprækken kan lige så godt være frostsprængning pga. at muren har stået upudset under vinteren.
 
Leca muren står på en støbt betonsokkel, der er armeret.
Leca blokkene starter ca. 40 - 50 cm fra jorden.
 
om sprækken er levende så hjælper armeringsnettet ikke så der værst meget.
når vi støber i orden sprækker så bruger vi specialbeton med fibre i, og tykkelsen bliver på mindst 1,5 cm. så skal man jo forsegle alt med en sealer. å male (inden forseglingen)

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.