Hej,
Jeg er i gang med at bygge en pergola i det nordlige Sverige. De horisontale bjælker skal laves af dobbelte imprægnerede reglar, der limes og skrues. Jeg havde tænkt mig at bruge PU-lim, som jeg allerede har, men så nu, at den laveste arbejdstemperatur er 15 grader. En hurtig googling indikerer, at 15 grader er ret normalt for PU-lim. Jeg fandt en fabrikant, der angiver 10 grader.
Problemet er, at det er omkring 8 grader om dagen og måske en enkelt plusgrad om natten. Det ser ud til at fortsætte sådan ifølge vejrudsigten. Jeg vil helst bygge nu.
Spørgsmålet er, hvad der sker, hvis jeg fortsætter alligevel? Eventuelt kunne jeg lægge en presenning over ved dagens slutning og bruge varme. Det er uklart, hvor varmt det bliver da, og hvor lang tid det tager, efter de første dele er limet.
Er der nogen, der har nogle tanker om dette?
Jeg er i gang med at bygge en pergola i det nordlige Sverige. De horisontale bjælker skal laves af dobbelte imprægnerede reglar, der limes og skrues. Jeg havde tænkt mig at bruge PU-lim, som jeg allerede har, men så nu, at den laveste arbejdstemperatur er 15 grader. En hurtig googling indikerer, at 15 grader er ret normalt for PU-lim. Jeg fandt en fabrikant, der angiver 10 grader.
Problemet er, at det er omkring 8 grader om dagen og måske en enkelt plusgrad om natten. Det ser ud til at fortsætte sådan ifølge vejrudsigten. Jeg vil helst bygge nu.
Spørgsmålet er, hvad der sker, hvis jeg fortsætter alligevel? Eventuelt kunne jeg lægge en presenning over ved dagens slutning og bruge varme. Det er uklart, hvor varmt det bliver da, og hvor lang tid det tager, efter de første dele er limet.
Er der nogen, der har nogle tanker om dette?
Så var limmet indkøbt. Det blev en PU-lim fra Bostik, der er specificeret til temperaturer ned til 10 grader. Prognoserne er, at det skal være ca. 10 grader om dagen og nedkølende til nogle plusgrader om natten. Limningen bliver sandsynligvis om eftermiddagen, så det er måske ikke en dårlig idé at trække en presenning over hele konstruktionen, når vi er færdige, og lade en blæser køre natten over.
Hvor lang tid er hærdeperioden? Hvis jeg husker rigtigt, da jeg lim-skruede mine bjælker, så hærdede det ret hurtigt. På nogle timer. Jeg havde lim, det var som honning i konsistensen, og en blomstersprøjte for at give lidt ekstra fugt til limen. Så pressede jeg delene sammen med tvinger og skruede dem derefter sammen. Så fik de ligge sådan og hærde i nogle timer. Det vigtige er, at du fjerner overskydende lim. Ellers er det håbløst svært at få det væk, når det først er hærdet. Det bliver stenhårdt.
Lyder som PU-lim. På flasken står der et døgn til fuld hærdning. Presstid er 4-5 timer ved 20 grader. For mig vil temperaturen nok falde langt under 10 grader efter måske fem timer.T tobbbias sagde:Hvor lang tid er hærdetiden? Hvis jeg husker rigtigt, da jeg lim-skruede mine bjælker, så hærdede det ret hurtigt. På nogle timer. Jeg havde lim, det var som honning i konsistensen, og en blomstersprøjte for at give lidt ekstra fugt til limet. Så pressede jeg delene sammen med tvinger og skruede dem derefter sammen. Så fik de ligge sådan og hærde i nogle timer. Det vigtige er, at du fjerner overskydende lim. Ellers er det håbløst svært at få det af, når det er hærdet færdigt. Bliver stenhårdt.
Jo, det er et besvær at arbejde med. Jeg skal lime mine bjælker på plads. Planen er at skære foden af undersiden af bjælkerne og slibe overskuddet af, efter det er hærdet. Oversiden ses jo ikke, så der må foden på bjælkerne blive. Mellemrummet mellem bjælkerne vil sikkert være fyldt med lim, efter det der kan slibes væk.
Klik her for at svare