Hej,
Har et hus bygget i begyndelsen af 1900-tallet med en tilbygning lavet i 60'erne. Har netop revet gipsvæggene og isoleringen ud i den gamle ”gillestuga” i kælderen lavet i 60'erne og er i færd med at tage ned reglerne, som gipsen har siddet på, for derefter at pudse og male med silikatmaling.

Nogle spørgsmål, som jeg håber på lidt smarte svar:

1. Det er letbetonblokke i grunden, hvad jeg kan se. Mørtlen er jo ikke helt dækkende i samlingerne, men der er lidt huller overalt. Skal dette udbedres med en form for mørtel før, eller gøres det med pudsen? Se billeder:

2. Pladen, der er støbt på jorden, er ikke støbt hele vejen ud, men der har jo træreglerne stået. Skal jeg fylde den rille langs væggene? Med hvad i så fald? Beton også? Se billede.

• Kælderrum med fjernede gipsplader viser letbetonvægge, synlige træribber og radiator. Lofthøje hylder langs venstre væg. Vinduer øverst.
  • Lys grå letbetonblokke med ufuldstændige mørtelriller og nogle huller; isolering og skygger ses også.
  • En væg af letbetonblokke med synlige fuger og små huller i mørtlen, potentielt klar til reparation.
  • Revne mellem betonvæg og betonbund med eksponerede træregler og murstøv i en gammel kælder fra 1960'erne.
P
P Plex- sagde:
Hej,
Har et hus bygget i begyndelsen af 1900-tallet med en tilbygning lavet i 60'erne. Har netop revet gipsvæggene og isoleringen ud i en gammel "gillestuga" i kælderen lavet i 60'erne og er i færd med at tage ned reglerne, som gipsen har siddet på for derefter at pudse og male med silikatmaling.

Nogle spørgsmål som jeg håber på nogle smarte svar til:

1. Det er letbetonblokke i grunden, hvad jeg kan se. Mørtelen er jo ikke helt dækkende i samlingerne, men der er lidt huller alle vegne. Skal dette udbedres med en form for murermørtel først, eller gøres det med pudsen? Se billeder:

2. Pladen, som er støbt på jorden, er ikke støbt hele vejen ud, men der har træreglerne jo stået. Bør jeg fylde den rille langs væggene? Med hvad i så fald? Beton også? Se billede.
Er du sikker på, at det er letbeton?
Det ser ud til at være betonhulsten..
Du kan tage en kniv eller en skruetrækker og teste, om stenen er hård eller blød, letbeton kan du skære i med en kniv..

Under alle omstændigheder bør man fylde alle hullerne inden man pudser, dette kan gøres med almindelig pudsemørtel B eller hvad du tænker at anvende..

Jeg ville jævne gulvet først med betongreparationsmørtel, for ellers vil du have et stort besvær med al pudsemørtel, der vil falde ned i hullerne. Det bliver lettere at arbejde og holde rent med et jævnt gulv..

Senest redigeret af en moderator:
  • Synes
trojlee
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Er du sikker på, at det er letbeton?
Det ligner betonhulsten..
Du kan tage en kniv eller en skruetrækker og teste, om stenen er hård eller blød, letbeton kan du skære i med en kniv..

Under alle omstændigheder bør man fylde alle hulrum, inden man pudser, dette kan gøres med almindeligt pudsemørtel B eller hvad du har tænkt på at bruge..

Jeg ville jævne gulvet først med betonreparationsmørtel, for ellers vil du have et værre bøvl med al pudsemørtel, som vil falde ned i hullerne. Det bliver lettere at arbejde og holde rent med et jævnt gulv..
Tak for svaret! Meget muligt, at det er betonhulsten!

Du skriver “jævne gulvet”, for tydelighedens skyld mener du da at fylde kanten rundt om?

P
P Plex- sagde:
Du skriver ”jämnat av golvet”, for tydelighed mener du da fylde kanten rundt om?
Ja

Senest redigeret af en moderator:
Normalt plejer jo pladen at gå hele vejen ud til væggene for stabilitet og holde vand uden for muren. Jeg ville have forsøgt at spænde en slags plastik over rummet langs væggene for at afgøre, om fugt trænger ind, inden der overstøbes, for i dag ventileres eventuel fugt væk på en effektiv måde. Men du ved måske allerede nu, om den tidligere isolering og lægterne var fugtige eller ej.

Ser ud som om nogen har støbt et ekstra gulv efter væggene var bygget, støbt ind isolering?

• Synes
MagHam
  • Laddar…
P
C Carl Johansson sagde:
Normalt plejer pladen jo at gå hele vejen ud til væggene for stabilitet og holde vand udenfor muren. Jeg ville have forsøgt at spænde en eller anden form for plast over rummet langs væggene for at afgøre, om fugt trænger ind, før overstøbning, for i dag ventileres eventuel fugt væk på en effektiv måde. Men du ved måske allerede nu, om den tidligere isolering og reglarne var fugtige eller ej.
Hvis det skulle være, som du frygter, så burde træregerne være rådne og våde, da disse går ned i gapet mellem betonpladen og væggen…

C Carl Johansson sagde:
Normalt plejer pladen at gå hele vejen ud til væggene for stabilitet og holde vand udenfor muren. Jeg ville have forsøgt at spænde nogen form for plastik over rummet langs væggene for at afgøre om fugt trænger ind inden overstøbning, for i dag ventileres eventuel fugt bort på en effektiv måde. Men du ved måske allerede nu, om den tidligere isolering og reglerne var fugtige eller ej.
På et specifikt sted var to træreglar lidt rådne, men det kommer ovenfra, da et nedløbsrør går ned på ydersiden og har haft dårlig afledning. I øvrigt var det tørt og fint!

Støb igen med finbeton eller ekspanderbeton, betonreparationsmørtel vil blive urimeligt dyrt.
Huller kan du reparere med A-mørtel inden du pudser. Finja og Weber har gode instruktioner til, hvordan man pudser betonhulsten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.