K
Hej,

Her kommer endnu en puds-i-kælder-tråd. Har lavet en hel del research her i forummet og fundet rigtig god information. Havde dog sat pris på, hvis nogen kan støtte i et par spørgsmål vedrørende forarbejdet.

Har givet mig i kast med en mindre renovering i vores opvarmede kælder fra 1975. Væggene har længe været indespærret med uklar type maling samt vævstapet(!!). Utroligt nok er væggene i ret god stand bortset fra længst nede i hjørnerne på ydervæggene. Ingen andre problemer med fugt eller lugt heller.

Væg i kælder med afskallet puds og synlig væv tapet; gulv af træplanker ses nederst, viser behovet for pudsreparation.

Væg i kælder med afskallet puds, vævetapet, eksponeret murværk og synlige fugtpletter nederst nær hjørne, del af renoveringsprojekt.

Tænkte at lave en punktindsats der, hvor pudsen har sluppet værst. Det vil kræve omkring 2-3 cm puds i tykkelse visse steder.

Har gjort følgende:
-Fjerne vævstapet (skal gøres overalt så småningom)
-Fjerne løs puds
-Gå over med stålbørste og fjerne alle udfældninger
-Rengøre væggen for støv med en støvsuger

Mit spørgsmål vedrører det næste skridt. Jeg har læst, at man skal fugte stærkt sugende underlag inden pudsning. Regnes gammel puds og eksponeret leca (?) blokke som sugende materialer? Eller er det nok, at jeg grunder ved at slamre med løst blandet C-mørtel?

Min plan fremadrettet er i så fald:
- Slamre med løst C-mørtel 1-2 gange (har købt finnjas Puds- & Murermørtel C)
- Når ovenstående er begyndt at tørre lidt, fortsætter jeg med at pudse med almindeligt blandet C-mørtel ved at kaste på pudsen med en murske og jævne ud med slibestål
- Når væggen er jævn og pudsen er begyndt at tørre lidt, så glatter jeg med en pudsbræt.

Så småningom skal hele væggen slibes ned nogle millimeter og overfladebehandles, men det er et fremtidigt projekt!

Alt dette er nyt for mig, så jeg undskylder, hvis spørgsmålene er for dumme eller gentagne. Har virkelig forsøgt at lede i forummet, før jeg postede :-)

Tak på forhånd!

K kinevenow sagde:
Hej,

Her kommer endnu en puds-i-kælder-tråd. Har gjort en hel del research her i forummet og fundet rigtig god information. Ville dog sætte pris på, hvis nogen kan støtte i et par spørgsmål omkring forarbejdet.

Har kastet mig ud i en mindre renovering i vores opvarmede kælder fra 1975. Væggene har længe været indelukket med usikker type maling samt vævtapet(!!). Utroligt nok er væggene i ret god stand bortset fra nederst i hjørnerne på ydervæggene. Ingen andre problemer med fugt eller lugt heller.

[billede]

[billede]

Tænkte at lave en punktindsats, hvor pudset har løsnet sig mest. Det vil kræve cirka 2-3 cm puds i tykkelse visse steder.

Gjort indtil nu:
-Fjerne vævtapet (skal gøres overalt så småningom)
-Banke løs puds væk
-Gå over med stålbørste og fjerne alle udfældninger
-Gøre rent væggen for støv med en støvsuger

Mit spørgsmål vedrører næste skridt. Jeg har læst, at man skal fugte stærkt sugende underlag før pudsning. Regnes gammel puds og eksponeret lecablok (?) som sugende materiale? Eller er det nok, at jeg grunder ved at slamme med løst blandet C-mørtel?

Min plan fremadrettet er i så fald:
- Slamme med løst C-mørtel 1-2 omgange (har købt finnjas Puds- & Murmørtel C)
- Når ovenstående er begyndt at tørre lidt, fortsætter jeg med at pudse med almindeligt blandet C-mørtel ved at kaste på pudset med en murske og udjævne med slibestål
- Når væggen er jævn og pudset er begyndt at tørre lidt, glatter jeg med en pudsbrædt.

Så småningom skal hele væggen slibes ned en millimeter og efterbehandles, men det er et fremtidigt projekt!

Alt dette er nyt for mig, så jeg undskylder, hvis spørgsmålene er for dumme eller gentagende. Har virkelig prøvet at lede i forummet, inden jeg postede :)

Tak på forhånd!
Du har gjort alt rigtigt! KC mørtel fungerer også. Kaldet populært for rød mørtel, fordi man pudser med KC-mørtel på tegl og letbeton.

• Synes
kinevenow
  • Laddar…
K
P PerOF sagde:
Du har gjort alt rigtigt! KC brug virker også. Kaldes populært for rødbrug,. Fordi man pudser med KC-brug på tegl og letbeton.
Fedt! Dejligt at høre 🙂 hvad tænker du om det første skridt i genopbygningen? Er det nok at slamre med løsblandet c-brug i dette tilfælde, eller burde jeg fugte underlaget ordentligt med vand først.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.